۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۱۱۵۹۳۸
آیت الله آل هاشم:

نهضت انقلابی مردم آذربایجان با هدایت آیت الله قاضی بود

حبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز گفت: نهضت و حرکت انقلابی مردم آذربایجان به ویژه تبریز با رهبری و هدایت آیت الله قاضی طباطبایی بود.
آيت الله آل هاشم
آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که همزمان با سالروز شهادت آیت الله قاضی طباطبایی اولین شهید محراب انقلاب اسلامی صرت گرفت، اظهار داشت: آذربایجان به ویژه تبریز با تقدیم دو شهید محراب آیت الله قاضی طباطبایی و آیت الله مدنی، نقش بسزایی در تاریخ انقلاب اسلامی داشته و دارد.

وی با بیان این‌که شهید قاضی طباطبایی در راه پیروزی انقلاب اسلامی و حمایت از امام راحل زندانی، تبعید و حتی مورد بی‌حرمتی قرار گرفت، خاطر‌نشان کرد: بر اساس اسناد به‌جا مانده از ساواک، آن شهید محراب به خمینی آذربایجان معروف بود، در حقیقت نیز نهضت و حرکت انقلابی مردم آذربایجان به ویژه تبریز با رهبری و هدایت آیت الله قاضی طباطبایی بوده است.

آیت الله آل هاشم با اشاره به شخصیت شهید آیت‏اللّه سید محمد على قاضى طباطبایى گفت: ایشان از خانواده‏هاى اصیل آذربایجان بودند، سلسله قاضى از دودمان‌هاى بسیار شریف و اصیل تبریز هستند که مرحوم آقا سید على قاضى عارف وارسته، مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیرالمیزان و آقا سید حسن‏الهى همه از سلسله جلیله آیت‏اللّه سید محمد على قاضى‏طباطبایی بوده است.

وی با تشریح ابعاد شخصیتی آن عال مجاهد و نستوه، تصریح کرد: شهید آیت‏اللّه سید محمد على قاضى طباطبایى فردى بود که با وجود شرایط آن روز تبریز در عمل رهبرى امام را ترویج مى‏کرد و این امتیاز خاصى براى ایشان در بین علماى آذربایجان مقیم تبریز بود.

آیت الله آل هاشم با اشاره به برخی بی احترامی‌ها نسبت به آیت الله قاضی طباطبایی در تبریز خاطر‌نشان کرد: آن عالم نه تنها اعتنایی به این عده ناآگاه نداشتند، بلکه گاهی با احترام و تواضع با آنان رفتار می کردند، این در حالی بود که ایشان از نظر علمى و فقهى یک فقیه مسلّم بود.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: آیت الله قاضی افزون بر فقاهت، به مسائل روز نیز آگاهى داشتند، آگاه به اوضاع جهان و مبارزات علماى گذشته بودند، آن شهید بزرگوار نوعاً در سخنرانی‌هایشان از آن مبارزات یاد مى‏کردند، از سید جمال‏الدین اسدآبادى گرفته تا میرزاى شیرازى، کاشف‏الغطا و سایر بزرگان، همین روشنگری و بصیرت بخشی موجب واهمه منافقان کور دل شده بود.

وی با بیان اینکه آیت الله قاضی طباطبایی از جایگاه مردمی بسیار ارزشمندی برخوردار بود، گفت: منزل ایشان ملجأیى برای مبارزان انقلابی بود، با ملاقات کنندگان برخورد خوبى داشتند، به خصوص برای روحانیان احترام خاصى قائل بودند.

آیت الله آل هاشم صراحت لهجه، شجاعت، استقامت در مسیر رهبری و ولایت، ساده زیستی، مردم داری، تواضع و شهادن طلبی را از ویژگی های شاخص شخصیتی شهید قاضی طباطبایی دانست و گفت: منافقان در اوایل انقلاب نتوانستند وجود با برکت این عالم مجاهد و تاثیرگذار در منطقه آذربایجان را تحمل کنند، از این رو در لباس دوست با ترور ایشان ملت ایران را به سوگ نشاندند، اما در حقیقت خون علمای مجاهد همواره در طل تاریخ عامل بقا و تداوم شعائر اسلامی شده است./935/ت302/س
ارسال نظرات