۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۰
کد خبر: ۱۱۵۹۹۰
رییس مرکز تاریخ و سیره اهل بیت:

باید تدابیری برای نمایش چهره ائمه اطهار اندیشیده شود

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تاریخ و سیره اهل بیت و مورخ تاریخ اسلام گفت: امام حسین(ع) در کربلا در برابر جریان انحرافی که در جهان اسلام شکل گرفته بود به مبارزه برخاست.
سريال مختارنامه
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل ازستاد خبری سومین سوگواره لحظه های عاشورایی، حجت الاسلام محمد الله اکبری با اشاره به این که برخی از صحنه های سریال مختارنامه با تاریخ اسلام مطابقت نداشت، افزود: گرچه مختار جزو شخصیت های خاکستری تاریخ اسلام است که نقل و قول های متعدد و گاه متعارضی درباره او در تاریخ نقل شده، اما برخی از مسایل که قطعی است نیز در این سریال مطابق تاریخ به تصویر کشیده نشده است.

وی ابراز داشت: به عنوان نمونه نحوه شهادت مختار در مختارنامه مطابق تاریخ به تصویر کشیده نشد یا در سریال مختار به لحاظ سنی بسیار جوان تر از محمد حنفیه بود در حالی که طبق نقل قول های متعدد تاریخی محمد حنیفه حداقل 20 سال از مختار جوان تر بوده است اما در مختارنامه این موضوع برعکس نمایش داده شد.

وی ادامه داد: برخی از این شخصیت های بزرگ مثل محمد حنیفه یا پسر مالک اشتر، انسان های متفکر و عالم در دین بوده اند اما این وجوه در سریال نادیده گرفته شده و ما فقط از طریق کلام و دیالوگ ابعاد محدودی از این شخصیت های بزرگ تاریخ اسلام را می شناسیم.

وی به نمونه دیگری از تعارض های سریال مختارنامه با تاریخ اسلام اشاره کرد و یادآور شد: کشته شدن پسر عمر سعد به دست مادرش یکی دیگر از مواردی است که در تاریخ نقل نشده است هم چنین در سریال فقط دو همسر مختارمطرح می شوند در حالی که طبق تاریخ وی به رسم آن زمان دارای حداقل چهار همسر بوده است که سریال آنها را مطرح نمی کند.

الله اکبری با اشاره به این که درباره تاریخ نمی توان چندان از تخیل استفاده کرد و باید متکی بر اسناد معتبر بود، خاطر نشان کرد: در سریال بنابر بر اقتضائات فیلم سازی برخی شخصیت ها به خصوص شخصیت های منفی بسیار نادان و بی عرضه نمایش داده می شوند که نمونه آنها شمر است در حالی که در تاریخ اسلام آمده او تا لحظه مرگ از شهادت امام حسین(ع) پشیمان نشد و بر عکس اعتقاد داشت که کار بزرگی را انجام داده است و برای آن اجر هم خواهد برد.

وی هم چنین درباره نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) در سریال گفت: در مورد این گونه مسایل علاوه بر آن که ادله فقهی و شرعی باید مد نظر قرار گیرد باید شرایط و مصالح جامعه نیز مراعات شود که در مورد نمایش دادن چهره حضرت به لحاظ شرعی مانعی وجود ندارد و قرن هان هاست که در تعزیه های ما اشخاصی نقش حضرت عباس(ع) و حتی امام حسین(ع) را بازی می کنند.

وی ادامه داد: وقتی این نقش ها در تعزیه ها بازی می شود و تماشاچیان چهره آنها را می بینند در مقیاس بزرگ تر در تلویزیون هم باید بلامانع باشد اما احتمالا علما و مراجع ما مصالح فعلی جامعه را در نظر گرفته اند که نسبت به آن موضع گیری کرده اند و خواستار عدم نمایش آن هستند.

این استاد تاریخ اسلام اظهار داشت: ورود در این گونه مسایل حساسیت های خاصی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اشتباه در آن جبران ناپذیر است اما مردم را هم نمی توان از این موضوع محروم کرد بلکه باید از سوی علما و فقها و هم چنین فیلم سازان، تدابیری برای نمایش چهره ائمه اطهار اندیشیده شود./930/د102/س
ارسال نظرات