۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۱۱۶۷۰۴
آیت الله شبستری:

آثار هنری حوزه دین باید در شأن اهل بیت باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که هنر فاخر باید در خدمت دین باشد، گفت: آثار هنری حوزه دین باید در شأن اهل بیت باشد.
آيت الله شبستري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در اختتامیه نخستین جشنواره منطقه ای فرهنگی و هنری امام حسین(ع) در تبریز با بیان این‌که ابتذال در هنر، بزرگ‌ترین اهانت به هنرمندان واقعی جامعه است، اظهار داشت: فرهنگ و هنر باید در استخدام معارف و آموزه های متعالی اسلام قرار گیرد.

وی با بیان این‌که هنر در جامعه اسلامی باید مروج آموزه های دینی باشد، ادامه داد: با وجود معارف غنی اهل بیت(ع) و مبانی ارزشمند قرآن کریم نباید به دنبال الگوهای نه چندان مطلوب و وارداتی غرب بود.

آیت الله شبستری ماندگاری هنر را مشروط به دینی بودن دانست و افزود: هنری ارزشمند است که راه مقابله با ظالمان را به نمایش می گذارد و در مسیر عزت و بیداری اسلامی باشد.

عضو خبرگان رهبری گفت: حرارتی که عشق و علاقه به امام حسین (ع) در دل دوستداران و شیعیان با ایمان ایجاد کرده هرگز به سردی نمی گراید و به نسیان و فراموشی سپرده نمی شود، مبنای این ارتباط مستحکم بر برپایی و اعتلای حق و مبارزه با باطل در قیام کربلا استوار است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری جشنواره فرهنگی هنری امام حسین(ع)، به تشریح آموزه های سیره سومین امام شیعیان پرداخت و اظهار داشت: ایثار و درس عزت نفس در راه خدا و جانفشانی خالصانه اباعبدالله(ع) به خاطر برپایی حق، محبت آن حضرت را در قلوب محبان همیشگی کرده است.

وی با تاکید بر این که باید هنر فاخر تصاویر تسلیم ناپذیری امام حسین‌(ع) را در مقابل ظلم از زوایای مختلف به نمایش بگذارد، گفت: آثار تولید شده باید در شان آن امام و از منابع مستند استخراج و تهیه شده باشد، البته مداحان، شعرا و تعزیه خوانان باید تلاش کنند اهداف قیام عظیم امام حسین(ع) منعکس شود و به عبارتی هنر اسباب تبلور عزت ائمه اطهار‌(ع) باشد.

همچنین محمدحسین رجبی(دوانی) پژوهشگر علوم قرآنی در سخنانی معنای هنر دینی را هنر کشف حقیقت دانست و افزود: پرچم هدایت و نجات در دنیا و آخرت، امامت و ولایت بوده و بزرگ‌ترین عبادت و خدمت که رضای خدا را جلب می کند خدمت به ساحت مقدس ائمه معصومین‌(ع) در عرصه های مختلف است.

رجبی با تاکید بر اینکه مداحان و مدیحه سرایان در خلق اثار خود از موسیقی غربی تقلید نکنند، گفت: براین اساس هنری متعالی است که از زوایای مختلف به دین و ائمه اطهار(ع) می پردازد و نشر مکاتب اهل بیت با زبان هنر بسیار زیباست و از این حیث اهمیت بیشتری می‌یابد.

گفتنی است، در آیین اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی هنری امام حسین‌(ع) 72 اثر در زمینه خوشنویسی، شعر، فیلمنامه، مداحی،‌ تواشیح، ‌ابتهال، انتخاب کتاب نمونه، داستان کوتاه و خلاصه نویسی کتاب معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین در این آیین از فیروز زیرک کار، مقصود پوررادی، سیدمسعود نقیب، حسین حسنی‌افشرد و عزیزپور به عنوان مداحان، شعرا و پیرغلامان اباعبدالله الحسین‌(ع) تجلیل به عمل آمد./935/پ202/س
ارسال نظرات