۱۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۱۱۶۱۲۶
محقق علوم اسلامی:

بالا بردن سطح روش شناختی تحقیقات کمک شایانی به پبشبرد پژوهش‌ می‌کند

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم گفت: امروز پژوهش‌های انجام شده به دلیل نداشتن عمق کافی تنها آرشیو و جزء سابقه کاری محقق می‌شود و برای استخدام و امتیاز دهی به کار می‌آید اما کمکی به حل مشکلات نمی‌کند.
پژوهش


حجت الاسلام سید هادی طباطبایی، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش گاهی در صدد ارائه گزارش تحقیقات و مطالعات انجام شده است و گاهی در پی پیش بردن یک مطالعه یا رشته علمی است.

وی با بیان اینکه پی‌جویی عرصه‌های ناکاویده و کشف تازه‌ها در علوم تجربی، عقلی، انسانی و ... را تحقیق می‌نامیم، گفت: تحقیق می‌خواهد راه‌های ناپیموده را طی کند و کاروان علم را به پیش ببرد و بحث و نظر را فعال کند.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به اینکه دین یکی از مهمترین قلمروهای پژوهش است که در همه ساحت‌ها زمینه کاری دارد، اظهار داشت: بیان اینکه در یک موضوع مشخص دینی شارع چه گفته است و یا علمای سلف در این زمینه چه بیان داشته‌اند و یا کشف حکم موضوع مستحدثی که در زمینه فقه، عقاید و اخلاق مطرح شده، رسالت تحقیق است.

این محقق علوم اسلامی گفت: یکی از آفت‌های پژوهش دینی، سفارشی شدن امر پژوهش است یعنی مقاله در جهت سفارش موسسه، نهاد، همایش و ... نوشته شود که این نوع تحقیقات فاقد عمق کافی است یا آن مرکزی که به دنبال آن پژوهش است نقطه نظرات و گرایشات خاصی دارد که محقق هم برای پذیر فته شدن باید با آن هم‌سو شود.

وی اظهار داشت: پژوهشی در عرصه دین موفق است که در آن موضوعی برای محقق دغدغه شود و محقق زمان کافی به آن اختصاص دهد یا حتی بخش قابل توجهی از عمر خویش را صرف آن کند و هرگاه احساس کرد تحقیقش کامل شده آن را ارائه دهد.

این محقق علوم اسلامی سفارش کار، تمایلات خاص سفارش دهنده و فرصت محدود را از آفت‌های کار پژوهشی برشمرد و گفت: پژوهش‌های عمیق علمای سلف که گاهی سی سال در یک زمینه تحقیق می‌کردند و در نتیجه آثار ماندگار ارائه می‌دادند را نمی‌توان با پژوهش‌های امروزی مقایسه کرد.

این محقق علوم اسلامی گفت: امروز پژوهش‌های انجام شده به دلیل نداشتن عمق کافی تنها آرشیو و سابقه کاری محقق می‌شود و برای استخدام و امتیازدهی به کار می‌آید اما کمکی به حل مشکلات نمی‌کند و کاستی‌هایی که در زمینه دین و دینداری وجود دارد را مرتفع نمی‌سازد.

وی با بیان اینکه هر مسلمانی دغدغه دینی دارد، گفت: اگر دغدغه علمی هم برای این شخص به وجود آید و زمینه‌های لازم برایش فراهم شود تحقیق ارزشمندی حاصل خواهد شد.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه بالا بردن سطح تحقیقات از لحاظ روش شناختی، کمک شایانی به پبشبرد تحقیقات می‌کند، گفت:موازی کاری و موضوعات تکراری و شبیه به هم کارهای مروری و ترویجی باید کم‌تر شود.

این پژوهشگر علوم اسلامی گفت: برخی موضوعات پژوهشی محققان علوم اسلامی مربوط به سالها پیش است و سوال پژوهش منطبق با زمان امروز نیست و این به دلیل نداشتن دور‌نما در تتبع است.

وی گفت: طلاب در صورت تمرکز بر تحقیق می توانند هرچه بیشتر با حوزه های خاص دانش آشنا شوند و ضمن ریشه یابی دقیق مسائل، تحقیقاتی عمیقی ارائه دهند./909/ت302/ع

ارسال نظرات