۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۱۱۶۲۶۱
استاد حوزه علمیه قم:

قربانی کردن در روز عید تعظیم شعائر الهی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: شایسته است افرادی که دارای مکنت مالی هستند با انجام این سنت ابراهیمی(ع)، در راستای حفظ این سنت الهی و تعظیم شعائر الهی بکوشند.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام و المسلمین سیدهاشم بطحائی، استاد حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: عید قربان یا عید اضحی یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که باید در احیای ارزش های آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به اختلاف تقویمی بین ایران و عربستان در سال جاری، بیان داشت: برای حجاج و افرادی که به سرزمین وحی رفته اند، و در مشعر به سر می برند و در سحرگاه حرکت می کنند و وارد وادی محسر می شوند و اعمال این سرزمین را به جای می‌آورند.

این استاد حوزه علمیه قم، گفت: مراسم روز عید قربان، مکمل اعمال حاجیان است و اعمال حج در این سرزمین کامل می شود.

وی گفت: یکی از اعمال روز عید قربان برای حاجیان، رمی جمره عقبه با هفت ریگ است که این ستون ها یک سنبل است که احیأ کننده روش توحیدی ابراهیم(ع) است که به وظیفه خود عمل و شیطان را رمی کرد و برای اطاعت از فرمان الهی کمر همت بست تا خواب خود را مبنی بر ذبح اسماعیل(ع) عملی کند؛ اما به اراده الهی قوچی ظاهر شد و حضرت ابراهیم(ع) که سربلند از این آزمون بیرن آمده آن را قربانی کرد.

وی بیان داشت: سنت موحدانه حضرت ابراهیم(س) در این سرزمین،همچون رجم شیطان و قربانی کردن، سنتی برای مسلمانان شده است تا ایمان خود را این‌گونه با عشق اظهار کنند.

این استاد حوزه علمیه قم، اعمال روز عید قربان را نشان دهنده ایمان قلبی، دانست و گفت: به جای آوردن حج و گرفتن لقب قرآنی «حاج» نشان می دهد مسلمانان پیرو دین ابراهیم حنیف هستند و از رفتار و گفتار و پندار شیطانی بیزارند.

وی با اشاره به اینکه امروز سنت قربانی به شکل نیکویی در کشور عربستان اتفاق می افتد، گفت: امروز تلاش شده است تا قربانی‌های حاجیان در سردخانه های مجهز نگهداری و برای ملت های فقیر و ضعیف همچون ملت سومالی ارسال شود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، گفت: حلق و تراشیدن موی سر برای افرادی را که سال اول حجشان است و تقصیر برای افراد دیگر نشان دهنده مبارزه با نفس و پیکار با هوا و هوس و شیطان منشی است و نوید دهنده زیبایی باطنی افراد به جای زیبایی ظاهری است.

وی بر اقامه نماز عید قریان تاکید کرد و بیان داشت: نماز عیدقربان مثل نماز جمعه مستحب است و خطبه دارد؛ اما خطبه آن بعد از اقامه نماز، ایراد می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه، انجام سنت حسنه قربانی را مستحب عنوان کرد و بیان داشت: شایسته است افرادی که دارای مکنت مالی هستند با انجام این سنت ابراهیمی(ع)، در راستای حفظ این سنت و تعظیم شعائر الهی بکوشند.

وی گفت: مومنان باید تلاش کنند تا با ایجاد سنت حسنه قربانی در جامعه و پخش گوشت بین مستمندان و نیازمندان، نشانه های ایمان و تقوا و باور را در جامعه منتشر کنند./909/ت302/ص
ارسال نظرات