۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۱۶۰۲۱
حجت الاسلام شریفی:

بهترین راه مبارزه با عرفان‌های نوظهور زنده کردن بعد فرهنگی عاشوراست / تفکرات سیدحسین نصر در جریان انحرافی دیده می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همانگونه که احیای بعد سیاسی عاشورا انقلاب اسلامی را به وجود آورد زنده کردن بعد فرهنگی آن بهترین روش برای مبارزه با عرفان‌های کاذب است.
حجت الاسلام شريفي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد حسین شریفی، استاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در چهل و ششمین نشست تخصصی گفتمان عقاید و اندیشه‌ها با موضوع بررسی وضعیت کنونی معنویت‌های نوظهور در کشور که شب گذشته در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، خطرناک ترین تهدید برای غرب را جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی تمدن اسلامی را در جهان احیا کرد و با این اقدام، کشورهای غربی را به واکنش وا داشت.

حجت‌الاسلام شریفی، اقدامات صورت گرفته توسط کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی را برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های مبارزه با اسلام به ویژه تشیع شبهه افکنی است و در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای روزانه شاهد ارائه صدها شبهه علیه این مذهب هستیم.

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ترویج اسلام آمریکایی را از دیگر برنامه‌های غرب برای مبارزه با اسلام ناب خواند و ابراز داشت: اسلام ستیزی و اسلام هراسی در دستور کار دشمنان اسلام قرار دارد و آنها در تلاشند اسلامی را که خود معرف آن هستند به دنیا عرضه کنند، تا حدی که در ساخت مساجد نیز از معماری کشورهای اروپایی استفاده می‌کنند.

حجت‌الاسلام شریفی، بحث قرآن سوزی و کاریکاتورهای اهانت آمیز نسبت به پیامبر اکرم(ص) را در همین جهت دانست و افزود: یکی از مهمترین اقدامات آنها برای از بین بردن عقاید مردم تقویت گروه‌های صوفی و انحرافی است که با نظام و شریعت اسلامی مخالفت می‌کنند.

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: کشورهای غربی برای نابودی اسلام و مسلمانان به فرقه سازی در کشورهای اسلامی روی آورده‌اند و تاکنون توانسته‌اند فرقه‌های نوظهور فراوانی را به این کشورها وارد کنند.

حجت‌الاسلام شریفی، حجم عظیم معنویت‌ها و ادیان جدید در کشور را با مدیریت و برنامه ریزی دقیق دشمن دانست و اظهار داشت: امروزه کشورهای غربی به صراحت می‌گویند راه مبارزه با جمهوری اسلامی ایران بها دادن و ترویج فرقه‌های نوظهور است.

وی در ادامه به تشریح راه‌های نفوذ فرقه‌های نوظهور در کشورهای اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: فضای مجازی، عرصه کتاب، گروه‌های مردم‌نما، محافل خانگی و نشریات مختلف در ترویج فرهنگ این فرقه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند و حتی برخی از مؤسسات که در ظاهر به فعالیت فرهنگی مشغولند و دارای مجوز نیز هستند در جهت تحقق بخشیدن به اهداف فرقه‌های نوظهور گام برمی‌دارند.

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه آیین هندی و بودایی در کشور ما رواج بیشتری پیدا کرده است عنوان کرد: طرفداران این آیین، بودیسم را حلال مشکلات عدیده جوامع بشری می‌دانند و خواستار توجه و بها دادن به آن هستند.

وی کمپانی‌های فیلم سازی آمریکایی را مروج و القا کننده فرهنگ بودیسم خواند و به فیلم 2012 اشاره کرد و افزود: در این فیلم که آخرالزمان را نمایش می‌دهد، تمام ادیان از بین می‌روند و تنها جوانی بودایی نجات پیدا می‌کند و به عنوان منجی بشریت مطرح می‌شود.

حجت‌الاسلام شریفی در ادامه عنوان کرد: عرفان‌های آمریکایی و سرخ پوستی و عرفان‌های شرق دور از دیگر فرقه‌های نوظهور فعال در کشور هستند و کتاب‌های آنها با تیراژ بالایی به چاپ می‌رسد و ترجمه می‌شود، همچنین عرفان مسیحی با رویکرد بی میلی به ظواهر و تجملات دنیایی توانسته افراد فراوانی جذب کند.

