۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۱۱۸۵۹۵
استاد حوزه علمیه:

رساله‌های علمی حوزه علمیه نیازمند ارزش‌گذاری ضابطه‌مند است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: قوت و ضعف پایان‌نامه‌های علمی بستگی زیادی به گروه‌های علمی‌ای دارد که متصدی کار هستند و مدیریت و هدایت علمی را بر عهده دارند.
پايان نامه


حجت الاسلام حسن شکوری، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزای رسا بیان داشت: وضعیت پژوهش در حوزه‌های علمیه مطلوب نیست و اگرچه در سال های اخیر، اقدامات خوبی انجام شده اما این فعالیت‌ها علمی کافی نیست. باید شکل کار علمی در حوزه‌های علمیه هدف‌دار شود و از جنبه های اقتصادی، مدرکی و بالا بردن آمار کمی پرهیز شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت شناسایی استعداد پژوهشگران علوم اسلامی بیان داشت: امروز باید با شناخت قوت‌های افراد، برنامه‌ریزی کرد تا پژوهش در هدف واقعی خود که کشف مجهول است رهنمون شود و کارهای کپی‌برداری و تقلیدی کاهش یابد.

این محقق علوم اسلامی با بیان آن که متصدی کار پژوهشی باید سابقه کار علمی بالا داشته باشد و با انگیزه‌ها و هدف مشخص وارد مدیریت کار تحقیقی شود، گفت: مدیریت افرادی که فاقد مهارت‌های کافی در زمینه امور پژوهشی هستند محققان را کم انگیزه و جلوی آثار مثبت را سد می‌کند.

این استاد جامعه العلوم الاسلامیه بیان داشت: قوت و ضعف پایان‌نامه‌های علمی بستگی زیادی به گروه‌های علمی‌ای دارد که متصدی کار هستند و مدیریت و هدایت را بر عهده دارند. اگر این گروه ها به خوبی به وظایف خود عمل کنند، شاهد آثار مطلوبی در زمینه رساله‌های علمی حوزه‌های علمیه خواهیم بود.

وی گفت: متاسفانه امروز برخی رساله های دکترا قابل قیاس با رساله های کارشناسی ارشد چندسال پیش نیست و این به دلیل امتیاز دهی‌های بی‌جهت و برگزار کردن راحت جلسه دفاعیه است.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: بنده خود استاد داور بوده‌ام و بارها دیده شده است که سفارش می‌کنند به پایان‌نامه‌ها نمره بدهید، بالای16 هم بدهید که با امتیاز خوب از این مرحله گذر کند.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: امروز بدون ضابطه به رساله‌های علمی نمره داده می‌شود و این ارزش گذاری غیر علمی موجب شده است سطح علمی پایان نامه ها به صورت محسوس کاهش یابد.

وی با بیان این که امروز جهان تشنه محصولات علمی دینی است خاطرنشان کرد: با دیدن طلاب غیر ایرانی و شنیدن دغدغه های آنها می‌توانیم پی ببریم تا چه اندازه نیاز در سطح جهان زیاد شده است و طلاب امروز چه وظیفه خطیری دارند.

وی در پایان تاکید کرد: با سرمایه گذاری علمی و برنامه ریزی دقیق می‌توانیم آینده خوبی را برای حوزه‌های علمیه در زمینه پژوهش و تحقیق و رساله نویسی و نشر کتاب رقم زد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات