۰۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۱۱۹۴۶۰
آیت الله جوادی آملی:

عمل به رساله و مفاتیح کشور را به مدینه فاضله تبدیل می کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که بسیاری از پرونده های میلیونی موجود در کشور مربوط به الفبای دین است، گفت: عمل به رساله مرجع تقلید و مفاتیح الجنان کشور را به مدینه فاضله تبدیل می کند.
 آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، استاد عالی حوزه علمیه، پنج شنبه، اول دی ماه در جمع روحانیان، طلاب و دانشجویان و افراد شرکت کننده در جشنواره قرآن پژوهی و طب با اشاره به این که اخلاق جزو فنون حکمت عملی است، ابراز داشت: از نظر اخلاق، انسانی که حق را شناخت و باور کرد و عمل نمود، جزو مومنین قرار می گیرد.

وی کافرین، منافقین و افراد در تقیه را از دیگر دسته های انسان برشمرد و افزود: منافقین حق را باور ندارند ولی در مقام عمل اظهار حق دارند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم متاسفانه برخی از افراد با وجود علم به حرمت گناه مانند نگاه به نامحرم باز معصیت را انجام می دهند، اظهار داشت: عقل نظری مسؤولیت اندیشه و عقل عملی مسؤولیت انگیزه بشری را بر عهده دارد و تفاوت این دو، موجب می شود که انسان با وجود علم برخلاف آن عمل می کند.

وی با بیان این که عقل نظری با تصور حرمت فعل وظیفه خود را انجام داده است و برای ترک فعل عقل عملی باید وارد میدان شود، خاطرنشان کرد: در امور مادی افرادی که با چشم و گوش خطر را درک کرده ولی به خاطر نداشتن پای سالم توان حرکت ندارد، با خطر مواجه خواهند شد و در امور نفسانی نیز فرد با وجود درک مسایل علمی نیروی عزم و اراده بر ترک گناه را ندارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به این که در مرحله علم، مشکل اساسی وجود ندارد و مرحله عمل مشکل اصلی جامعه است، بیان داشت: بسیاری از پرونده های میلیونی موجود در کشور مربوط به الفبای دین است.

وی با بیان که عمل به رساله و مفاتیح الجنان موجب ایجاد مدینه فاضله در کشور خواهد شد، ابراز داشت: حل مسایل عمیق علمی مربوط به حوزه و دانشگاه است که باید در جای خود بررسی شود ولی حل اینگونه امور حل کننده مشکلات مردم نخواهد بود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به این که عده ای از افراد اهل عمل هستند ولی درک علمی از معارف ندارند، گفت: این افراد عابد بدون علم را باید هدایت کرد و راه اعتدال در زندگی و مقدار عبادت را نشان داد.

وی بیان داشت: اخلاق موجب خواهد شد که قوه عملیه انسان بسته نشود و در صورت بسته شدن این گره ها را از دست و پای انسان باز می کند.

استاد عالی حوزه علمیه قم در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نامه حضرت علی (ع) در نهج البلاغه گفت: یاد مرگ هیچ گاه موجب سکون و افسردگی جامعه نخواهد شد و بلکه موجب پویایی جوامع می شود.

وی به دانش پژوهان و علم جویان توصیه کرد که هیچ گاه کتاب و مطالعه را کنار نگذارند و تا نفس در بدن وجود دارد باید فهم نیز تحقق یابد، اظهار داشت: چگونگی بهربرداری از عمر، اولین سوال موقع مرگ است.

حضرت آیت الله جوادی آملی طبق سخنان حضرت علی (ع) یاد مرگ را بهترین عامل برای تلاش و حرکت و پویایی معرفی و خاطرنشان کرد: خداوند به عنوان آفریننده انسان و هستی، قسم خورده است که وجود بشر در این دنیا همراه با رنج و سختی خواهد بود.

وی قرآن و روایات را کتاب تدوینی و حوادث عالم نیز کتاب تکوینی خداوند متعال دانست و افزود: به صرف دیدن آیه، روایات و حوادث نباید قضاوت کرد و در هنگام به وجود آمدن حوادث انسان باید صبر کند تا علت آن روشن شود./921/پ202/ج
ارسال نظرات