۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۱۱۶۰۸۴
حجت الاسلام زائری:

اصالت و اثرگذاری فعالیت‌های مردمی بیش از اقدامات دولتی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مسئول ماهنامه خیمه با تأکید براین‌که نباید فعالیت‌های غیردولتی و به ظاهر کوچک و ساده را دست کم گرفته و بی اثر بدانیم، گفت: ممکن است نشریه ساده یک سازمان مردمی که با مشکلات فراوان مالی به چاپ رسیده است در برابر نشریه گلاسه تمام رنگی یک ارگان دولتی به چشم نیاید اما باید توجه داشت که این ها همه زرق و برق است و اصالت و جدیت و اثرگذاری با همین کارهای کوچک است.
حجت الاسلام محمد رضا زائري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدرضا زائری شب گذشته در نخستین نشست تخصصی نمایشگاه توانمندی های سازمان های مردم نهاد خراسان رضوی با اشاره به نقش برجسته سازمان های مردم نهاد در پیشبرد امور جامعه افزود: دولتی هوشمند است که نسبت به تقویت سازمان های مردمی به شکل غیرمستقیم اهتمام داشته باشد.

وی اظهار داشت: وقتی یک مجموعه، کارکرد خود را از دست می دهد باید در قالب؛ عنوان و تعریف آن تجدیدنظر کرد و این تدبیر به دست ما سیاستگزاران صورت گیرد، باید به جایی برسیم که از قالب های تعارف آمیز که یک نفر در آن مقدس می شود و کسی جرأت ندارد در برابر خطاهایش به او اعتراض کند ، خارج شویم.

مدیر مسؤول ماهنامه خیمه ادامه داد: وقتی مدیران کانون‌ها و مراکز مردم نهاد به جایگاه و مسوولیتی دولتی می رسند همان دوستان سابق برای دیدار باید از ایشان وقت بگیرند، این ماحصل سیستم های دولتی است که انرژی، انگیزه و اخلاص انسان را می گیرد اما بدان معنا نیست که کار دولتی را تعطیل کنیم بلکه کار دولتی باید به جای مباشرت، هدایت، حمایت و نظارت کننده بخش مردمی باشد.

حجت الاسلام زائری با اشاره به برپایی نمایشگاه توانمندی های سازمان های مردم نهاد، نقطه قوت آن را پر رنگ کردن فعالیت های اجتماعی دانست و افزود: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، با کار اجتماعی شروع به سازندگی کردیم اما به تدریج آن را از یاد برده و به دولت واگذار کردیم تا جایی که حتی هدایت و برنامه ریزی مهدکودک ها نیز دست افرادی بود که کوچکترین اعتقاد و التزامی به انقلاب اسلامی نداشتند.

وی با بیان اینکه اخیرا حرکتی آرام برای بازگشت به کار اجتماعی آغاز شده است، ابراز داشت: بسیاری از فعالیت های دینی فقط در قالب‌های اجتماعی جواب می‌دهد، به عنوان مثال مطالعه تجربه های فرهنگی ـ تبلیغی مسیحیان نشان می‌دهد با اینکه این‌ها کارشان تبلیغ دین است ولی در قالب اصلاحات اجتماعی و پزشکی و.... آن را انجام می دهند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: یک کشیش مسیحی، از زمان تولد تا مرگ افراد را به عنوان رعیتش تحت نظر دارد و با آنان در غم و شادیشان همراهی می کند اما کدامیک از مردم ما امام جماعتی دیده اند که به هفت ساله هدیه تولد بدهد؟

حجت الاسلام زائری با اشاره به اینکه کار اجتماعی نیازمند گذر زمان وصبر وتأمل است، تصریح کرد: با اینکه ما اعتقاد داریم وجود ایشان در چهل سالگی همان وجود بدو تولد است اما چهل سال طول می کشد تا پیامبراکرم(ص)، مبعوث شوند، چرا که خداوند صبر کرد تا مردم در زندگی رو در رو به حضرت محمد(ص)، امین بگویند و در عمل، به او اعتماد پیدا کنند.

