۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۱۱۸۵۸۲
پژوهشگر حوزه علمیه:

کتاب کفایه الاصول نیازمند بازنگری است

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: کتاب کفایه الاصول نیازمند بازنگری است زیرا جملات نامرتب و زبان نگارش نویسنده قدیمی و دشوار است از این رو باید یک گروه علمی آن را بازبینی کنند و اصلاحات مورد نیاز را در آن انجام دهند.
کفايه الاصول


حجت الاسلام حبیب‌الله مکوندی، محقق حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: آخوند خراسانی شاگرد مبرز شیخ انصاری است و صاحب تقریرات ارزنده و شایسته بر بینات استاد خویش به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه آخوند خراسانی حاشیه‌ای بر رسائل شیخ انصاری زده است گفت: این شاگرد راه تعالی علمی را پیمود و با ایجاد نوآوری در اصول، فصلی نوین را رقم زد و با نوشتن کتاب کفایه، نظرات خویش را محور حوزه دانش قرار داد.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه، سطح علمی این کتاب برای طلاب سطح همخوانی دارد و دانش پژوهان اسلامی همراه با شرح می توانند آن را متوجه شوند، گفت: این کتاب عبارات و اصطلاحات دشواری دارد از این رو حتما باید با کمک شروح خوانده شود و البته می توان برای فهم آن از محتوای درس خارج آیت الله سبحانی هم استفاده کرد.

وی بیان داشت: برای فهم عمیق کتاب کفایه  باید در درس‌های خارج اصول که همین سبک و سیاق را دارد شرکت کرد تا بتوان به عمق معانی مطرح شده از سوی آخوند پی‌برد.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم اذعان داشت: کتاب‌های درسی حوزه باید مورد بازنگری قرار گیرد و کتاب کفایه هم از این امر مستثنا نیست بلکه اولویت دارد زیرا این کتاب برای تدریس تدوین نشده است.

این محقق علوم اسلامی خاطرنشان کرد: می‌توان مطالب علمی دانش اصول را با متد تدریس امروزی تنظیم کرد و کتابی نوشت که متناسب با شرایط زمان و استانداردهای کتاب‌های درسی باشد.

وی گفت: کفایه نیازمند بازنگری است زیرا جملات نامرتب و زبان نویسنده آن قدیمی و دشوار است از این رو باید یک گروه علمی آن را  بازبینی کنند و اصلاحات مورد نیاز را در آن انجام دهند مانند کتاب معالم که مقداری بازنگری شد و همچنین کتاب مغنی که تهذیب شد.

این پژوهشگر مرکز مدیریت راهبردی حوزه علمیه گفت: جمله بندی کفایه با زبان امروز هم‌خوانی ندارد و طلبه را در فهم مطالب دچار مشکل و دلسردی می‌کند.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: علم اصول ابزار فهم فقه است و برای فهمیدن روایات و فقه اسلامی حتما به دانش اصول نیاز است و طلاب باید در این راستا با فقه الحدیث انس بگیرند.

وی علم اصول را ابزاری برای رسیدن به فقه عنوان داشت و اظهار داشت: علم اصول نیاز مقدمی به فقه است و فردی که با اصول به خوبی انس نگیرد و توشه لازم را برنگیرد در برداشت های فقهی خود دچار اشتباه خواهد شد.

عضو انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم گفت: سختی‌های دانش اصول به اضافه سختی های عبارتی کتاب‌های اصولی رایج همچون کتب کفایه نباید طلاب را از اهمیت این دانش غافل یا از آثار ارزشمند این دانش مایوس کند.

محقق حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: نوآوری‌های آخوند خراسانی در زمینه تقریرات شیخ انصاری برای طلبه ها خیلی مفید است، همچنین در برخی مواقع شیخ انصاری در مطلبی وارد نشده است اما آخوند ورود پیدا کرده است و آن را به خوبی بیان داشته است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات