۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۱۱۵۲۸۸
عضو خبرگان رهبری:

نقش علمای آذربایجان در گسترش فرهنگ تشیع بی‌بدیل است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان مراغه گفت: علما و اندیشمندان دینی در گسترش تشیع در آذربایجان و ایران نقش اول را به عهده داشتند.
حجت الاسلام و امسلمين پورمحمدي عضو خبرگان رهبري
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری همایش «تبریز، اولین پایتخت تشیع » در آبان ماه سالجاری اظهار داشت: بی تردید این همایش اجلاس مهمی است که با حضور برترین متفکرین اسلامی و صاحب نظران مکتب تشیع ایران و جهان رسمیت ویژه می یابد.

وی برگزاری این همایش را گامی مثبت عنوان کرد و گفت: لازم است برنامه های مطروح در این همایش در کشورهای آسیای میانه و مرکزی و قفقاز و کشورهای دیگر گسترش یابد.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی با تاکید بر اینکه در گسترش تشیع در آذربایجان و ایران علما و اندیشمندان نقش اول را به عهده داشتند، گفت: در پایه گذاری و گسترش فرهنگ تشیع در ایران نخستین گام ها را مرحوم علامه حلی در خدابنده زنجان و خواجه نصیرالدین طوسی در مراغه که هر دو از شهرهای آذربایجان بودند برداشتند.

وی تشریح کرد: پذیرش مذهب شیعه از سوی سلطان محمد خدابنده زنجان در گسترش تشیع در کشور تاثیرگذار بود و حتی پیش از آن نیز آذربایجان به خصوص شهرهای تبریز، زنجان، اردبیل و مراغه علمایی داشت که در بحث های دینی و علمی همواره پیش قدم بودند.

امام جمعه شهرستان مراغه، مردم آذربایجان شرقی را عاشق اهل بیت دانست و در پایان گفت: احسان و وقف هایی که مردم اردبیل، تبریز و مراغه و دیگر شهرهای آذربایجان به نام اهل بیت و ائمه می کنند نشان از علاقه ویژه مردم این خطه از کشورمان به اسلام و اولیای دین دارد.

لازم به ذکر است، نخستین همایش بین المللی «تبریز، اولین پایتخت تشیع » توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و با مشارکت استانداری آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز برگزار خواهد شد و حوزه علمیه تبریز، مراکز آموزش عالی کشور و همچنین سپاه عاشورای آذربایجان شرقی نیز در برگزاری آن همکاری خواهند داشت.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، این همایش بین المللی در روزهای 22 و 23 آبان ماه سال جاری با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی، در تبریز برگزار خواهد شد./935/ د102/ص
ارسال نظرات