۲۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۱۸۸۰۳
آیت الله مصبا ح یزدی:

تحول صحیح در علوم دینی از اولویت های پژوهشگران است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصبا ح یزدی با اشاره به تحول ابزاری و تجربی، تحول فکری و تحول دینی و فرهنگی گفت: شناخت صحیح از دین لازمه تحول نوع سوم است.
 آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، چهارشنبه،23آذرماه در همایش تجلیل از رابطین پژوهشی آموزش و پرورش استان قم با اشاره به این که پیشرفت علمی و توسعه امروز متوقف بر پیشرفت فکری است، گفت: رهبر انقلاب به این مساله واقف بودند و به همین جهت نهضت علمی و فکری را مورد تاکید قرار می دادند.

وی با بیان این که تحولات بخشی به تحولات ابزاری بر می گردد و برخی دیگر تحولات فکری و نظری و علوم انسانی است، اظهار داشت: تحولات اجتماعی، سیاسی، حقوقی و بین المللی از قسم دوم تحولات است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تحول نوع سوم در قالب فرهنگ و اعتقادات و باورها در جهان گفت: در تحول نوع اول مانند موبایل فی نفسه خوبی یا بدی وجود ندارد و در تحول نوع دوم مانند حضور نود و نه درصدی مردم آمریکا معمولا در جهت مثبت است ولی امکان خطا دارد ولی تحول نوع سوم صد در صد ارزشی است که در مقابلش صد در صد ضد ارزشی قرار دارد.

وی با بیان این که نیروهای ما محدود است و باید بهترین بهره برداری را از نیروهای انسانی داشته باشیم، ابراز داشت: با توجه به نتیجه های سه نوع تحول باید خیلی مراقب جهت گیری ها در تحولات باشیم و از سوی دیگر بدانیم خدمت به دین مردم و تحول صحیح دینی از اولویت های مجموعه های محدود است.

این استاد عالی حوزه علمیه در ادامه خاطرنشان کرد: شناخت دین کامل و صحیح لازمه تحول درست است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به این که پژوهش نیز دارای سطوح مختلف است، اظهار داشت: امثال حضرت امام راحل، علامه طباطبایی و شهید مطهری منبع ساز و دسته دوم پژوهشگران بهترین استفاده کننده از این منابع هستند و با تدوین کتاب های قوی و متعدد کمک یار جوامع علمی هستند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به پژوهشگران توصیه کرد: در فعالیت های علمی و پژوهشی بدون سطحی نگری و بدون ابا پرسش از دیگران، آثاری با محتوا و منظم و متناسب با حال مخاطبان باید ارایه شود.

وی با اشاره به حرکت سریع جامعه و با انتقاد از حرکت کند فعالیت های پژوهشی بیان داشت: متاسفانه برخی از کتاب های چندین ساله گذشته همچنان باقی است در حالی که در علوم ابزاری و علوم دینی باید روش های علمی را دایما تغییر دهیم.

رییس موسسه آموزشی و پژوشی امام خمینی(ره)با اشاره به هجوم دشمنان و شبهه افکنی در بین جوانان بر رصد مشکلات دینی جوانان و مردم تاکید کرد و گفت: شما روحانیان و پژوهشگران در بین جوانان حضور پیدا کنید و از این طریق شبهات آنان را پاسخ دهید.

گفتنی است؛ همایش تجلیل رابطین پژوهشی آموزش و پرورش استان قم امروز صبح با حضور روحانیان و دانش پژوهان و پژوهشگران آموزش و پرورش استان قم در تالار موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد./921/پ202/ج
ارسال نظرات