۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۱۱۸۹۳۰
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه:

در عرصه پایان نامه نویسی با نیازهای جامعه فاصله داریم

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: امروز پایان‌نامه‌ها متناسب با نیازهای روز نیست و راهی جدا از نیازها و مقتضیات زمان را در پیش گرفته است.
 سالن محققان و پايان نامه ها


حجت الاسلام یعقوب علی برجی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش ارائه جوابی جدید به سوال یا مساله یا ساماندهی جدید یک جواب است که متناسب با زمان و مکان ارائه می شود.

مدیر دانشنامه امام رضا(ع)، ادامه داد: برخی تحقیقات در صدد توسعه در بیان جواب و راهکار است به این صورت که اصل جواب بیان شده اما محقق می‌خواهد افق‌های جدیدتری باز کند و پاسخ های تفصیلی‌تر ارائه دهد.

این محقق حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در تحققات حوزوی دیده می شود فقدان اولویت‌سنجی است که موجب شده پژوهش‌ها دور از هم باشد و در مسیری جدا از یکدیگر به حرکت خود ادامه دهند.

مدیر علمی دانشنامه اسلامی کشاورزی و محیط زیست عنوان داشت: آسیب تکراری بودن تحقیق و پایان‌نامه‌های علمی در حوزه به صورت یک معضل رخ نمایی می‌کند.

وی بیان داشت: نبود مجموعه‌ای سامان‌مند برای اداره تحقیقات در حوزه دین موجب شده است تا طلبه و دانشجو در پایان‌نامه‌نویسی از دیگر رساله‌های علمی رونویسی کنند و یا از پایگاه های علمی، مطالب را دریافت کنند.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: امروز پایان‌نامه‌ها متناسب با نیازهای روز نیست و راهی جدا از نیازها و مقتضیات زمان را در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: پایان‌نامه‌های حوزوی باید مکمل یکدیگر باشند و در یک مجموعه همدیگر را تعالی بخشند و نقاظ ضعف یکدیگر را بررسی و رفع کنند تا برآیند آنها، جامعه علمی را به سوی تعالی هدایت کند.

این استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از پزاکنده‌کاری در حوزه مطالعات دینی خواستار اصلاح وضع موجود شد و گفت: باید تلاش کنیم تا تحقیقات دینی در حوزه‌های علمیه هر چه سریع تر و بهتر نظام‌مند شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اگر برنامه‌های زمان بندی شده با افق روشن در حوزه های علمیه ایجاد شود، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم تا در فلان حوزه تخصصی علم دینی چه نیازهایی داریم و کار هر پژوهشگر تا چه اندازه می‌تواند در این بخش موثر باشد.

وی گفت عدم مدیریت صحیح و موثر پژوهش سبب شده تا محققان به صورت کاملا آزاد، موضوعی را انتخاب و پژوهش خود را انجام دهند، بدون اینکه بدانند با این تحقیق خود چه کمکی می‌توانند به جامعه خود یا جامعه علمی کشور داشته باشند.

وی یکی از مشکلات امروز رساله‌های علمی سطح سه و چهار حوزه های علمیه را متوجه اساتید دانست و گفت: وقت نگذاشتن کافی اساتید و دغدغه نداشتن برخی اساتید راهنما و مشاور موجب می‌شود تا طلاب در فرایند رساله‌نویسی با مشکلات و سختی‌ها روبرو شوند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات