۱۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۱۶۱۶۶

چند خبر کوتاه از خوزستان

خبرگزاری رسا ـ برگزاری مسابقات فرهنگی دهه ولایت در آبادان، برگزاری دوره تربیت معلم قرآن، دانش‌آموزان در مسیر سربلندی نظام گام بردارند، ارسال 230 اثر به دبیرخانه جشنواره گلدسته‌های سپید، حل مشکلات مردم محروم جامعه از سوی مسؤولان، برگزاری دعای پرفیض عرفه از عناوین چند خبر کوتاه از خوزستان است.
اخبار کوتاه استان خوزستان
خدابخش کرمی، مسوول بسیج اساتید دانشگاه های خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اظهار داشت: راه اندازی کرسی های آزاداندیشی به پویایی هرچه بیشتر فکری در دانشگاه ها انجامیده و مانع از نفوذ هرگونه بی مسوولیتی، تنزل سطح تعهد و بی تفاوتی در این مراکز علمی می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین راه اندازی کرسی های مزبور را از تاکیدات مهم مقام معظم رهبری عنوان و تصریح کرد: متاسفانه چنین کرسی هایی هنوز در خوزستان راه اندازی نشده که لازم است در این راستا تلاش و برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد.

دکتر کرمی خاطرنشان کرد: با راه اندازی کرسی های آزاداندیشی و تئوری پردازی، بصیرت دانشگاهیان برای درک مبانی اسلامی و اعتقادی تقویت می شود.

برگزاری مسابقات فرهنگی دهه ولایت در آبادان

مریم دلباری، سرپرست حوزه هنری آبادان، اظهار داشت: حوزه هنری شهرستان در راستای ارتقای سطح هنر و فرهنگ در منطقه تاکنون اقدامات مؤثری انجام داده است.

وی به جشنواره پربار پایتخت پنجره‌ها که در شهرستان برگزار شد اشاره کرده و افزود: برگزاری جشنواره به‌مناسبت‌ها و با عناوین فرهنگی و هنری می‌تواند زمینه‌های بروز استعدادهای جوانان را آشکار کند.

سرپرست حوزه هنری آبادان تصریح کرد: اینکه تنها جوان استعداد دارد و باید خود به تنهایی زمینه‌های شکوفایی آن را فراهم کند به هیچ وجه قابل درک نیست.

وی در ادامه افزود: مسؤولان شهرستان باید پا به پای جوانان و گام به گام با آنها در راستای پیشرفت فرهنگ و هنر پیش روند.

دلباری، با بیان اینکه مشوق اصلی جوانان در ابعاد مختلف فرهنگی و هنری، توجه است گفت: سرمایه‌گذاری بر روی جوانان مستعد می‌تواند به آینده فرهنگی شهرستان کمک شایان توجهی کند.

سرپرست حوزه هنری آبادان، با اشاره به در پیش‌رو داشتن دهه ولایت و امامت تصریح کرد: در این راستا حوزه هنری آبادان چون سال‌ پیش بلکه وسیع‌تر برنامه‌های متنوعی را در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: مسابقه مشاعره نوجوان، کارگاه عکس ولایت، مسابقه نقاشی در مدارس اروندکنار و نمایش فیلم در مدارس آبادان و خرمشهر از جمله برنامه‌های دهه ولایت و امامت در شهرستان است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات در حال انجام توسط حوزه هنری آبادان عنوان کرد: به‌مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی نیز فعالیت‌های فرهنگی و هنری توسط این حوزه در حال انجام است.

سرپرست حوزه هنری آبادان گفت: توجه به امر کتاب و کتابخوانی در جامعه از برنامه‌های راهبردی به سوی پیشرفت و ارتقاست.

وی بیان کرد: تجربه جهانی نشان می‌دهد که رشد و توسعه تمدن‌ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع، نمی‌توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد.

