۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۱۱۸۵۳۶
آیت الله حسینی بوشهری:

بذل عمل به حق تعالی بالاترین درجه اخلاص است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی بوشهری در جمع طلاب و دانش‌پژوهان مرکز جامع علوم اسلامی گفت: امام حسین(ع) در کربلا اوج اخلاص و اکمال نیت را نشان داد.
آيت الله حسيني بوشهري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه صبح امروز در جمع روحانیان و طلاب مرکز جامع علوم اسلامی با اشاره به فراز «اللهم وفر بلطفک نیتی» از دعای بیستم صحیفه سجادیه گفت: واژه «وفر» درلغت به معنای کامل کردن و رسیدن در حد کمال است.

وی صیانت و محافظت را از معانی دیگر واژه «وفر» برشمرد و افزود: طبق این معنا مفهوم عبارت مصون ماندن نیت خواهد بود.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که واژه لطف نیز دارای دو معنای مدارا و دقیق و ظریف بودن است، ابراز داشت: وقتی امام در اوج عصمت این دعا را می‌خواند تکلیف ما مشخص است و از خداوند باید بخواهیم که نیت طلبگی ما محفوظ بماند و خداوند با مدارای خود نیت‌هایمان را حفظ کند.

وی با اشاره به زندگانی برخی از علمای بزرگوار اظهار داشت: انسان‌های خدایی بر خلاف انسان‌های عادی بسیار مراقب نیت‌ها و تعلقاتشان هستند تا هیچ تعلقی به دنیا نداشته باشند.

آیت الله حسینی بوشهری پاکی و اخلاص نیت را از مصادیق و نشانه های اکمال نیت معرفی و با توجه به ایام تبلیغ ماه محرم خاظرنشان کرد: به منبرهای خود بنگرید تا ببینید چه مقدار برای خدا کار کرده‌اید.

وی خطاب به حوزویان گفت: شما روحانیان و طلاب در دریای نعمت قرار گرفته‌اید و باید در این مسیر با توجه به اخلاص از تمام اوقات زندگی خود بهترین بهربرداری را داشته باشید.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم با اشاره به آیه‌هایی از قرآن کریم بیان داشت: اولین مرحله اخلاص معامله با خداوند است که انسان اعمالش را در مقابل بهشت انجام می دهد و هبه کردن اعمال به خداوند بدون معامله مرحله دوم اخلاص و بذل اعمال بهترین مرحله اخلاص است.

وی با بیان این که گاهی اوقات انسان در هبه منت می گذارد ولی در بذل منت و حسابی نیست، افزود: نیت امام حسین(ع) در کربلا در مرحله سوم اخلاص که بذل اعمال است قرار داشت.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) ابراز داشت: فردای قیامت بسیاری از اعمال خوب و بد به جهت دوست داشتن تحقق آن فعل در نامه اعمال قرار می گیرد، بنابراین باید مراقب بود تا انسان موید بدی‌ها نباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند نسبت به نیت‌ها اجر و پاداش می دهد و هر فردی نیت بزرگتری داشته باشد نزد خداوند دارای اجر بیشتری خواهد بود./921/پ202/ع

ارسال نظرات