۱۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۱۸۲۷۰
خطیب جمعه ربیعیه عربستان:

رسانه های آل سعود دیدار علمای شیعه با امیر الشرقیه را تحریف کرده اند

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه ربیعیه عربستان، اقدام روزنامه های آل سعود مبنی بر تحریف دیدار این علما با امیر منطقه الشرقیه را محکوم کرد.
شيخ عبدالكريم الحبيل خطيب جمعه ربيعيه عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ عبدالکریم الحبیل، خطیب جمعه ربیعیه عربستان در مسجد العباس (س) این شهر از سوء استفاده مقامات آل سعود از دیدار علمای شیعه قطیف با امیر منطقه الشرقیه به شدت انتقاد کرد.

وی با تکذیب آنچه در رسانه های این کشور درباره این دیدار مطرح شده است گفت: روزنامه های وابسته به دولت سعودی از دیدار علمای قطیف با امیر منطقه شرقیه سوء استفاده کرده و به طرح مطالب غیرواقعی به سود مسوولان و علیه شهروندان شیعه پرداختند.

حجت الاسلام الحبیل با اشاره به اینکه به دلخواه خود به دیدار مسوولان نرفته است افزود: بنده علاقه ای برای حضور در این دیدار نداشتم، اما به دلیل اینکه فرماندار قطیف به صورت تلفنی بنده را به حضور در این دیدار فراخواند ساختمان استانداری رفته و گمان می کردم که تنها من در این دیدار حضور دارم.

خطیب جمعه ربیعیه ادامه داد: هنگامی که در مکان جلسه حضور یافتم با تعجب مشاهده کردم که دوربین های تلویزیونی مستقر شده و این دیدار بر خلاف دیدارهای سابق فیلم برداری می شود، در این زمان متوجه شدم که هدف از این دیدار بازی رسانه ای بوده است.

وی از سخنان یکی از حاضران در این دیدار علیه شیعیان یاد کرد و اظهار داشت: یکی از حاضران در این جلسه در مصاحبه با خبرنگاران که در حاشیه دیدار صورت گرفت جوانان شیعه قطیف را عامل اصلی حوادث رخ داده در روزهای اخیر در قطیف قلمداد کرد که این اظهارات از سوی خبرنگاران به همه حاضران در جلسه منتسب شد.

شیخ عبدالکریم الحبیل درباره مطالب مطرح شده در این جلسه تصریح کرد: دیدار با امیر منطقه شرقیه کمتر از 20 دقیقه به طول انجامید و حاضران بر لزوم تسریع در برآورده شدن مطالبات شیعیان عربستان بویژه آزادی زندانیان فراموش شده و از بین رفتن تبعیض طایفه ای تاکید کردند. تشیکل کمیته ای مستقل برای تحقیق در به شهادت رسیدن 4 جوان شیعه که به دلیل تیراندازی نیروهای امنیتی در قطیف به شهادت رسیدند از دیگر خواسته های حاضران بود.

خطیب جمعه ربیعیه بر عدم کوتاه آمدن شیعیان از خواسته های خود تاکید کرد و بیان داشت: ما به هیچ وجه نمی توانیم از خواسته های مشروع خود کوتاه آییم و از قشرهای مختلف شیعیان می خواهم با روش های مسالمت آمیز به پیگیری مطالبات خود ادامه دهند.

وی با اشاره به حرمت خون شهدا گفت: خون شهدا از حرمت خاصی برخوردار است و هیچ کس حق ندار از این حق بگذرد. خون جوانان ریخته شده در قطیف پاک و گران بوده و تاثیر فراوانی بر مردم گذاشته اند، بنابراین باید کمیته ای مستقل تشکیل شود و جنایتکاران را به سزای جنایت مرتکب شده برسند.

الحبیل تبعیش شدید علیه شیعیان عربستان را محکوم کرد و افزود: شورای قضایی اعلای شیعیان وجود ندارد، هیچ نماینده از علمای شیعه در هیئت کبار العلما حاضر نیست و نه تنها شیعیان حق امتلاک دادگاه شرعی را ندارند، بلکه این دادگاه ها به ادارات دولتی مبدل شده و همه صلاحیت های آن سلب و افرادی که هیچ تجربه ای در امر قضاوت ندارند به عنوان رئیس این اماکن انتخاب شدند.

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطر نشان ساخت: با وجود اینکه علمای برجسته ای می توانند پست ریاست دادگاه ها را برعهده گیرند، اما افرادی دیگری که لیاقت حضور در این پست ها را ندارد انتخاب شده اند که این توهین آشکار به شیعیان منطقه به شمار می آید.

گفتنی است در حالی که برخی از علما و شخصیت های برجسته شیعه قطیف عربستان از سوی فرمانداری این شهر برای دیدار با امیر منطقه شیعه نشین الشرقیه فراخوانده شده بودند، روزنامه های وابسته به آل سعود از حضور علمای شیعه برای دیدار با امیر شرقیه خبر دادند.

این روزنامه ها همچنین تاکید کردند که علمای شیعه حاضر در این دیدار از آنچه در روزهای گذشته در قطیف رخ داد به شدت ابراز نگرانی کرده و اقدامات جوانان این شهر را محکوم کردند.

روزنامه های آل سعود در گذشته نیز روزهای گذشته نیز سخنان برخی از علمای شیعه نظیر شیخ حسن صفار، شیخ نمر باقر النمر و سید حسن نمر درباره حوادث اخیر در قطیف و سرکوب شیعیان از سوی نیروهای امنیتی آل سعود را مورد تحریف قرار دادند./980/ب901/گ
ارسال نظرات