دوره تربیت معلم قرآن برگزار می شود

جاسم شمیری، کارشناس قرآنی سازمان تبلیغات خوزستان، اظهار داشت: مجوز برگزاری چهار دوره تربیت معلم روخوانی و روانخوانی قرآن کریم در استان خوزستان از سوی سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی کشور صادر شد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش در دوره‌های قرآنی ادامه داد: آموزش در امور قرانی باید مستمر باشد و به این دلیل برگزاری این دوره‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی درباره نحوه برگزاری این دوره‌های آموزشی بیان کرد: دو مجوز دوره تربیت معلم روخوانی و روانخوانی و تجوید ویژه بانوان در شهرستان دزفول و دو مجوز دوره تربیت معلم روخوانی و روانخوانی ویژه بانوان در شهرستان بهبهان و شوشتر صادر شد.

کارشناس قرآن دارالقرآن الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان تصریح کرد: این 4 مجوز تا پایان اسفندماه اعتبار خواهند داشت.

شمیری با اشاره به اینکه آموزش‌های ارائه شده همه تخصصی خواهند بود، تاکید کرد: آموزش‌های در نظر گرفته شده همگی تخصصی خواهند بود و در این باره مسائل در نظر گرفته شده برای آموزش دادن مشخص شده است.

این مقام مسئول افزود: چهارمین دوره مسابقات تفسیر و تدبر در آیات قرآن کریم، نورالهدی همزمان با سراسر کشور در دانشگاه‌‌های آزاد اسلامی استان خوزستان برگزار می‌شود.

شمیری گفت: چهارمین دوره مسابقات تفسیر قرآن کریم نورالهدی همزمان با سراسر کشور ساعت 9 جمعه 27 آبان‌ماه در دو رشته یک جز(جزء دوازدهم) و رشته سه جز(جزء دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم) قرآن کریم در 7 واحد آموزشی و دانشگاه‌های آزاد استان خوزستان برگزار می‌شود.

کارشناس قرآن دارالقرآن الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: دانشگاه‌های آزاد اسلامی شهرستان‌های اهواز، آبادان، امیدیه، دزفول، بهبهان، دشت‌آزادگان و شوشتر، مراکز برگزاری این آزمون در استان خوزستان خواهند بود.

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت تفسیر قرآن کریم خاطرنشان کرد: باید در راستای آموزش تفسیر قرآن کریم تلاش کنیم و در این باره آموزش‌های لازم را در جامعه توسعه دهیم.

وی اظهار کرد: تفسیر نمونه تألیف آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی به عنوان منبع این آزمون مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این باره اطلاع رسانی شده است.

کارشناس قرآن دارالقرآن الکریم اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان خاطرنشان کرد: مسابقات قرآنی نورالهدی با هدف ترویج فرهنگ متعالی قرآن کریم بین اقشار مختلف جامعه و با همکاری سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی کشور و معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

شعرا باید توجه ویژه ای به ارزش های معنوی و دینی داشته باشند

حجت الاسلام سیدلطف الله سپهر، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، در مراسم هفتمین جشنواره استانی شعر و قطعات ادبی گلدسته های سپید که در تالار فردوسی شهرستان باغملک برگزار شد، اظهار داشت: شاعران به واسطه شعر می توانند در جهت رشد، تعالی، ترقی فرهنگ و هنر قدم های ماندگاری بردارند.

وی اضافه کرد: شعر ما قوی و پیام دار و در مسیر اسلام، مذهب، آیین و سربلندی ایران و انقلاب اسلامی است، از این رو شعری که با مضامین مسجد و ارزش های معنوی و دینی باشد، باید مورد تجلیل و سپاس قرار گیرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، با اشاره به برگزاری جشنواره شعر قرآنی در خوزستان، یادآور شد: جشنواره شعر قرآنی و عربی به زودی به صورت بین المللی در خوزستان برگزار می شود و شاعران می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

لازم به ذکر است، امسال در جشنواره استانی گلدسته های سپید 230 اثر از 51 شاعر از 11 شهرستان شرکت کرده که 10 نفر در 4 رشته شعر کلاسیک، شعر سپید، قطعات ادبی و ویژه امام علی(ع) به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

