۰۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۱۱۷۵۲۴

نقاره حرم رضوی در عزای سرور شهیدان خاموش می نشیند

خبرگزاری رسا ـ معاون اداره اماکن امور متبرکه و امور زائرین حرم مطهر حضرت رضا(ع)، خبر داد: با هدف بزرگداشت یاد و خاطره واقعه کربلا و زنده نگه داشتن یاد امام حسین(ع) در ماه‌های محرم و صفر‌، نقاره در این دو ماه از عصر سی ام ذی الحجه تا صبح سوم ربیع الاول نواخته نمی‌شود.
امام حسين امام حسين ع
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمود ممتاز، معاون اماکن متبرکه و امور زائران حرم مطهر رضوی، در نشست خبری اعلام برنامه های محرم حرم مطهر رضوی که امروز در دفتر اداره اماکن حرم واقع در صحن کوثر برگزار شد، با بیان مطلب فوق گفت: اهدای پرچم به هیئات مذهبی براساس اولویت هایی نظیر عدم دریافت پرچم متبرک، تعداد تشرفات هیأت به مشهدالرضا و حرم مطهر رضوی، تعداد اعضاء هیأت، سابقه قبلی هیأت و انتخاب هیأت منظم و نمونه از حیث اجرای شئونات و ضوابط آستان قدس رضوی می باشد.

وی در خصوص اهدای پرچم به هیئات مذهبی بیان کرد: اشتیاق و ارادت زایدالوصف هیئات مذهبی بعنوان عاشقان و دلسوختگان خاندان مطهر عصمت و طهارت و درخواست های مکرر آنان جهت مزین نمودن فضای هیأت به نشان و تبرکی از آستان مقدس رضوی از دلایل عمده برای اهدای پرچم می باشد.

ممتاز در بخش دیگری از سخنانش به برخی از برنامه های عزاداری سنتی در بارگاه منور حضرت رضا(ع) اشاره کرد و افزود: یکی از این برنامه های سنتی، ویژه برنامه صلاه است؛ منظور از صلاه اعلان عزا می باشد؛ این برنامه بدین صورت است که تعدادی از مؤذنین سنتی همه ساله در اول ماه محرم بر بالای گلدسته های حرم مطهر ترجیع بند معروف محتشم کاشانی را با صدای بلند قرائت و مصیبت وارده بر امام حسین و یارانش را اعلام می نمایند.

وی ادامه داد: این برنامه در سال‌های اخیر توسط تعدادی از مداحان خدمه و خدمتگزار این برنامه ساماندهی و طی مراسم خاصی برگزار می شود‌.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین حرم مطهر رضوی با یادآوری این که در ماه محرم و صفر نقاره نواخته نمی شود، تصریح کرد: با توجه فرمایشات ائمه معصومین(ع) مبنی بر بزرگداشت یاد و خاطره واقعه کربلا و زنده نگه داشتن یاد امام حسین(ع) در ماه های محرم و صفر‌، نقاره در این دو ماه از عصر سی ام ذی الحجه لغایت صبح سوم ربیع الاول نقاره نواخته نمی شود.

وی در رابطه با برخی از اقدامات جهت جلوگیری از اشاعه بدعت ها و خرافات در عزاداری ها در حرم مطهر گفت: با شورای هیئات مذهبی جلسات مشترک برگزار شده و در این جلسات مواردی تبیین، تدوین و هماهنگ شده و به هیئات عزادار منتقل شده است تا از برخی بدعت ها جلوگیری شود.

ممتاز در پایان خاطرنشان کرد: مراسم تجمع عزاداران حسینی در شب اول محرم با سخنرانی حجت الاسلام سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

گفتنی است، ویژه برنامه صلاه از ساعت 7 صبح روز اول ماه محرم الحرام سال 1433 هجری قمری ابتدا در محوطه پشت پنجره فولاد صحن انقلاب اسلامی اجرا و سپس بالای گلدسته های ایوان طلا و ایوان عباسی صحن انقلاب اسلامی و گلدسته های شمالی و جنوبی صحن جمهوری اسلامی برگزار خواهد شد./968/پ202/س
ارسال نظرات