معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه مازندران:
سطحینگری پژوهشی سد راه علمآموزی در حوزه است
خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه مازندران، تقویت امر پژوهش در حوزه را سبب افزایش بازدهی علمی در میان طلاب دانست و ادامه داد: نگاه آموزشی بدون پژوهش فرآیند علم آموزی در حوزه را دچار نقصان می کند.
حجت الاسلام حمزه علی اکبری، معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه مازندران، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، توجه به مقوله پژوهش را یکی از ارکان مهم تحول درحوزه دانست و گفت: اگر ما به دنبال تحول در حوزه هستیم باید زیرساخت های پژوهشی در مدارس علمیه را فراهم کنیم.
وی، پژوهش را یکی از شاخص های مهم توسعه در هرجامعه ای دانست و با بیان این که ظرفیت های بالقوه موجود در حوزه باید با برنامه ریزی هدفمند به حالت بالفعل تبدیل شود، تصریح کرد: امروز حوزه های علمیه به عنوان مهم ترین مراکز تولید علوم دینی نقش بسیار مهمی در تغزیه فکری جامعه اسلامی برعهده دارند.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که آموزش و پژوهش در حوزه جدای از هم نیستند و درحقیقت پژوهش مکمل برنامه های آموزشی است، خاطرنشان کرد: اگر موضوع آموزش در مدارس علمیه با محور پژوهش دنبال شود به طور در پرورش طلابی با استعداد و خلاق بسیار نقش خواهد داشت.
حجت الاسلام اکبری با تأکید براین که هر گونه سحطی نگری نسبت به مسأله پژوهش در حوزه باید حذف شود، تصریح کرد: استادان حوزه باید پژوهش را یکی از ارکان مهم علم آموزی در این مراکز مهم دینی در دستور کار خود قرار دهند.
وی با بیان این که متأسفانه هنوز فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه و به ویژه طلاب به خوبی نهادینه نشده است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که دغدغه فعالیت های پژوهشی در میان مدیران و استادان حوزه وجود نداشته باشد نمی تواند به نهادینه شدن فرهنگ پژوهش در حوزه امیدوار بود.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه امروز طلاب ما گرفتار یک روزمرگی هستند، خاطرنشان کرد: باید سازوکاری فراهم شود که فعالیت های پژوهشی در حوزه به عنوان یک برنامه کاملاً هدفمند و با سازوکار مشخص دنبال شود و این طور نباشد تحقیق و پژوهش در حوزه تنها به عنوان یک فوق برنامه محسوب شود.
حجت الاسلام اکبری، تقویت امر پژوهش در حوزه را سبب افزایش بازدهی علمی در میان طلاب دانست و ادامه داد: نگاه آموزشی بدون پژوهش فرآیند علم آموزی در حوزه را دچار نقصان می کند.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که نگاهی گذرا به زندگی علمای سلف توجه به تحقیق و پژوهش را متوجه ما خواهد ساخت، خاطرنشان کرد: اگر امروز شاهد آثار ارزشمندی از بزرگان و علمای دینی هستیم محصول توجه آن بزرگان به مقوله علم آموزی همراه با پژوهش بوده است.
وی با اشاره به این که از آغاز تشکیل حوزه های علمیه تاکنون در هیچ برهه ای از تاریخ، آموزش در حوزه های علوم اسلامی، از تحقیق و پژوهش جدا نبوده است، ادامه داد: پژوهش زیربنای همه علوم است و بدون پژوهش اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد.
وی با تأکید براین که پژوهش کوتاه مدت و مقطعی در سطح مدارس علمیه، طلبه را گرفتار روزمرگی می کند، بیان داشت: در عرصه فعالیت های پژوهشی در حوزه نیازمند نگاهی بلند مدت است.
حجت الاسلام اکبری، فعالیت های پژوهشی در پایه های ابتدایی برای طلاب را زمینه ساز نهادینه شدن فرهنگ پژوهش درآنها دانست و خاطرنشان کرد: این مسأله سبب می شود طلاب در سطوح بالاتر در عرصه های پژوهشی گسترده فعالیت کنند.
وی در ادامه سخنان خود با بیان این که در برخی مواقع مدارس علمیه ما برای تقویت فعالیت های پژوهشی خود با مشکل امکانات و به عبارتی زیرساخت های پژوهشی روبهرو هستند، تصریح کرد: اگر زیر ساختهای پژوهشی نظیر کتابخانه جامع در مدارس علمیه فراهم شود به یقین در آینده ای نزدیک شاهد یک تحول عظیم در عرصه پژوهش حوزه های علمیه خواهیم بود.
معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه مازندران، تشویق طلاب در بخش پژوهش را یکی از مسائل تأثیرگذار به منظور ترغیب آنها به امر پژوهش دانست و گفت: باید فرهنگ پژوهش در یک طلبه به شیوه ای مناسب نهادینه شود./950/ت302/س
ارسال نظرات