سردبیر اسبق روزنامه همشهری با بیان اینکه ما از ظرفیت، اهمیت و حساسیت کار اجتماعی غافل هستیمف خاطرنشان کرد: شعار کار فرهنگی می دهیم اما فرهنگی، کار نمی کنیم؛ به عنوان نمونه، برای مقابله با بدحجابی پوستر چاپ می کنیم گویا افراد بدحجاب با پوستر بدحجاب شده اند که ما از این طریق می خواهیم جلویشان را بگیریم، بی حجابی در فیلم و سریال‌ها ترویج می‌شود آن گاه ما می‌خواهیم با سخنرانی جلوی آن را بگیریم.

وی یادآور شد: اروپا و امریکا در جریان بیداری اسلامی نیز از طریق همین کار اجتماعی وارد شدند؛ ما سخنران فرستادیم و آن ها مددکار اجتماعی و پزشک و... .. لذا خصوصا با توجه به بیداری جهانی که شاهد هستیم کار اجتماعی بسیار اثربخش خواهد بود.

حجت الاسلام زائری با اشاره به حساسیت کارهای فرهنگی غیردولتی ادامه داد: سخنرانی برای ملت های مختلف، نیاز به ترجمه دارد اما وقتی دست یک مریض را می گیریم یا به کودکی محبت می کنیم، یک زبان بین المللی و بی نیاز از ترجمه است.

مدیرمسؤول ماهنامه خیمه ادامه داد: تشکل ها معمولا بازخورد مستقیم کار را مدنظر دارند، ممکن است نگاه ما در کار فرهنگی، نگاه اقتصادی نباشد اما مدل، مدل هزینه و پروژه است و معنا ندارد در کاری که بازدهی ندارد هزینه کنیم این در حالی است که در کارهای دولتی بارها شاهد چنین هزینه کردهایی هستیم.

وی با اشاره به آیه شریفه «.. و تواصوا بالحق وتواصوا بالصبر»، تصریح کرد: بزرگ ترین تأثیر برگزاری این نمایشگاه، تواصی به حق وصبر است؛ ارتباطاتی که در قالب این نمایشگاه میان تشکل های مختلف شکل می گیرد، حیاتی بوده و ضمن آشنایی ان ها با تجارب و مشکلات آغاز به کار یکدیگر، سبب ارزژی گرفتن و امیدوار و جدی شدن هر یک از آن ها می شود.

حجت الاسلام زائری در پاسخ به این سوال که سمن ها توان خودگردانی دارند و مستقل هستند، منابع هزینه کرد و تأمین درامد خود را نیز می دانند اما به نظر می رسد مسوولان عزم تغییر وبرون سپاری ندارند، اظهار داشت: وقتی فردی در سیستم دولتی مدیر می شود، راکد می شود، در برخی مدیران، انگیزه ای برای تغییر نیست چرا که اصولا تغییر، هزینه دارد و جسارت می خواهد که برای او صرف نمی کند.

وی با بیان اینکه تنها راه حل موجود، ایجاد مطالبه از طریق فعالیت های مردمی است، افزود: اگر جریان های مردمی و دانشجویی به صورت جدی وارد میدان شده ومطالبه کنند دیگر مسوولان احساس امنیت نمی کنند، می دانند زیر ذره بین قرار دارند و اگر به موردی عمل نکنند یا در عمل خود دچار خطا شوند باید پاسخگو باشند.

مدیرمسؤول ماهنامه خیمه در پاسخ به این سوال که جشنواره و نمایشگاه سراج چگونه می تواند زیرساخت های حضور هر چه بیشتر جوانان و جایزگینی آنان به جای افراد میانسال و مسن را فراهم کند، ابراز داشت: جوانان در کنار تحصیل خود نباید از فعالیت های جانبی اجتماعی غافل باشند، هر چه توجه به جوانان وعرصه برای فعالیتشان بیشتر باشد، کار، هم ضمانت بیشتری دارد وهم گسترده تر و محکم‌تر انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم، بسیاری مشکلات همچون بیکاری و فساد کاهش می یاید زیرا زمانی که جوان احساس کند می تواند موثر باشد دلیلی نمی بیند سراغ ناهنجاری برود.

حجت الاسلام زائری همچنین در خصوص راهکار ملی شدن و گسترش حرکات خودجوش مردمی بیان داشت: ما در مرحله گذار از این تفکر هستیم که همه چیز را از دولت انتظار داشته باشیم بنابراین هرچه حضور فعال و تعیین کننده مردم پر رنگ تر باشد، موجب تسریع روند گسترش سازمان های مردم نهاد خواهد شد./930/پ202/س
ارسال نظرات