۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۱۸۲۵۸

مراسم عزاداری شب تاسوعا در حسینیه امام رضای مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم عزاداری شب تاسوعا با حضور آیت الله عباس واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از ارادتمندان به ساحت اباعبدالله الحسین(ع) در حسینیه و کتابخانه امام رضا(ع) برگزار شد.
عکس آرشيو
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، این مراسم که با حضور تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان خراسان و همچنین جمعی از مسؤولان استانی شب تاسوعا در حسینیه و کتابخانه امام رضا(ع) برگزار شد.

در این مراسم مداحان آتشبار و خوش‌چهره به شعرخوانی و مدیحه سرایی کرده و همچنین حجت الاسلام و المسلمین عبدوس، مدرس حوزه علمیه، به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام عبدوس با بیان این‌که امام صادق(ع) می فرمایند «طوبی لمن کان امة عفیفه»، گفت: یکی از عواملی که باعث پیدایش و شکل گیری اسلام حسینی در جامعه می شود، وجود مادران عفیف، پاکدامن، اصیل، متدین و با ایمان در آن جامعه است؛ از طرف دیگر مادرانی که روح و جسم آلوده دارند و پاک نیستند، در شکل گیری اسلام یزیدی مؤثر واقع می شوند.

وی با یادآوری این که با نگاه به تاریخ در می یابیم که کسانی در برابر ائمه ایستادند که خانواده و مادران آن‌ها آلوده بوده اند، تصریح کرد: انسان های بزرگ در دامن مادرانی عفیفه و بزرگ تربیت می شوند. در تاریخ انبیاء ذکر شده است که حضرت نوح دارای دو همسر بوده است، یک همسر او به خدای باری تعالی ایمان داشته و دیگر مشرک بوده است، که همسر مشرک او که همان مادر کنعان می باشد با پسرش در طوفان نوح نابود شدند، اما همسر مؤمن او، از نوح دارای سه فرزند داشت که هر سه آن ها بعد از وی به پیامبری رسیدند و جانشین آن حضرت شدند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در کتاب تاریخ انبیاء ذکر شده است «از خلیفه اول نام نیکی از فرزندانش وجود ندارد؛ تنها یک فرزند دارد که آن هم از اسماء بن امیس، کنیز حضرت زهرا(س) است و اسماء زنی با معرفت و امام شناس بود»؛ لذا فرزند او به جهت عفیفه بودن مادرش بسیار انسان نیک وصالحی شد و بعدها استاندار حضرت علی(ع) در مصر شد.

وی سپس به داستانی از جلد 42 بحارالانوار اشاره کرد و عنوان داشت: در این کتاب ذکر شده است که سه جنگ کمر شکن به مدت سه سال و دو ماه از زمان خلافت چهار ساله امیر المؤمنین علی(ع) را به خود اختصاص داد. در جنگ جمل دشمنان برای کشته نشدن فرمانده شان، اقداماتی را انجام داده بودند؛ حضرت علی(ع) به محمدبن حنفی گفتند « تو برو و حمله کن» اما محمدبن حنفی ترسید و برگشت و مولای متقیان به او گفتند «تو این ترس را از مادرت به ارث برده ای».

حجت الاسلام عبدوس در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: مولای متقیان علی(ع) در سن 49 سالگی تصمیم گرفتند با دختری از دختران طایفه بنی کلاب که طایفه ای شجاع، قهرمان و نترس بود، ازدواج نمایند. حضرت علی(ع) از آن زن چهار فرزند داشتند که عبد صالح شدند و بعد ها در کربلا فدایی امام حسین(ع) شدند؛ پس از شهادت امام علی(ع) ام البنین به خانه داری و تربیت فرزندان مشغول شد و توانست فرزندانی همچون ابالفضل العباس(ع) تربیت نماید؛ این بدان معنا است که نقش تربیتی مادر در خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی در ادامه اظهار داشت: زنان جامعه‌ی امروزی ما نباید از این که شغل آن ها خانه‌داری است، تأسف بخورند، زیرا بزرگترین نقش یک زن در جامعه، نقش مادر بودن و خانه داری بودن وی است، لذا ضرورتی ندارد که یک زن حتما در خارج از خانه به اشتغال داشته باشد.

این خطیب توانا در همین خصوص به خاطره‌ای از حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد و با بیان این که امام راحل صداقت، راستگویی و شجاعت ویژه‌ای داشتند و آن را از مادر شجاع خود به ارث برده بودند، گغت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به فرزندان دختر خود گفته بود «من آماده هستم همه عبادات عمرم را با ثواب تربیت فرزندان شما عوض کنم»؛ این سخن از جانب فرد شماره یک جامعه اسلامی و یک مرجع تقلید، نشان دهنده آن است که تربیت فرزند از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی نیز اذعان داشت: اگر روزی برای مملکت و نظام اتفاق ناگواری روی دهد، فرزندانی از این مرز و بوم دفاع خواهند کرد که در دامن مادرانی عفیف تربیت شده اند، لذا آنان می توانند از نظام و رهبری پیروی، حمایت و تبعیت کنند.

حجت الاسلام عبدوس با ذکر این که هر جوانی که می خواهد ازدواج کند باید این حدیث را در نظر داشته باشد که پدر سه حق بر فرزند دارد، یکی از آن ها این است که وقتی می خواهد داماد شود باید خانمی را انتخاب کند که متدین بوده و در جامعه احساس مسؤولیت کند، زیرا دختران و زن‌‌های غیر عفیفه نسل سالم انسان را به ضلالت می کشند.

وی ادامه داد: اکر مادران جامعه ما بی تفاوت بوده و به دنبال زندگی شخصی خود باشند، جامعه ما ناسالم می شود، لذا باید به این نکته توجه داشته باشیم که اسلام حسینی را مادران ما به ما هبه کرده اند.

این استاد حوزه علمیه در پایان بیان داشت: در خاطرات نواب صفوی ذکر شده است، هنگامی که می خواستند او را اعدام کنند، مادر و خواهرش به دیدار او آمدند، مادر وی با دیدن او شروع به گریه کردن نمود، نواب صفوی خطاب به مادرش بیان کرد «اگر می خواهید من راحت جان دهم، باید لبخند بزنید، زیرا راه من همان راه حسین بن علی(ع) است./968/پ202/ص
ارسال نظرات