۲۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۱۱۹۱۹۴
امام جمعه شهرستان هیرمند:

نهادینه‌کردن فرهنگ نمازخوانی در خانواده بر عهده والدین است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهرستان هیرمند یکی از وظایف پدر در خانواده را امر کردن اعضای خانواده به خواندن نماز عنوان و بیان کرد: پدر متولی دعوت اعضای خانواده به دیانت در معنای وسیع است و باید وظیفه امر به معروف و نهی از منکر در خانواده را عهده بگیرد و نماز یکی از مصادیق امر به معروف ونهی از منکر است.
سجاده نماز
حجت الاسلام گزمه، امام جمعه شهرستان هیرمند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان با بیان این که در بسیاری از آیات قرآن نسبت به نماز تذکر داده شده و آداب و نحوه ادای آن نیز بیان شده است.

حجت الاسلام گزمه افزود: خداوند در سوره مومنون نماز را از صفات بارز مومنان بیان می کند و می فرماید " قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون: به راستی که مومنان رستگارند چرا که اینها در نمازشان خاشع و فروتن هستند".

وی ادامه داد: نماز جزو فروع دین است اما استمرار و برپا داشتن آن موجب حفظ باور فرد به اصول دین می شود همانطور که خداوند در قرآن می فرماید که نماز را برای ذکر من برپا دار.

حجت الاسلام گزمه آرامش دل را یکی از آثار خواندن نماز عنوان و بیان کرد: در قرآن کریم به این آیه اشاره شده است که "الا بذکر ا... تطمئن القلوب: تنها با یاد خدا دلها آرام می گیرد".

وی افزود: یکی دیگر از فواید برپا داشتن نماز این است که با یاد کردن خداوند، مورد لطف و رحمت الهی قرار می گیریم چرا که خداوند فرموده است اذکرونی اذکرکم، مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم. منظور از این آیه شریفه این است که رحمت الهی شامل حال انسان می شود وگرنه خداوند هیچ‌گاه از ما غافل نمی شود.

امام جمعه هیرمند گفت: نماز انسان را از فحشا و منکر به دور می دارد و در مسیر سلامت جسم و روح قرار می دهد و بنا به فرمایش قرآن کریم کسی که نماز را ترک کند دچار سختی و تنگی در معیشت خواهد شد.

حجت الاسلام گزمه افزود: کسی که از روی عمد نماز خود را ترک کند به خدا کفر ورزیده است. خداوند انسان های دوزخی را اهل نماز معرفی نمی کند. وقتی از آنان سوال می شود که چرا در دوزخ قرار گرفتی جواب می دهند که ما از نمازگزاران نبودیم.

وی ادامه داد: سرانجام کسانی که نماز را ترک می کنند دست نیافتن به سعادت الهی و رفتن به دوزخ خواهد بود.

حجت الاسلام گزمه با اشاره به اثرات نماز در خانواده‌ها گفت: خانواده‌ای سعادتمند هستند که در آن خانواده عبادت و نماز برپا داشته شود این خانواده در پرتو عنایات الهی قرار می گیرد.

وی یکی از وظایف پدر در خانواده را امر کردن اعضای خانواده به خواندن نماز عنوان و بیان کرد: پدر متولی دعوت اعضای خانواده به دیانت در معنای وسیع است و باید وظیفه امر به معروف و نهی از منکر در خانواده را عهده بگیرد و نماز یکی از مصادیق امر به معروف ونهی از منکر است.

امام جمعه هیرمند تاکید کرد: البته این تذکر باید همراه با لحن صمیمانه و گرم باشد چرا که زورگویی و تحکم هیچ تاثیری نخواهد داشت و تنها با لحن گرم می توان فرزندان را به عبادت تشویق و ترغیب کرد.

وی با بیان این‌که خواندن نماز موجب ایجاد انسجام و همدلی در خانواده می شود افزود: هر اندازه که همدلی در خانواده بیشتر باشد آن خانواده منسجم تر و پایدارتر خواهد بود.

حجت الاسلام گزمه گفت: برای تحقق این انسجام خوب است که نماز به صورت جماعت برگزار شود چرا که نماز جماعت فاصله در خانواده ها را از بین برده و همه اعضا را در کنار یکدیگر قرار می دهد.

وی تصریح کرد: اثر دومی که نماز در خانواده ها دارد این است که نماز، بهداشت روانی خانواده ها را تامین می کند. زمانی که روح سالم باشد اثرات سلامت آن بر جسم نیز تاثیر می گذارد و اگر روح بیمار باشد جسم هم بیمار خواهد شد.

امام جمعه هیرمند ادامه داد: از امام صادق‌(ع) سوال شد که برترین چیزی که بندگان به واسطه آن به خدا نزدیک می شوند چیست؟ ایشان فرمودند پس از شناخت خداوند چیزی بالاتر و برتر از نماز سراغ ندارم آیا شما نمی بینید بنده نیکوکاری همچون حضرت عیسی‌(ع) گفت که خداوند مرا به خواندن نماز سفارش فرمود؟

حجت الاسلام گزمه اظهار داشت: حضرت علی‌(ع) نیز در دعای کمیل به کمیل بن زیاد فرمود نام و یاد خدا دوا و شفا است و برای هر دو بعد جسمانی و روانی این مطلب صادق است.

وی اثر سوم نماز را دست یافتن به تعالی و سعادت عنوان کرد و افزود: زمانی که انسان به فضیلت عبادت خدا دست یابد و به شهوات خود غلبه کند سیر تعالی به سوی خداوند خواهد داشت ضمن این‌که در مقام سخن گفتن با خداوند قرار می گیرد.

حجت الاسلام گزمه گفت: خداوند به انسان اجازه می‌دهد که با او حرف بزند و هر چه انسان بیشتر با خدا سخن بگوید بیشتر مورد توجه الهی قرار می گیرد و به سعادت دست خواهد یافت.

وی افزود: با خواندن نماز فرهنگ دینی نیز در خانواده ها گسترش یافته و موجب رفع بسیاری از مشکلات خانواده خواهد شد.

امام جمعه هیرمند بیان کرد: با توجه ببه این‌که فرزندان از پدر و مادر خود درس می‌گیرند اگر پدر و مادر در اوقات نماز غفلت کنند این قطعا بر خود فرزندان هم تاثیر خواهد گذاشت.

حجت الاسلام گزمه در پایان افزود: اگر می‌خواهیم فحشا و منکر از جامعه برطرف شود راه آن برپا داشتن نماز است. /940/ت302/س
ارسال نظرات