۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۱۸۴۸۴

عزاداری سنتی بازار تبریز ثبت ملی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی گفت: آیین سوگواری عزاداران حسینی در تیمچه مظفریه بازار جهانی تبریز ثبت ملی می‌شود.
مراسم عزاداري حسيني در بازار تبريز
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، تراب محمدی، رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی اظهار داشت: پرونده این آیین تکمیل شده و به زودی برای ثبت در فهرست میراث ناملموس آثار ملی به شورای فنی ثبت آثار سازمان مرکزی ارسال می شود.

وی عنوان کرد: شیوه عزاداری در بازار تبریز با گذشت زمان های بسیار همچنان شکل سنتی خود را حفظ کرده و همه ساله با شکوه بسیار زیادی برگزار می شود.

محمدی اضافه کرد: عزاداری دسته های حسینی در بازار تبریز به مدت پنج روز از هشتم تا 12 محرم و براساس قرعه کشی نیروی انتظامی براساس نام محلات موجود در این شهر انجام می شود که با نظم و انضباط بسیار از تیمچه صادقیه شروع و در تیمچه بزرگ و تاریخی مظفریه به پایان می رسد.

وی گفت: عزاداران حسینی از در 'صندوقچی بازار' وارد بازار شده، با گذر از قسمت‌های مختلف بازار از جمله صادقیه، مسگر‌ها، دلالان، کلاه‌فروشان و قند فروشان، وارد تیمچه مظفریه شده و در این تیمچه به عزاداری خود پایان می‌دهند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ابراز کرد: در حال حاضر حدود 35 محله در تبریز وجود دارد که عزاداران حسینی این محلات در قالب دسته های سینه زنی با دو عنوان و شیوه عرب و عجم و زنجیر زنی با بیرق ها و علم های مخصوص به خود که هر کدام دارای نقوش و شکل های خاصی است در بازار حضور می یابند.

وی یادآور شد: در مقابل هر یک از این دسته‌جات نیز، علم‌هایی به عنوان معرف دسته‌ی عزاداری و محله‌ عزاداران حمل می‌شود که برخی از این علم‌ها قدمت تاریخی زیادی دارند و حکم شناسنامه و قدمت هیات را دارد.

محمدی با اشاره به لزوم حفظ و صیانت از آثار معنوی مناطق مختلف کشورمان در کنار آثار تاریخی گفت: سوگواری های بازار تبریز از جمله عزاداری های سنتی و اصیل است که طی سالیان دراز اصالت خود را حفظ کرده و باید به نسل های آتی منتقل شود./935/د102/س
ارسال نظرات