۰۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۱۱۵۷۷۸
عضو هیات رییسه جنبش امل لبنان:

مساله امام موسی صدر مبنای برقراری روابط با دولت آینده لیبی خواهد بود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات رییسه جنبش امل خواستار روشن سازی هرچه سریعتر سرنوشت امام موسی صدر شد و این مساله را مبنای برقراری روابط با دولت آینده لیبی دانست.
امام موسي صدر
به گزارش خبرگزاری رسا، سید علی مکی، مفتی برجسته شیعه در مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، روز گذشته در مراسمی در منطقه حبوش در جنوب لبنان، هیات اعزامی لبنان به لیبی برای پیگیری پرونده امام موسی صدر و دو همراهش شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین را به روشن ساختن هرچه سریعتر این مساله فراخواند و گفت: امام موسی صدر همواره در راه رهایی دردمندان و ستمدیدگان لبنان و جهان و شکوفایی تاریخ و تمدن می کوشید.

سید علی مکی با تاکید بر نیاز لبنان به وحدت به ویژه وحدت اسلامی ـ مسیحی، قدرت این کشور را این برابری دانست و گفت: سرآمد آفت های لبنان طایفه گری و تعصب مذهبی است که برخی آن را نردبانی ساخته اند برای رسیدن به کرسی قدرت، بدون آنکه دریابند که میهن ما میهن مشارکت است و همگی باید به دنبال نقاط مشترک و دفاع از عدالت باشند.

این مفتی برجسته شیعه با بیان اینکه پیشانی مسیحیان و دروزیان و اهل سنتی را که در لبنان با عدالت و اخلاص و برابری در سیاست و حکومت عمل می کنند را می بوسیم، گفت: امام موسی صدر به دنبال آن بود که لبنان را به کشوری متمدن و نمونه تبدیل کند که با وحدت خود با قدرت در برابر اشغالگری صهیونیستی و کسانی که چشم طمع به این کشور دارند بایستد.

در بخش دیگر این مراسم، خلیل حمدان، عضو هیات رییسه جنبش امل لبنان با اشاره به تلاش های نبیه بری، رییس این جنبش، مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، کمیته ملی لبنان برای پیگیری سرنوشت امام موسی صدر، جنبش امل، حزب الله و طوایف مختلف لبنانی و خانواده امام موسی صدر برای پیگیری این پرونده، گفت: مساله امام موسی صدر باید معیار اصلی برقراری روابط با دولت آینده لیبی باشد.

عضو هیات رییسه جنبش امل لبنان همچنین خطاب به شورای انتقالی ملی لیبی، هرگونه رابطه لبنان با این شورا را مبتنی بر عملکرد آنها در آزادسازی امام موسی صدر و دو همراهش دانست و افزود: هیات اعزامی لبنان به لیبی که همچنان در این کشور به سر می برد با تمام توان برای یافتن امام موسی صدر در زندان های لیبی و دستیابی به اطلاعاتی که می تواند در این زمینه سودمند باشد، می کوشد.

وی با اشاره به همکاری شورای انتقالی ملی لیبی و در اولویت قرار دادن این مساله، نسبت به رسیدن به نتایج مثبت ابراز امیدواری کرد و افزود: امام موسی صدر نخستین کسی بود که ادبیات مقاومت را به حوزه های عربی کشاند که این امر به مذاق آمریکا و صهیونیست ها خوش نیامد و دست پرورده آنها، معمر قذافی جنایت ربایش ایشان را عملی ساخت تا امت را از پیشرفت بازدارد و پرچم مقاومت را که به دست توانای امام موسی صدر در حمایت از جنوب لبنان و فلسطین برافراشته شده بود، پایین بکشد.

یادآورد می شود که یک هفته پیش، هیات اعزامی رسمی لبنانی متشکل از هیثم جمعه، مدیرکل وزارت مهاجران لبنان و حسن شامی از مقام های دادگستری لبنان در پی کشته شدن معمر قذافی، دیکتاتور جنایتکار لیبی برای پیگیری مساله امام موسی صدر و دو همراهش، بیروت را به مقصد طرابلس ترک کرد و به محض ورود رایزنی های گسترده خود را با مقام های لیبیایی در این خصوص آغاز کردند.

گفتنی است که پس از دستگیری و کشته شدن معمر قذافی به دست انقلابیون لیبی و در پی آن اعلام استقلال این کشور، شخصیت های مختلف سیاسی و مذهبی لبنان در موضع گیری های جداگانه با تاکید بر ضرورت روشن ساختن سرنوشت امام موسی صدر و دو همراهش، مسؤولان جدید لیبی را به همکاری همه جانبه در این خصوص فراخواندند./981/ب902/گ
ارسال نظرات