۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۱۹۲۷۶
مدیرکل اوقاف گیلان:

عمل به نیات واقف نشانه تعهد و انضباط اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان، عمل به نیت واقف را یکی از مهم ترین برنامه‌های این اداره کل دانست و گفت: عمل به نیات واقفان نشانه تعهد و انضباط اجتماعی است.
مدير کل اوقاف و امور خيريه گيلان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام ولی عادلی، مدیر کل اوقاف گیلان، امروز در مراسم افتتاح اداره اوقاف شهرستان رشت که امروز در سالن اجتماعات این اداره برگزار شد،  به جایگاه فرهنگ وقف در دین اسلام پرداخت و گفت: از نشانه‌های وقف آخرت باوری است و کسی که مالش را وقف می‌کند امید به آخرت دارد و فضیلت‌هایی همچون وقف ارزش مال را تا حد ارزش عمر انسان بالا می‌برد.

وی، امید به آینده و فضل الهی را از دیگر برکات وقف خواند و خاطر‌نشان کرد: وقف نشانه نوع‌دوستی و زنده و پویایی جامعه است.

مدیرکل اوقاف گیلان با بیان این که در جامعه دارای فرهنگ وقف مردم تنها به فکر خود نیستند، اعلام کرد: وقف و نیات موقوفات ملاک بسیار دقیقی برای سنجش میزان دغدغه مردم نسبت به حیات معنوی و زیست دینی جامعه است.

حجت الاسلام عادلی با اشاره به رابطه وقف و رونق اقتصادی، اظهارکرد: وقت در اقتصاد اسلامی نقش مهمی دارد و در جامعه‌ای که رونق اقتصادی وجود داشته باشد، وقف هم رونق دارد و اگر جامعه ای گرفتار رکود اقتصادی باشد وقف به کم نیازمندان و آسیب‌پذیران می‌رود.

مدیر کل اوقاف گیلان با بیان این‌که مجموعه مدیریتی موقوفات استان، خواستار نظم در پیگیری حقوق موقوفات در شهرستان ها است، گفت: در همین راستا هفته گذشته اداره شهرستان بندرانزلی افتتاح شده و پس از افتتاح اداره اوقاف شهر رشت، در هفته آینده اداره اوقاف رودبار افتتاح خواهد شد.

وی با تأکید بر ضرورت تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی‌ اظهار داشت: برنامه‌های فرهنگی ویژه در بقاع متبرکه تنها به مدیریت اوقاف و در سطح مساجد با همکاری اداره ارشاد و سازمان تبلیغات به صورت مشترک برگزار می‌شود.

حجت الاسلام عادلی، احیای موقوفات را یک از مهم‌ترین رسالت‌های اوقاف دانست و گفت: اجارات موقوفات واقعی نیست و در جایی که موقوفات می‌تواند یک قدرت اقتصادی محسوب شود با اجارات پرداختی ناچیز مستأجران این مسأله محقق نمی‌شود.

وی با بیان این که رویکرد اوقاف گیلان، توجه به مسائل عمرانی و فرهنگی است، تصریح کرد: این هدف محقق نمی‌شود مگر این که تنظیم اجارات موقوفات به نرخ عادله روز باشند و حقوق موقوفات ادا شود.

حجت الاسلام عادلی با اشاره به این که ترویج فرهنگ وقف به احیای موقوفات خواهد انجامید که در نتیجه می‌توان کارهای فرهنگی عظیمی را به ثمر رساند، گفت: عمل به نیات واقفان نشانه تعهد و انضباط اجتماعی جامعه است.

مدیرکل اداره اوقاف گیلان با اشاره به نیاز کشور به 73 هزار مسجد اعلام کرد: مساجد نباید تنها مکانی برای اقامه نماز باشد؛ بلکه باید به مجتمع‌های فرهنگی تبدیل شوند.

وی از برنامه‌های اداره اوقاف برای ساخت 82 مسجد و بازسازی 62 بقعه خبر داد و گفت: در بخش فرهنگی اولویت‌های اداره اوقاف ترویج فرهنگ وقف و کمک به نیاز‌مندان و ایتام و تقویت اعتماد در فضای افکار عمومی است.

حجت الاسلام عادلی تاکید کرد: از رسالت های اوقاف مبارزه با خرافه‌پرستی است و با توجه به ظرفیت و آگاهی‌های بالای مردم اقدامات خوبی در برچیدن بساط خرافه‌گرایی انجام شده و این موضوع در آینده با قوت بیشتری ادامه خواهد داشت./950/پ202/س

ارسال نظرات