۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۱۱۵۲۰۷
حدیث ولایت (12) / مدیر مؤسسه لیلة القدر:

منظور از تحول، تغییر در ثمره و کارآمدی حوزه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مؤسسه فرهنگی لیلة‌القدر گفت:‌ منظور از تحول، تحول در ریشه ها نیست،‌ بلکه منظور، تحول در ثمره و کارآمد بودن فعالیت‌های حوزه است.
حجت الاسلام سيدعباس لاجوردي


حجت الاسلام سید عباس لاجوردی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری لیله‌القدر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: حوزه علمیه قم پشتوانه اصلی نظام است و با توجه به نیازهای معنوی و تربیتی به ویژه نیاز به تربیت مدیران متعهد، تحول در ساختار، نگرش و در نوع تعامل با مردم ضروری است.

وی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری تأکید کردند ما وارث علوم و معارف ارزشمند و سیره روشنی هستیم که باید آن را حفظ کنیم و متناسب با نیازهای روز جامعه، آن سیره و محتوا را ارائه دهیم.

مدیر مؤسسه فرهنگی هنری لیله القدر با بیان این که محتوای ارائه شده از سوی حوزه پاسخگوی تمام نیازهای مردم نیست، اظهار داشت: محتوای ارائه شده از سوی حوزه بخشی از نیازهای مردم را تأمین می‌کند، نیاز جامعه فقط احکام نیست که حوزه تمام هم و غم خود را برای فقه و اصول بگذارد.

وی خاطر نشان کرد: امروز نیاز به معارف دینی، عقاید و کلام داریم که در حوزه به صورت جنبی ارائه می شود، در حالی که این علوم باید در متن محتوای ارائه شده از سوی حوزه باشد.

حجت الاسلام لاجوردی با اشاره به نگرانی‌هایی که در بحث تحول از سوی برخی افراد عنوان می شود، یادآور شد: وقتی تحول را به روز شدن،‌ چابک شدن و کارآمد شدن تعریف کنیم، دیگر نباید نگرانی داشته باشیم، منظور از تحول، تحول در ریشه ها نیست،‌ بلکه منظور از تحول، تحول در ثمره و کارآمد بودن فعالیت‌های حوزه است.

وی تأکید کرد: کسی قصد ندارد ریشه های درخت برومند حوزه علمیه را بخشکاند،‌ بلکه مقصود باروری و هرس کردن زوائدی است که مانع چابکی و به روز شدن ثمرات آن می‌شود و حساسیتی که نسبت به تحول وجود دارد بر اساس نیازها و بیداری است که امروز در جامعه جهانی با آن روبه‌رو هستیم و باید متناسب با آن واکنش نشان دهیم.

این فعال عرصه فرهنگی تصریح کرد: از هر دلسوزی بپرسیم که آیا آموزش، روش، کتاب‌ها و تعامل ما در حوزه می تواند نیازهای روز ما را تأمین کند، پاسخ خواهد داد که این ها جوابگوی نیازهای داخلی هم نیست، چه رسد به این که بخواهد پاسخگوی نیازهای جامعه جهانی باشد.

وی با بیان این که تحول محدود به آموزش و پژوهش نیست، ادامه داد: منظور از تحول، تحول همه جانبه است و تنها محدود به آموزش و پژوهش نمی شود، بلکه همه بخش ها همچون آموزش، گزینش، پژوهش، شیوه تأمین طلاب و نوع تعامل با طلاب را در بر می گیرد.

حجت الاسلام لاجوردی با اشاره به نقش شورای عالی حوزه در تحول ابراز داشت: نمی توان نقش این نهاد را نادیده گرفت، ایده های مقام معظم رهبری در بحث تحول ایده‌ای بلند است، اما چون هماهنگی و باور نهایی نسبت به آن وجود ندارد عملیاتی و اجرایی نمی شود.

وی با انتقاد از افرادی که تنها فقه و احکام را جزو مباحث اصلی حوزه می دانند و به مباحثی همچون تفسیر، نهج البلاغه، کلام و اعتقادات نگاه جنبی دارند گفت: رسالت اصلی حوزه های علمیه، تبیین معارف دینی و کلام الهی است، اگر کلام ولی فقیه را کلام امام زمان(عج) و رضایت امام زمان(عج) را در عمل و گسترش آموزه‌ها و معارف دینی بدانیم باید بیش از پیش به منویات مقام معظم رهبری توجه کنیم./919/ت302/ع

ارسال نظرات