۰۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۱۵۴۹۸
در تبریز؛

بنای امامزاده عون بن علی بازگشایی شد

خبرگزاری رسا ـ مقبره امامزادگان عون بن علی و زید بن علی تبریز با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی بازگشایی شد.
بازگشايي امامزاده عون بن علي امامزاده عون بن علي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، صبح امروز در مراسم بازگشایی امامزادگان عون بن علی و زید بن علی اظهار داشت: این مکان مقدس به علت اختلافاتی برای جلوگیری از برخی مشکلات، بسته مانده بود که امروز با حکم دادستانی بازگشایی می شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به سفارش مقام معظم رهبری در تبدیل اماکن مذهبی و امامزاده‌ها به مکان‌های فرهنگی اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی زیرساخت‌های لازم را در این باب مهیا می‌کند.

حجت الاسلام حسینی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار اداره کل اوقاف را توسعه فضای امامزاده‌ها و بقاع متبرکه برشمرد و عنوان داشت: یکی از اصلی‌ترین سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه مرمت، بهسازی و توسعه امامزاده‌ها و بقاع متبرکه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در ادامه ضرورت نهادینه شدن فرهنگ وقف را در استان یادآور شد و خاطرنشان کرد: وقف نیاز مادی، عاطفی و معنوی جامعه را به طور مستمر تامین می‌کند.

وی با اشاره به نقش و جایگاه بقاع متبرکه در فرهنگ عمومی منطقه خاطر نشان کرد: این اداره کل امسال 25 بقعه را بازسازی و مرمت می کند.

گفتنی است، کوه عون بن علی در شمال شهر تبریز یکی از ظرفیت های بالای گردشگری در استان آذربایجان شرقی است که گردشگران ضمن استفاده از هوای پاک و مناظر دلپذیر این کوه سرخ فام، می توانند از فضای معنوی مقبره متبرک امامزاده عون ابن علی و زین بن علی بهره مند شده و از برکات معنوی زیارت سلاله ائمه برخوردار شوند.

عون بن علی و برادرش زید بن علی که به روایتی از فرزندان علی بن ابی‌طالب می‌باشند به نقل از حافظ کربلایی، جولاه (بافنده) بودند و در این مکان به امر جولاهی اشتغال داشته اند.

بنای آرامگاه در دوره ایلخانی ساخته شده‌ و تا قرن نهم هجری آباد بود که با تسلط قشون عثمانی در این منطقه به ویرانی گرایید، اما در زمان حکومت صفویه به دستور شاه عباس صفوی تجدید بنا و مجددا آباد شد. سبک بنای امامزاده شیوه ایلخانی داشته و دارای سه اتاق، دو مقبره، یک ایوان و پنج ستون سنگی بزرگ است.

علاقه‌مندان می توانند علاوه بر زیارت مقبره امامزاده عون ابن علی در محل یادمان شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس در قله این کوه به روح شهدا ادای احترام کرده و تفرج خود را غنا بخشند./935/پ203/س
ارسال نظرات