۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۱۶۵۰۸
استاد حوزه علمیه قم:

کتاب‌های دینی باید در چند لایه برای مخاطبان مختلف نوشته شود

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم اسلامی ایجاد روابط عمومی قوی در حوزه های علمیه را مهم خواند و گفت: امروز به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی، طلابی که لمعه می خوانند با شرح‌های موجود آن آشنا نیستند.
کتاب


حجت الاسلام محمدحسن شفیعی شاهروی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: در عرصه پژوهش حوزوی باید کارهایی انجام شود که عام المنفعه باشد.

وی اظهار داشت: امروز کارهای تخصصی زیادی در عرصه دین انجام می شود اما این نوع کارهای تخصصی به فکر رسیدن به مخاطب داخلی و خارجی نیست. کتاب های تخصصی عرصه دین برای حوزویان و غیر حوزویان کارایی پائینی دارد و این به دلیل عدم اطلاع رسانی مطلوب است.

وی بیان داشت: کتاب های فقهی و اصولی خوبی نوشته شده است که به درد دانشگاه‌ها هم می خورد اما بسیاری از این کتاب ها در حوزه تخصصی، مخاطب خود را یک استاد درس خارج تصور کرده است.

وی با تاکید بر اینکه کتاب‌های دینی باید در چند لایه نوشته شود بر اهمیت بازنویسی آثار تاکید کرد و گفت: کتاب های دینی محققان علوم اسلامی باید در لایه های گوناگون تنظیم و منتشر شود.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که دانشجویان زیادی در رشته الهیات و علوم معقول و منقول همچون فقه و حقوق داریم، گفت: نبود کتاب های علمی متقن به زبان روان فارسی یک معضل جدی است از باب نمونه لازم است مباحث حقوقی جواهر به زبان فارسی تدوین شود تا دانشجویان بتوانند آن را مطالعه کنند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: برخی افراد منابع اصلی را بازنویسی می‌کنند و متاسفانه به نام خود منتشر می‌کنند که البته این کتاب‌های متفرقه و غیر اصیل، نفوذ چندانی هم پیدا نمی‌کند و استقبال چشمگیری از این نوع کتاب‌ها نمی‌شود.

وی نیاز به روابط عمومی قوی در حوزه های علمیه را مهم خواند و گفت: امروز به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی، طلابی که لمعه می خوانند با شرح های موجود آن در بازار آشنا نیستند.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه معضل اصلی کتاب‌های حوزوی، کم بودن شمارگان آن است، گفت: نویسندگان غیر مشهور، عدم اطلاع موسسات پژوهشی از یکدیگر، عدم نیاز سنجی پژوهشی، نبود مرکزی برای پشنهاد و رصد پژوهش، عدم به کار‌گیری مؤسسسات حوزوی از سوی ارگان‌های دولتی و کارآیی پایین معاونت پژوهش حوزه از دلایل عدم توفیق کتاب‌های حوزوی است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات