۰۴ آبان ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۱۱۵۵۹۴
استاد حوزه علمیه اصفهان:

معماری دینی در ارتقا و حفظ معنویت افراد مؤثر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: معماری عرفانی شیخ بهایی در اصفهان پیام های دینی را منتقل می کند اما برخی سبک های معماری وارداتی که امروز رواج یافته، اینگونه نیستند.
معماري اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نیلی پور، استاد حوزه علمیه اصفهان عصر روز گذشته در همایش «پیوند نور» که در تالار همایش بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس برگزار شد، به تبیین ویژگی های زندگی خانوادگی حضرت زهرا(س) و امیرمؤمنان(ع) پرداخت.

وی در خصوص مساله بی توجهی برخی جوانان و نوجوانان به نماز اظهار داشت: سیره اهل بیت(ع) و بزرگان این‌گونه بود که بخشی از فضای خانه به عنوان محل اقامه نماز و عبادت، مطالعه و .. اختصاص می دادند و یا در حضور فرزند عبادت می کردند، شهید مطهری(ره) حتی برای مکان اقامه نماز، نورپردازی خاصی ایجاد می کرد.

این استاد حوزه با بیان این‌که معماری در دین‌داری و حفظ معنویت افراد مؤثر است، اظهار داشت: معماری عرفانی شیخ بهایی در اصفهان پیام‌های دینی را منتقل می‌کند؛ اما برخی سبک‌های معماری وارداتی که امروز رواج یافته، این‌گونه نیستند.

حجت الاسلام نیلی پور با تأکید بر این‌که محیط خانه نباید صرفا به عنوان محل زندگی باشد خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س)، حداقل چهار استفاده از خانه شان داشتند همچون مدرسه و مرکز تربیتی و علمی، مهمانپذیر.

وی با بیان این‌که وطن‌گریزی و فرار مغزها از خانه‌گریزی فرزندان آغاز می‌شود، افزود: معیار تشخیص سلامت خانواده، سنجش میزان علاقه افراد به بازگشت به خانه است؛ ائمه اطهار(ع) به گونه ای بودند که هم خود وهم خانواده شان آرزوی بازگشت به خانه را داشتند.

استاد حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: از دیدگاه اسلام، پس از مسجد، خانه مقدس‌ترین مکان محسوب می‌شود، خانه‌ای که در آن عبادت انجام می‌شود فضایی روحانی و‌ جذاب دارد و افراد را به بازگشت به خانه ترغیب می‌کند.

وی یادآور شد: بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه از جمله ضعف فرهنگ مکتوب و کتابخوانی به خانواده بر می‌گردد، متاسفانه خانواده‌ها در هنگام تهیه جهیزیه، همه امکانات مادی را برای زوجین فراهم می کنند؛ اما حتی یک جلد کتاب هم برای آموزش مهارت‌های زندگی در اختیارشان قرار نمی‌دهند تا بدانند چگونه خانواده‌ای سالم و اسلامی داشته باشند.

حجت الاسلام نیلی پور، رشد دادن آگاهی‌های سیاسی فرزندان، آرمانی و هدفمند زندگی کردن، شجاع پروری، تقویت قدرت بیان اعضای خانواده و دفاع از عقاید و تزریق روحیه اطاعت پذیری را از دیگر ویژگی های خانواده علوی عنوان و تصریح کرد: از نشانه های موفقیت های مهم هر فرد، موفق بودن در تعامل با خانواده است.

گفتنی است، همایش‌«پیوند نور» از سوم آبان‌ماه به مدت سه روز ساعت 15:30 در محل در تالار همایش بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود./930/پ202/س
ارسال نظرات