وی در ادامه فعالیت عرفان‌های یهودی را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: یکی از شاخه‌های عرفان یهودی فرقه رائینیان است که چهل سال پیش در شیراز پایه گذاری شد و اعتقاد آنها طراحی نسلی جدید برای برطرف کردن کاستی‌های بشریت و فراتر از نسل امروزی است که اقدامات علمی فراوانی را نیز در عرصه شبیه سازی انجام داده‌اند.

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه عرفان‌های حلقه و کیهان در کشور به فعالیت مشغول هستند و توانسته‌اند طرفدارانی را جذب کنند اظهار کرد: این فرقه توانسته در سال جاری هفتصد حلقه و محافل خانگی را در تهران تشکیل دهد.

حجت‌الاسلام شریفی اقدامات صورت گرفته توسط صدا و سیما و وزارت اطلاعات را در آگاهی دادن به مردم و شناسایی این فرقه مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این اقدامات یک اطلاع رسانی دقیق و به موقع صورت گرفت و با توجه به دستگیری سردسته این فرقه شاهد هستیم که اقبال به این گروه در حال افول است.

وی چاپ کتاب‌های مختلف پیرامون تکنیک‌های موفقیت را از دیگر اقدامات فرقه‌های نوظهور خواند و عنوان کرد: فرقه روان درمان با چاپ صدها عنوان کتاب در ظاهر به ارائه حل مشکلات مردم پرداخته اما مطالب آن کاملا ضد دین و در راستای ترویج و تبلیغ این فرقه است.

حجت‌الاسلام شریفی، ترویج فرهنگ صحیح دینی را سبب از بین رفتن توطئه‌های دشمنان عنوان کرد و ابراز داشت: امروزه دشمن نقاط ضعف فرهنگی در کشورهای اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهد و از طریق همین شیوه اهداف خود را دنبال و در صدد ضربه زدن به عقاید مسلمانان بر می‌آید.

وی با اشاره به اینکه فرقه‌های نوظهور به سوی علم گرایی متمایل شده‌اند خواستار نقد علمی آنها در مجامع دانشگاهی و حوزوی شد و خاطرنشان کرد: باید از نقد شخصیتی رهبران این فرقه‌ها پرهیز کنیم هرچند در گذشته این نوع نقدها موثر بود اما امروز باید به سوی نقد علمی و بنیادی برویم تا در شنونده تاثیر گذار باشد.

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه به عرصه فعالیت‌ فرقه‌های نوظهور اشاره کرد و ابراز داشت: چهارصد سایت و وبلاگ فارسی زبان جهت ترویج این عرفان‌ها فعالیت می‌کنند و با فیلتر هرکدام از آنها سایت بهتری جایگزین می‌شود، عرصه فیلم و سریال، تبلیغ چهره به چهره و مجالس روضه‌های زنانه نیز از بهترین راه های نفوذ این عرفان‌ها است.

حجت‌الاسلام شریفی خاطرنشان کرد: احیای مراسم‌های مذهبی و پرهیز از خرافات و تاکید بر عقلانیت بهترین راه مبارزه با فرقه‌های نوظهور است، همانگونه که احیای بعد سیاسی عاشورا انقلاب اسلامی را به وجود آورد، زنده کردن بعد فرهنگی آن نیز بهترین روش برای مبارزه با عرفان‌های کاذب است.

وی در پایان جریان انحرافی در کشور را مورد نقد و بررسی قرار داد و عنوان کرد: گرایش این گروه به ایران باستان، در شرایط فعلی و بیداری اسلامی که در منطقه پدید آمده سم مهلکی برای جمهوری اسلامی است، رفتارهای فراماسونی در اندیشه و حرف‌های آنها مشهود است و افکار آنها نزدیک به سید حسین نصر است و نشان می‌دهد کتاب‌های او را مطالعه می‌کنند، رویکرد فرقه انحرافی این است که هر زمان کشور نیاز به وحدت دارد با یک جمله فضای جامعه را متشنج می‌کنند./927/پ201/ع

ارسال نظرات