۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۱۸۳۰۱

نماز ظهر عاشورا به امامت آیت الله شبستری در تبریز اقامه شد

خبرگزاری رسا ـ عزاداران حسینی در تبریز به تبعیت از امام و مقتدای خود در صحرای کربلا، نماز ظهر عاشورا را به امامت آیت الله مجتهدشبستری اقامه کردند.
اقامه نماز ظهر عاشورا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همزمان با عاشورای حسینی، دسته‌جات سینه زنی و زنجیرزنی هیئات حسینی تبریز نماز ظهر عاشورای خود را به امامت آیت الله مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اقامه کردند.

دستجات عزاداری تبریز از صبح امروز با تجمع در میدان ساعت تبریز، بار دیگر تجلی ارادتمندی خود به خاندان اباعبدالله الحسین(ع) و 72 شهید کربلا نشان دادند.

عزاداران آذری با ناله های عاشورایی از جمله « حسینه یئرلر آغلار گؤیلر آغلار بتول و مصطفی پیغمبر آغلار » ، « قان یاغدی کربلای صحرای یا محمد ئولدی حسین خبر وِئر زهرای یا محمد »، « ظلم ستم بو چولده عرشه دایاندی زینب » ، « بوگون کربوبلا .یران اولوبدی حسین اؤز قانلیه قلتان اولوبدی» و... اوج شکوه عزاداری مردم آذربایجان در عاشورای حسینی را به نمایش گذاشتند.

آیین های عزاداری هیئت های سینه زنی و زنجیرزنی استان با شکوه و اندوه زیادی در مساجد، حسینیه ها و تکایا هم اکنون در حال برگزاری است که کوچه پس کوچه ها و خیابان های اصلی و فرعی شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی در غم و ماتم سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین (ع) یکپارچه سیاه پوش است و عاشقان حسینی برای ادای نذورات خود در حال مهیا کردن دیگ ها و وسایل مورد نیاز برای طبخ غذا و توزیع آنها میان عزاداران هستند.

برپایی ایستگاه های صلواتی در بیشتر محله ها، معابر و پذیرایی از دسته ها و هیئت های عزادار از دیگر برنامه های عاشقان حسینی در شهرها و روستاهای مختلف استان است. تهیه سفره اطعام عزاداران به ویژه در روزهای عاشورای حسینی و قربانی کردن گوسفند در مقابل حسینیه ها و هیئت های عزادار، سنت حسنه مردم این دیار برای اظهار عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت است.

زن و مرد، پیر و جوان، کودک و خردسال همه به عشق اباعبدالله الحسین(ع) با وجود سرمای شدید خود را ملزم به اجرای آیین و رسوم می دانند، ایام سوگواری ماه محرم در آذربایجان با نوحه خوانی به سبک خاص پیوند دیرینه ای دارد، دل دادن به نواهای حسینی نیز حال و هوای دیگری دارد، عبارات شعرگونه، موزون، تعزیه ها و گفت وگوهای میان یاران حضرت سیدالشهدا و لشکریان کفر یکی از زیباترین صحنه ها و تابلوهای رزمی و نشانگر ایثار و شهادت طلبی امام و مظلومیت خاندان او و شقاوت قاتلان است.

عصر امروز بازار سنتی تبریز بار دیگر میزبان دسته‌جات سینه زنی و زنجیرزنی عرب و عجم از محلات قدیمی تبریز از جمله چرنداب، نوبر، خیابان، اهراب، سرخاب، حکم آباد، شنب غازان و ... است.

همچنین همزمان با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مجلس سخنرانی و روضه تا سومین روز شهادت امام حسین(ع) از ساعت 15 تا 17 در بیت آیت الله مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی برگزار می شود./935/پ202/س

ارسال نظرات