۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۱۱۶۷۱۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

امام حسین میراث‌دار ‌تاریخ غیرت و کرامت بشر است

خبرگزاری رسا ـ سیدمحمد حسینی گفت: هجرت حسین بن علی(ع) به کربلا میراثی بر تاریخ غیرت، همت و کرامت بشریت شد.
سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز در پیام خود به نخستین جشنواره امام حسین‌(ع) در تبریز گفت: هجرت پیامبر (ص) اگر مبدا تاریخ گشت، هجرت حسین بن علی (ع) میراثی بر تاریخ غیرت، همت و کرامت گشت و روز عاشورا و سرزمین کربلا جاویدان شد.

در این پیام آمده است: امام حسین (ع) بزرگ مرد تاریخ، مرگ زیبا را سعادت و زندگی با ظالمین را خواری می خواند، کشتی حسین بن علی(ع) بحر پیماست، اقیانوس نورد است، بلکه آسمان پیماست و جشنواره فرهنگی و هنری امام حسین (ع) نگاه به زوایای زیبای زندگی سیدالشهدا را با همکاری هنرمندان و فرهیختگان در منظر حق طلبان باید قرار دهد.

حسینی در این پیام ابراز امیدواری کرده است با همت عالی این عاشقان آزادگی، نخستین جشنواره منطقه ای آنچنان جوهری از خود نشان دهد که در آینده ای نزدیک همایشی سراسری شود.

وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی در پیام خود خطاب به برگزار کنندگان این جشنواره می افزاید: برایتان راه حسین(ع) را در دنیا، حشر با حسین(ع) را در عقبی و شفاعت حسین(ع) را در پیشگاه عدل الهی از ساحت لطف لایتناهی مسئلت می نمایم.

بنا بر این گزارش، در ادامه بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره فرهنگی هنری امام حسین) ع) این جشنواره قرائت شد که در بخشی از بیانیه آمده است: همانا برای شهادت حسین(ع) در قلب های اهل ایمان ، شور و حرارتی است که تا ابد به سردی نخواهد گرایید.

در این بیانیه آمده است: فرهنگ حسینی – که عاشورا تمثالی جامع و جاودانه از آن است – همواره در حال تجدید حیات و گسترش حضور پرنور خویش در ژرفای زمانها و پهنای مکان هاست ، گرچه از نگاهی ، فعالیت فرهنگی و آفرینش ادبی – هنری ، کوششی برای اشاعه فرهنگ حسینی است ،اما درنگاهی عمیق تر و دقیق تر، این فعالیتهای فرهنگی و آفرینش های ادبی – هنری که فصلی درخشان از تاریخ تشیع ، ایران و پاره ی تن آن آذربایجان است نشاًت یافته از فرهنگ حسینی و شاخساری از این درخت تناور و پربار بهشتی است.

در ادامه این بیانیه آمده است: بدین بیان ; انگیزه و اراده ای که قلمداران و هنرمندان را به کوشش و کار و خلاقیت در عرصه فرهنگ حسینی وامی دارد ، همین فرهنگ است و به بیان روشنتر ، همان محبت حسین علیه السلام که شراری خاموش ناپذیر در دلهای اهل ایمان است.

برپایی نخستین جشنواره فرهنگی ـ هنری امام حسین "علیه السلام" نیز فرصتی است برای تجلی انواری از فرهنگ حسینی که از خامه های خورشیدی هنرمندان و قلمدانان جاری شده است، بعد از اعلام و انتشار فراخوان جشنواره، استقبال گسترده سلسله هنرمندان و نویسندگان و سخنواران، خامه نسل جدید و جوان شگفت انگیز بود و حاکی از آنکه پیوند نسل امروز سلسله ادب و اندیشه و هنر با فرهنگ حسینی و تفکر عاشورایی، همچون پیوند نسل دیروز محکم و متین و استوار و برقرار است.

در پایان این بیانیه آمده است: گرچه در نگاه به ارتباط محتوایی و ردونی آثار رسیده به جشنواره با فرهنگ شکوهمند حسینی همه این این آثار ارزشمند و شایسته ستایش است و نمی توان اثری را برتر ازاثر دیگر دانست اما برای گلچین نمونه هایی ازاین گلستان در رشته های مختلف ; شعر ، داستان کوتاه، خوشنویسی، کتاب نمونه، خلاصه نویسی کتاب، ابتهال و تواشیح و مداحی، انتخاب و داوری امری ناگزیر بود، بدینگونه کمیته های داوری در رشته های مختلف سامان گرفت و نشست های متعدد برای ارزیابی آثار برپاشد که نتیجه ارزیابی های کمیته های داوری اعلام شد.

گفتنی است، در اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی هنری امام حسین (ع) 72 اثر در زمینه خوشنویسی، شعر، فیلمنامه، مداحی،‌ تواشیح،‌ ابتهال، انتخاب کتاب نمونه، داستان کوتاه و خلاصه نویسی کتاب معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند./935/د101/س


ارسال نظرات