۰۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: ۱۱۹۷۲۶
پژوهشگر علوم سیاسی:

غنیمت گرفتن پهپاد آمریکایی کشورهای مدعی حقوق بشر را رسوا کرد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر علوم سیاسی گفت: وزارت امور خارجه باید به صورت فعال با رایزنی و اقدامات دیپلماتیک نسبت به اقدامات خصمانه آمریکا و دیگر کشورهای متخاصم واکنش مناسب نشان داده و از حقوق جمهوری اسلامی دفاع کند.
شريف لک زايي


دکتر شریف لک‌زایی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره به غنیمت گرفتن پهپاد آمریکایی گفت: این مسأله از ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و فقهی قابل بررسی است و جمهوری اسلامی باید این مسأله را در مجامع بین المللی و حقوقی همچون سازمان ملل و شورای امنیت و دیگر مراکز به صورت قوی پیگری کند و نباید از این مسأله غافل شد.

وی در ادامه افزود: از نظر سیاسی نیز این مسأله بسیار مهم است و به نوعی در اقدامات عملی اروپا و آمریکا و دیگر کشورهای متخاصم تأثیر گذار بوده و حداقل آنان را به تجدیدنظر در برنامه هایی که علیه ایران داشته اند وادار کرده است.

لک زایی با بیان این که آمریکا همواره ایران را تهدید کرده است که گزینه نظامی روی میز قرار دارد، اظهار داشت: اگر چه با توجه به شرایط ویژه منطقه حمله نظامی به ایران دور از تصور و کمرنگ است، این مسأله همچنین بر روی گزینه حمله به ایران تأثیر داشته است.

این پژوهشگر علوم سیاسی خاطر نشان کرد: به غنیمت گرفتن پهپاد و دستگیری جاسوس آمریکایی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در مقاطعی می‌تواند اقداماتی انجام دهد که این اقدامات برد رسانه‌ای و تبلیغاتی داشته و پیروز میدان شود.

وی یادآور شد: اهمیت این موضوع وقتی روشن‌تر می شود که ایران با رسانه‌ای کردن این موضوع به سوء استفاده و آلوده کردن فضای سیاسی جهان از سوی رسانه های غربی پس از قضایای ورود به سفارت انگلستان از سوی برخی دانشجویان پایان و برتری رسانه ایران را نشان داد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی تأکید کرد: همچنین این مسأله از دیدگاه نظامی و امنیتی هم قابل اشاره است و با توجه به قابلیت های این هواپیما، دست کم توانایی و اشراف علمی و اطلاعاتی ایران در این زمینه را نشان می دهد.

وی با اشاره به توانمندی های ایران در زمینه مهندسی معکوس تصریح کرد: با توجه به پیشرفت های علمی، عملی و پژوهشی ایران در زمینه ساخت پهپادها، امید است به زودی شاهد بهره‌برداری از این تکنولوژی پیشرفته باشیم به ویژه در عرصه بین المللی نیز برخی از کشورها با امتیازی که به ایران می دهند، در صدد دستیابی به بخش هایی از تکنولوژی پیشرفته پهپاد ها هستند.

این محقق علوم سیاسی با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی ابراز داشت: لازم است مرزداران و رزمندگان اسلام با درایت و تیزبینی با اینگونه اقدامات خصمانه به صورت قاطعانه برخورد کنند و مراقبت و حساسیت بیشتری به خرج دهند.

وی با بیان این که در عرصه بین الملل، کشورها برای دفاع از ایران حاضر به هزینه کردن نیستند، ادامه داد: وزارت امور خارجه باید به صورت فعال با رایزنی و اقدامات دیپلماتیک نسبت به اقدامات خصمانه آمریکا و دیگر کشورهای متخاصم واکنش مناسب نشان داده و از حقوق جمهوری اسلامی دفاع کند.

لک زایی تأکید کرد: همچنین از بعد حقوقی و قضایی، باید دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با همکاری دستگاه دیپلماسی با طرح دعوا در مجامع بین المللی و حقوقی علیه آمریکا و دیگر کشورهای متخاصم از منافع جمهوری اسلامی، مردم و مصالح ایران دفاع کنند و این مستلزم کار حقوقی مؤثر و استفاده از حقوقدانان و وکلای بسیار قوی در سطح بین المللی است.

وی تصریح کرد: اگر چه ممکن است ایران در این مجامع به حق و نتیجه دلخواه خود نرسد، اما باید در تاریخ ثبت شود که کشورهای مدعی حقوق بشر چنین اختیاراتی را برای خود به رسمیت می شناسند و از یک سو ادعای دفاع از حقوق بشر دارند و از سوی دیگر دست به چنین اقدامات خصمانه‌ای می‌زنند.

عضو هیأت مدیره انجمن مطالعات سیاسی حوزه اظهار داشت: از بعد رسانه ای نیز لازم است دنیا را از این اقدامات آگاه کرد و مظلومیت جمهوری اسلامی و مردم ایران را به گوش جهانیان برسانند.

وی در پایان گفت: جا دارد درباره این مسأله به همه دست اندرکاران در اختیار گرفتن پهپاد آمریکایی و دستگیری جاسوس آمریکایی که با اقدامات خود سبب سرافرازی و اقتدار جمهوری اسلامی و مردم ایران شدند، دست مریزاد گفت و از آنها تشکر کرد./919/ت301/ع

ارسال نظرات