دانش‌آموزان در مسیر سربلندی نظام گام بردارند

عبدالرضا چشم روشن، جانشین فرمانده بسیج اندیمشک، در مراسم نواخته شدن زنگ ایثار و شهادت در مدارس این شهرستان اظهار داشت: دانش‌آموزان در دفاع مقدس گام‌ها بسیار زیادی در راستای مقاومت در مقابل دشمن و ایثار در راستای ماندگاری احکام اسلامی برداشتند و در این باره باید از مقام شامخ آن‌ها تجلیل کرد.

جانشین ناحیه مقاومت بسیج اندیمشک، گفت: بسیج مکتب دلدادگانی دانست که در راه احیای حاکمیت ارزش‌ها خالصانه در این راه قدم نهادند.

وی با اشاره به اینکه بسیج در همه شرایط حافظ انقلاب اسلامی بوده و خواهد بود، تاکید کرد: بسیج در راستای ماندگاری ارزش‌های والای انقلاب اسلامی تلاش می‌کند و در این باره هیچ‌گاه حتی یک گام به عقب نمی‌نشیند.

چشم روشن، با اشاره به نقش دانش‌آموزان در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان در پیروزی انقلاب و دوران جنگ تحمیلی نقش بسزایی داشته‌اند و اینک در دوران سازندگی با تحصیل علم و دانش برای موفقیت و سربلندی ایران اسلامی کوشش می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود، تاکید کرد: انقلاب اسلامی به جوانانی با بصیرت، دانشمند و تلاش‌گر نیاز دارد و در این باره باید تلاش کنیم تا نسل آینده در این راستا تربیت شود.

ارسال 230 اثر به دبیرخانه جشنواره گلدسته‌های سپید

جبار رضایی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد باغملک، در مراسم اختتامیه جشنواره گلدسته‌های سپید، اظهار داشت: در مدت مشخص شده برای ارسال آثار از طرف شعرا برای جشنواره گلدسته‌های سپید بیش از 230 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه این آثار به چند شاعر اختصاص داشته است، ادامه داد: این تعداد اثر به بیش از 51 شاعر استانی اختصاص داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این جشنواره نفرات برتر خود را شناخته است، بیان کرد: از این جشنواره قرار است 12 نفر به عنوان برگزیده به جشنواره ملی گلدسته‌های سپید که آذرماه جاری در استان ایلام برگزار می‌شود، معرفی شدند و این مهم انجام خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره با موضوعات آیینی از جمله سیره زندگی و فضایل اخلاقی اهل‌بیت (ع) عصمت و طهارت، دفاع مقدس و اماکن و مناسک دینی به ویژه مسجد است، تصریح کرد: در این جشنواره از صاحبان آثار مرتبط با موضوع غدیر و امام علی(ع) تقدیر شدند.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره می‌تواند در رونق بخشیدن به آثار فرهنگی و هنری در مساجد تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: این جشنواره می تواند در غنی کردن آثار موجود در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان خوزستان تاثیرگذار باشد و در این باره باید تلاش بیشتری کرد.

وی گفت: راه‌یافتگان به جشنواره ملی گلدسته‌های سپید، سید محمدمهدی شفیعی از اهواز، وحید کیانی قلعه‌سردی از اهواز، زهرا پناهی از اهواز، نسیم کاهیرده از اندیمشک، زهرا شعبانی از هندیجان، آمنه بزرگمهر از رامشیر، حاجی‌مراد اسماعیل‌وندی و عبدالرحمن شریفی از ایذه، سیدشهاب‌الدین طباطبایی از باغملک، سیده‌سلیمه موسوی از رامهرمز، علی بهرامی و داود ساکی از شوشتر هستند.

