۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۱۱۷۸۴۰
امام جمعه رشت:

حفظ و نگهداری نسخ خطی بیشتر مورد توجه قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه رشت با تأکید بر حفظ و حراست از کتب نسخ خطی‌ گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود تا این کتب ماندگار و ارزشمند در مکان‌های مناسب نگهداری شود.
نماينده ولي فقيه در گيلان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام و المسلمین زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان شب گذشته در دیدار کتاب‌داران و کانون‌های فرهنگی هنری امور مساجد ارشاد اسلامی استان در رشت، با اشاره به جایگاه رفیع مطالعه و کتاب در دین مبین اسلام، گفت: علیرغم همه تلاش ها برای کم رنگ کردن ارزش کتاب در جامعه اما از گذشته تاریخ بر اثر ترغیب پیامبر عظیم الشأن و ائمه ما، موج کتاب نویسی در دنیای اسلام به گونه‌ای رواج پیدا کرد که ما در قرن پنجم در‌«بیت الحکمه» بغداد چهار میلیون جلد کتاب داشتیم در حالی که ما امروز هم در کشور کتابخانه‌ای نداریم که چهار میلیون جلد کتاب داشته باشد.

وی، علم و دانایی را یکی از ملاک های توسعه و پیشرفت در هر کشوری دانست و با بیان این که از گذشته های بسیار دور شخصیت های عالم و دانشمندی آثار ارزشمندی را برای ما به یادگارگذاشتند، افزود: امروز همان آثار علمی و دینی چراغ راهنمایی بسیاری از شخصیت ها است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به این که در دورانی که کتاب با دست ‌نگاشته می‌شد در کتابخانه بیت الحکمه عراق چهار میلیون جلد کتاب وجود داشت، تصریح کرد: در حالی که در همان زمان در کتابخانه سلطنتی فرانسه تنها نهصد جلد کتاب خطی آنهم در مورد انجیل و امثال آن وجود داشت.
 
حجت الاسلام و المسلمین با اشاره به کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در قم‌ گفت: این کتابخانه یکی از افتخار های شیعه محسوب می شود و در کمتر جایی چنین منبع عظیم علمی را می تواند یافت.

وی با بیان این که فرهنگ مطالعه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار ضعیف بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تلاش دستگاه های متولی فرهنگ مطالعه در کشور از یک رشد مناسبی برخوردار شد، اما هنوز به شرای مطلوب نرسیده است.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری همچنین با تأکید بر نگهداری مناسب کتب نسخ خطی، خاطرنشان کرد: این گونه کتاب ها که امروز در برخی خانه ها و حتی مدارس علمیه قدیمی موجود است از یک جایگاه و ارزش معنوی و علمی بسیار بالایی برخوردار است.

وی همچنین از آمادگی خود برای جمع آوری این گونه کتاب ها در کتابخانه عظیم حوزه علمیه امیرالمؤمنین رشت خبر داد و خاطرنشان کرد: نباید به راحتی بگذاریم این آثار ارزشمند تخریب شود./950/پ202/س
ارسال نظرات