۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۱۱۶۳۵۲
عضو خبرگان رهبری:

عید قربان آغاز تحول روحی در مؤمنان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام و المسلمین عاملی فلسفه عید قربان را ذبح نفسانیت و تقرب به درگاه الهی دانست و گفت: عید قربان آغاز تحول روحی در مؤمنان است.
حجت ‌الاسلام و المسلمين سيدحسن عاملي، نماينده ولي فقيه در استان اردبيل،
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در اردبیل امروز در خطبه های نماز عید سعید قربان که با وجود برودت و سرمای شدید شهر اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: فلسفه عید قربان ذبح نفسانیت و تقرب به درگاه الهی است.

وی با اشاره به روایات و احادیثی از ائمه اطهار در خصوص عید قربان، گفت: شایسته است مسلمانان در این روز بیش از گذشته به یاد محرومان و مستضعفان جامعه باشند.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که عید قربان آغاز تحول روحی در مؤمنان است، تصریح کرد: مسلمانان با قربانی کردن در واقع دوری از هر عمل غیر الهی را به نمایش می گذارند، از این رو در عید قربان باید بت‌های درون خود که همان هواهای نفسانی و شیطانی است را بشکنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امتحان الهی حضرت ابراهیم(ع) تصریح کرد: ابراهیم نبی با شکستن بت نفس خود به بالاترین جایگاه قرب الهی نایل شد.

وی ادامه داد: عید ما زمانی است که بتوانیم از لحاظ روحی و رشد عقلانی تحول پیدا کرده و این روز را مقدمه این تحول بدانیم، مهم ترین نیاز امروز جهان اسلام و عموم مسلمانان دوری از هوای نفس و وحدت حول مشترکات دینی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی ادامه داد: در این روز بندگان باید نهایت همت خود را به کار ببرند تا با قربانی کردن نفس ناپاک و هوا و هوس خود به خداوند تقرب جسته و رضای او را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان تنها نزدیک شدن به رحمت و مغفرت الهی با وعده داده شده است، گفت: اگر هابیل قربانی آورد و یا حضرت نوح امت خود را برای حقیقت ذات ربوبی به نزدیک قربانگاه برد و حضرت ابراهیم نیز فرزند خود را برای قطع تعلقات از مسائل دنیوی و مادی به منا آورد همگی نشانگر آن است که هدف و منظور قربانی کردن نزدیکی به خداوند و دوری از هوای شیطانی است.

وی از تقرب به عنوان تحول روحی و حالات روحانی انسانی یاد کرد و گفت: ما نباید این عید را با ارزش‌های تمام عیار اسلامی، دینی و مکتبی سهل بشماریم بلکه عید قربان بهترین منزلگاه در تربیت انسان برای نه گفتن به شیطان است./935/پ202/ص
ارسال نظرات