مسؤولان مشکلات مردم محروم جامعه را با جدیدت پیگیری و حل کنند

حجت الاسلام مهدی محمدی پور، امام جمعه چوئبده، در نشست بررسی مشکلات بخش مرکزی آبادان، اظهار داشت: متأسفانه عقب ماندگی ها و مشکلات در بخش مرکزی بسیار بوده و این امر تلاش و کوشش مضاعف مسؤولان را می طلبد.

این فعال عرصه فرهنگی، در ادامه افزود: دولت نهم و دهم با توجه به رویکرد خدمت رسانی به مناطق محروم و کم برخوردار، در چند سال اخیر، اعتبارات خوبی را به این گونه منطقه اختصاص داده است.

استاد حوزه علمیه، گفت: مسؤولان با بسیج امکانات و انسجام و هماهنگی بیشتر می توانند در بهتر شدن وضعیت معیشت مردم مرزنشین، گام های بلندی را بردارند.

حجت الاسلام محمدی پور با اشاره به سفرهای استانی هیأت دولت به مناطق محروم، تصریح کرد: مسوولان محلی نیز با حضور میدانی در روستاها با وضعیت معیشت و مشکلات مردم از نزدیک آشنا و برای رفع آنها بهتر تصمیم گیری کنند.

همچنین در بخش دیگری از این نشست، بخشدار مرکزی آبادان، اظهار داشت: کار کردن در مناطق محروم عبادتی بزرگ است که اسلام و قرآن تأکید زیادی بر حل مشکلات مردم دارد.

این مقام مسؤول، در پایان گفت: با هماهنگی انجام شده امور کتابخانه های عمومی شهرستان آبادان به زودی در مصلای نماز جمعه چوئبده کتابخانه عمومی به صورت موقت تا زمان ساخت فرهنگسرای عمومی شهر تجهیز و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

دعای پرفیض عرفه درمنطقه عملیاتی فتح المبین برگزار می شود

عبدالرضا سعیدی نیا، فرماندار شوش، اظهار داشت: در دعای عرفه سال جاری، کاروان های راهیان نور از سراسر کشور و اقشار مختلف مردم بویژه خانواده های معظم شهدا و جوانان و نوجوانان در این مکانهای مقدس حضور خواهند یافت.

وی افزود: این حضور نشان از عشق و علاقه مردمی به فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس است.

فرماندار شوش گفت: در این راستا تمامی امکانات از قبیل وسایل ایاب و ذهاب ،ایستگاههای صلواتی،امنیت، اورژانس 115 و دیگر خدمات رفاهی در نظر گرفته شده است.

سعیدنیا افزود: پیش بینی می شود امسال حدود یکصد هزار نفر در آیین های پر فیض دعای عرفه در شهرستان شوش در شمال خوزستان شرکت کنند.

برگزاری مسابقه دو دانش‌آموزی در شلمچه

محمدعلی فرحانی، معاون آموزش و پرورش خرمشهر، با اشاره به به‌مناسبت بزرگداشت روز 13 آبان اظهار داشت: 13 آبان و رویدادهای تأثیریافته از آن در ابعاد منطقه‌ای و جهانی واکنش‌های زیادی دربرداشته و به‌همین منظور باید با تلاش مضاعف برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این روز ارزشمند همت کرد.

وی افزود: امسال برنامه‌ریزی‌هایی متنوع و تأثیرگذارتری در راستای انتقال ارزش‌های نسل انقلابی دانش‌آموزان دیروز به نسل حاضر و آینده ترتیب داده‌ایم.

معاون آموزش و پرورش خرمشهر تصریح کرد: اردوهای دانش‌آموزی که از 19 مهرماه در قالب کاروان‌های راهیان‌نور به مناطق عملیاتی اعزام می‌شوند از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده به‌مناسبت روز دانش‌آموز است.

وی در پایان سخنان خود، بر بالا بودن کیفیت برنامه‌های فرهنگی اردوهای راهیان‌نور دانش‌آموزی تأکید کرد و افزود: باید سعی شود برنامه‌های این روز مدون و منسجم برگزار شود./9465/ت302/ص
ارسال نظرات