۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۱۱۹۱۵۰
استاد حوزه و دانشگاه‌:

حوزه و دانشگاه نسبت به رشد همه جانبه نظام اسلامی مسؤول هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه‌ ارومیه تأکید کرد: وظیفه قشر تحصیل کرده اعم از حوزوی و دانشگاهی رشد و توسعه همه جانبه جامعه است که خود نیز ضامن تعالی و پیشرفت نظام می‌شود.
وحدت حوزه و دانشگاه
حجت‌الاسلام خلیل‌پور، استاد حوزه و دانشگاه ‌ارومیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه‌ افزود: حوزه‌های علمیه با بهره‌گیری از تعهد در علوم قرآنی و دانشجویان با بهره‌مندی از تخصص و دانش کافی می‌تواند زمینه مشارکت علوم اسلامی با سایر دانش‌های بشری روز را فراهم آورند.

وی تصریح کرد: حوزه و دانشگاه همانند دو بال در راستای تحقق اهداف نظام هستند که اگر هر یک از آنها نسبت به دیگری تحرک و تعامل لازم را نداشته باشد فرآیند توسعه همزمان دینی و علمی کشور با مشکل روبه‌رو می‌شود.

این استاد حوزوی با اشاره به نقش‌ محوری حوزه و دانشگاه به عنوان دو اهرم اصلی در تربیت انسان‌های متعهد و متخصص اظهار کرد: به سبب ارائه علوم و معارف قرآنی در حوزه، طلبه‌ها با تجهیز به علوم دینی زمانی که بتوانند به عنوان یک عالم عامل درآیند می‌توانند مبانی فرهنگ اسلامی را که وحدت‌بخش امت‌های مسلمان است میان قشر جوان و تحصیل کرده تعمیق بخشند.

وی اضافه کرد: کاربردی و عملی‌شدن علوم حوزوی و دانشگاهی بستگی به ارتقای سطح کیفی و کمی دروس و تخصص‌های ارائه شده دارد و که حوزه و دانشگاه باید در این جهت پیشرو باشند.

حجت الاسلام خلیل‌پور، تبلیغات سوء در راستای بدبین‌کردن قشر جوان جامعه نسبت به حوزه را از‌ موانع موجود بر سر راه وحدت حوزه و دانشگاه ذکر و خاطرنشان کرد: وظیفه قشر تحصیل کرده اعم از حوزوی و دانشگاهی رشد و توسعه همه جانبه جامعه است که خود نیز ضامن تعالی و پیشرفت نظام می‌شود.

وی به راهکار عملی ارتقای وحدت میان حوزه و دانشگاه اشاره و تصریح کرد: در این رابطه نخبگان علمی و دینی باید با به چالش کشیدن موضوعات و موانع گسترش وحدت در جامعه، نظریات مختلف ارائه شده در این زمینه را بررسی کرده و از آن میان تئوری‌هایی که جنبه عملی بیشتری دارند را به عنوان یک اصل اساسی برای ثبات مبانی وحدت در جامعه بپذیرند.

این استاد حوزوی به تشریح مؤلفه‌های موجود برای تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: قرآن کریم و سیره اهل‌بیت(ع) و اعمال دینی در دین اسلام منادی اصلی وحدت در جامعه هستند و امت اسلامی با چنگ زدن به ریسمان الهی می‌توانند زمینه سعادت دنیوی و اخروی خود و برادران دینی خود را فراهم آورند.

حجت الاسلام خلیل‌پور در پایان اعلام کرد: مراکز دانشگاهی و حوزوی باید بهره‌گیری از مفاهیم قرآنی را به عنوان یکی از ضروری‌ترین مباحث در تولید علم مد نظر داشته باشند./936/ت302/س
ارسال نظرات