آیت الله خوشوقت:
هدایت انسان موضوع اصلی قرآن کریم است
خبرگزاری رسا ـ آیت الله خوشوقت در جلسه اخلاق جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) با بیان این که موضوع قرآن هدایت مردم است، گفت: تنها راه زندگی برای انسان امروز و آینده اطاعت فرمان خدا و بندگی اوست.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سایت جامعه علمیه امیر المومنین(ع)، آیت الله خوشوقت در جلسه اخلاق جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) که در روز پنج شنبه، دهم آذر در این حوزه علمیه برگزار شد تصریح کرد: صراط مستقیم دین، گوش دادن به حرف خدا و تنها راه زندگی برای انسانِ امروز و آینده اطاعت فرمان خدا و بندگی او است.
آیت الله خوشوقت با اشاره به حدیث ثقلین عنوان کرد: هر کس قرآن را قبول دارد باید عترت را هم قبول داشته باشد و هر کس عترت را قبول دارد باید قرآن را هم قبول داشته باشد، امروز جای پیامبر(ص) اسلام، قرآن و عترت داریم و آنهایی که گفتند حسبنا کتاب الله، اشتباه است.
استاد اخلاق حوزه های علمیه با اشاره به اینکه هر کتابی موضوعی دارد، در مورد موضوع کتاب خدا اظهار داشت: خداوند در قرآن فرموده است: «شَهًرْ رُمضَان الّذی أُنزِلَ فیه الْقُرآنُ هدىٌ للنَّاس»، موضوع قرآن، هدایت و راهنمایی مردم است و خداوند آن را توسط انبیا، وحی و املاء کرده است و تمام آیات قرآن برای هدایت مردم است.
معلم اخلاق حوزه های علمیه در مورد راه هدایت و راهنمایی انسان عنوان کرد: موضوع قرآن هدایت مردم است و ما در نماز روزانه ده مرتبه میگوییم«اِهدِنا الصِّراطَ المُستَقِیم». یعنی خدایا ما را به راه راست هدایت فرما. صراط مستقیم یعنی صراط معتدل، نه راه مغضوبین و نه راه ضالین.
وی در ادامه افزود: خداوند صراط مستقیم را در این آیه اینگونه معرفی کرده است «أَن اعبدونِی هذَا صراطٌ مسْتَقیم»، گوش دادن به حرف خدا صراط مستقیم است و راه زندگی برای انسانِ امروز و آینده اطاعت فرمان خدا و بندگی او است. از ابتدای سن بلوغ تا آخرین روز عمر باید واجب خدا را انجام داد و حرامش را ترک کرد و اگر انسان انجام واجب و ترک حرام کرد، در صراط مستقیم است.
آیت الله خوشوقت با اشاره به آیه «أَطیعواْ اللّه وأَطیعواْ الرسُول و اولی الامر منکم» ابراز داشت: خداوند در قرآن سه فرمان را واجب کرده، اطاعت از خود، اطاعت از رسولش و اطاعت از اولی امر، یعنی آنهایی که ولی الامر مسلمین هستند و در زمان غیبت ولی امر مسلمین، فقیه عادل و آشنا به اوضاع دنیا باید در رأس حکومت قرار بگیرد و بقیه باید تابع ایشان باشند.
وی اظهار کرد: هر سه فرمان اطاعت خدا، رسول و اولی الامر در رساله علمیه ذکر شده است و هر کس که مقلد است و به رساله عمل کند به این سه فرمان عمل کرده است.
استاد اخلاق حوزه های علمیه، با طرح این سوال که اگر صراط مستقیم با این چند آیه نمایان است، پس بقیه آیات قرآن برای چیست؟ تصریح کرد: باقی آیات قرآن برای تبلیغ و شناخت خداوند و تببین راه هدایت است./956/د102/س
ارسال نظرات