۰۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۱۷۴۴۶
با حضور یکی از مراجع تقلید؛

نخستین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون از سوی مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی، عصر امروز (2 آذرماه) در نشستی خبری از برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون با حضور یکی از مراجع تقلید و سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، 27 و 28 بهمن‌ماه خبر داد.

وی با اشاره به اهداف و فعالیت‌های انجام شده در راستای برگزاری این کنفرانس اظهار داشت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در تلاش است با فراهم آوردن مباحث علمی مرتبط با فقه و قانون و با مطالعاتی که در این حوزه انجام می‌شود، مسیر قانون‌گذاری را در بستر صحیح‌تر، پاسخگوتر، هوشمندانه‌تر و فقهی‌تر قرار دهد.

رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: برخی شخصیت‌های جهان اسلام برای تبادل‌نظر و گفت‌وگو پیرامون موضوع فقه و قانون به این کنفرانس دعوت شده‌اند و به سبب آن‌که در جهان اسلام مطالعاتی در راستای تضمین فقه و پوشاندن لباس قانون بر فقه انجام شده است، در تلاش برای ضمیمه شدن این مطالعات و غنای بیشتر مباحث در این حوزه هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: افزون بر مهمان‌هایی که از قطر، مصر، یمن، لبنان و عمان به این کنفرانس دعوت شده‌اند، حقوق‌دانان و فقهای برجسته اهل سنت و فضلای آگاه و آشنای به فقه از حوزه و دانشگاه در این مراسم حضور خواهند داشت و که این امر سبب غنای هرچه بهتر آن می‌شود.

وی با بیان این‌که ارایه فراخوان برای نگارش 20 مقاله سفارشی انجام شده است به موضوع کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون اشاره کرد و گفت: در زمینه رابطه فقه و قانون به جز ارتکازات و ذهنیت‌های اولیه و تفصیل داده نشده و کلی اطلاعات دیگری در دست نیست و بحثی جامع و معطوف به چالش‌ها و ابهام‌ها و رفع ابهام‌ها در حوزه فقه و قانون صورت نگرفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: فقه با قانون باید در زمینه‌هایی که نیازمند نظریه‌پردازی است، ارتباط برقرار کند؛ از این‌رو نیاز فقه به سیاست‌گذاری ماقبل قانون، ارتباط فقه با قانون و فقه و سیاست‌گذاری مابعد قانون از موضوع‌های اصلی این کنفرانس است که در حوزه کلان برای ارتباط فقه و قانون مطرح می‌شود.

وی بر شناسایی خصلت‌های قانون و ویژگی‌های آن تأکید کرد و افزود: بخشی از کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون از آن جهت که قانون منظومه‌ای یکپارچه است و اجزای آن نباید در تنافی باشند، به تبیین خصلت‌های آن می‌پردازد و راه‌کارهای به روز شدن فقه در حوزه و این‌که قانون در اخذ فقه دچار خلأ نشود را مورد بررسی قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به رابطه فقه و قانون ابراز داشت: اگرچه این رابطه را به صورت کلی پذیرفته‌ایم و پذیرفته‌ایم که فقه باید مأخذ و قانون آخذ باشد، اما فرایند اخذ باید به درستی روشن شود که نوع آن استنباطی است یا فاقد هر فاصله‌ای است.

وی خروجی این کنفرانس را برای جهان اسلام شنیدنی توصیف کرد و با بیان این‌که به واسطه این حرکت حوزه در جهت تأمین نیازمندی‌های قانون در یک کوشش خستگی‌ناپذیر قرار می‌گیرد، گفت: در مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی به دنبال تعمیق و تأمین نگاه‌های بنیادین و ایجاد تفاهم با همه مخاطبان، نیازمند چنین مباحثی در حوزه هستیم.

رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کنفرانس بین‌المللی دو روزه فقه و قانون با حضور یکی از مراجع تقلید و سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و دو نشست علمی، پنجشنبه و جمعه 27 و 28 بهمن‌ماه برگزار و محل برگزاری آن نیز به زودی از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات