۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۱۸۵۰۳
برای نخستین بار با اسنادی منتشر نشده؛

هزار توی تاریخ نفوذ و حضور سلطه جویانه انگلیس در ایران بررسی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ شبکه جهانی سحر، تاریخ مداخلات، نفوذ و شیوه‌های دستیابی به منافع استعماری انگلیس در ایران را با ساخت مجموعه مستند «هزار تو» به تصویر می کشد.
مستند هزار تو


به گزارش خبرگزاری رسا به روابط عمومی این شبکه بین المللی، سعید غفاری مدیر سیمای انگلیسی شبکه سحر گفت: این برای نخستین بار است که یک مستند به موضوع دخالت انگلیس در ایران از مشروطه تا به امروز، با استفاده از اظهارات و تحلیل های کارشناسانی که عمده آنها انگلیسی و از بطن جامعه بریتانیا هستند، می پردازد.

به گفته غفاری، مستند" هزار تو" به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی حمید کوهپایی، همچنین برای اولین بار بخشی از تصاویر موجود در آرشیو های منابع تاریخی انگلستان را مورد استفاده قرار می دهد که تا پیش از این منتشر نشده اند. همچنین این برنامه در کنار گفتارهایی از کارشناسان به نام و مطرح حوزه های مختلف تاریخ و سیاست انگلیس، زاویه نگاهی جدید به روند روابط انگلیس با کشور ایران می گشاید.

مدیر سیمای انگلیسی شبکه سحر افزود: " هزار تو" در قالب یک مستند روایی ساخته شده و شخصیت محوری آن" عیسی علی" یک دانشجوی انگلیسی در مقطع دکتری رشته تاریخ در یکی از دانشگاههای این کشور است.

عیسی علی فرزند یک مادر ایرانی و پدری انگلیسی است که مستند "هزار تو" بر مبنای جست و جوی او برای یافتن پاسخ این سوال که باید بیشتر به انگلیسی بودنش افتخار کند یا به ریشه ایرانی‌اش شکل می گیرد.

در ادامه این مستند، که 6 قسمت 30 دقیقه ای را شامل می شود، عیسی علی، با کارشناسان مختلفی اعم از ایرانی و انگلیسی نظیر جان مالکوم نوه سرجان مالکوم و رئیس بنیاد مالکوم، پروفسور ادموند هرزیک از دانشگاه آکسفورد، دکتر استفانی کرونین از دانشگاه آکسفورد، پروفسور رضا رضایی تحلیلگر تاریخ قاجاریه، رکسانا فرمانفرمائیان قاجار بازمانده خاندان قاجاریه و عضو مرکز مطالعات ایرانشناسی انگلیس،پروفسور چارلز ملویل از دانشگاه کمبریج،فاطمه سودآور فرمانفرمائیان پژوهشگر ایرانی،جرمی کوربین نماینده پارلمان انگلیس،دکترکلیفورد ادموند بوث ورث و جان وال کارشناس مسایل نفت سخن می گوید. او به دنبال یافتن مستنداتی در این زمینه، به دنبال منابع گوناگون دسترسی به تصاویر و مدارک ماجرای حضور و نفوذ انگلیسی درایران و شکلها و انگیزه های استمرار ان در طول تاریخ می گردد و به بخشهایی از آنها دست می یابد.

مطالعه" هزار تو" بر روی راههای نفوذ، نتایج و عوارض حضور انگلیس و منافع این کشور استعمارگر تاریخی از رابطه با ایران، طی یک سال کار تحقیقی در ایران و انگلیس، با هدایت سعید غفاری و توسط "ییگیت ناظیم کاک" در لندن و دکتر "محمد حسن نیا" و دکتر "محمد محمد پور" در تهران صورت گرفته است. این مستند بر اساس اسناد متقن و محکم، شکل و نوع نگاه و نفوذ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی انگلیس در ایران را در سه دوره تاریخی بازشناسی می کند.

دو قسمت از مجموعه " هزار تو"به بررسی روابط ایران و انگلیس از قبل از قاجاریه تا ابتدای این دوره می پردازد. سه قسمت دیگر" هزار تو" روند این ارتباطات در دوره قاجاریه، روی کار آمدن رضاخان، ملی شدن صنعت نفت، کودتای 28 مرداد و طول دوران پهلوی اول و دوم را مورد بررسی قرار می دهد و قسمت ششم مستند نیز سیر حوادث در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را ترسیم می نماید.

حمید کوهپایی( نویسنده، تهیه کننده و کارگردان) و گروه سازنده" هزار تو" از نیمه مهرماه سال جاری کار تصویربرداری را به مدت 20 روز در لندن، کمبریج، آکسفورد و 3 شهر دیگر انگلیس به انجام رسانده اند.

با اینکه تحقیقات برای تولید مجموعه مستند جدید سیمای انگلیسی شبکه سحر در سال 89 شروع شده و از اسفندماه سال گذشته، تولید آن نیز به تصویب رسیده بود، اما مشکلات و موانع گرفتن ویزا برای سفر به انگلیس، مدت زمان قابل توجهی از فرصت گروه برای شروع تولید را با تأخیر روبرو کرد.

" هزار تو" هم اکنون در مرحله تدوین است و اوایل بهمن آماده پخش خواهد شد./916/د102/ع

ارسال نظرات