۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۱۶۳۶۱
سفیر آذربایجان در ایران:

ایران نزدیک ترین کشور به جمهوری آذربایجان است

خبرگزاری رسا ـ سفیر جمهوری آذربایجان در کشورمان، با اشاره به مشترکات فراوان ایران و آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران را در بین کشورهای دنیا نزدیک ترین کشور به آذربایجان دانست.
جوان شير آخوند اف، سفير کشور جمهوري آذربايجان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جوان شیر آخوند اف، روز دوشنبه در سفر به شهر مقدس قم و دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید، با تبریک عید سعید قربان، گزارشی از وضعیت مسلمانان در این کشور ارائه کرد.

وی با بیان اینکه 95 درصد مردم آذربایجان مسلمان هستند، گفت: به مناسبت عید قربان نیز سه روز در کشور آذربایجان تعطیل است و مردم این روز را با برگزاری مراسم جشن گرامی می دارند.

آخوند اف در ادامه با اشاره به اهداف سفرش به شهر مقدس قم، ارائه گزارش به مراجع تقلید و علما را یکی از مهم ترین این اهداف ذکر و تصریح کرد: دیدار با بزرگان دینی و مراجع تقلید برای ما بسیار مهم و مایه افتخار است.

سفیر آذربایجان در کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر1800 مسجد در کشور آذربایجان وجود دارد که 1500 مسجد به تازگی تاسیس و یا بازسازی شده است، این در حالی است که در زمان شوری آذربایجان تنها دو و یا سه مسجد بیشتر نداشت.

آخوند اف با اشاره به تحصیل طلاب کشور آذربایجان در شهر مقدس قم، گفت: ما در این سفر جلساتی را با دانشجویان و محصلان آذربایجانی خواهیم داشت، چراکه برای ما وجود روحانیت باسواد لازم است که البته در این خصوص ما با مشکل و خلا روبرو هستیم.

سفیر کشور آذربایجان، با اشاره به مشترکات فراوان دو کشور ایران و آذربایجان، اظهار داشت: در بین کشورهای دنیا نزدیک ترین کشور به ما جمهوری اسلامی ایران است و این مساله نیز ناشی از مشترکات جغرافیایی، مذهبی، اخلاقی و دینی است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه به کشور آذربایجان کمک کرده است و ما از روحانیت قم و ایران انتظار داریم که در خصوص مساله زمین اشغال قره باغ نیز به ما کمک کنند.

سفیر جمهوری آذربایجان با اشاره به توصیه های حضرت آیت الله نوری همدانی به دولتمردان و حاکمان ترکیه، ابرازداشت: این نصایح و رهنمودها برای ما مهم است و ما تشکر می کنیم و یکی از دلایل این سفرها نیز همین است که گزارشی از وضعیت کشورمان به این بزرگواران ارائه کرده و در مرحله بعد گزارش های دقیقی را خدمت آقایان ارائه کنیم.

آخوند اف گفت: مساله سلفی گری و وهابیت در کشور آذربایجان وجود دارد، اما اینها کم هستند و نفوذ چندانی ندارند. در خصوص مساله حجاب نیز متاسفانه اطلاعات کاملی ارائه نشده است و شاهد بر این مساله این است که در قانون اساسی ما نوشته شده دین ما اسلام است و این مساله نیز در حال حاضر وجود دارد. /924/پ202/ص
ارسال نظرات