۰۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۱۱۹۸۱۹
رایزن فرهنگی ایران در سوریه‌:

معارضان دولت سوریه با جنگ تبلیغاتی و روانی به دنبال فریب مردم هستند

خبرگزاری رسا ـ رایزن فرهنگی ایران در سوریه به اقدامات معارضان در سوریه اشاره کرد و بیان داشت: آن‌ها از همان روز اول با یک جنگ روانی گسترده وارد شدند و در شبکه‌های عربی از جمله الجزیره به اطلاع‌رسانی پرداختند و ضعف اطلاع رسانی از سوی دولت سوریه باعث شد، تا آن‌ها تا حدودی به اهداف شان که فریب مردم بود برسند.
انفجار تروريستي سوريه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط، رایزن فرهنگی ایران در سوریه، روز گذشته در نشست بررسی تحولات سوریه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی در جمع دانشجویان و طلاب گفت: عدم برنامه ریزی صحیح و عدم آشنایی با چگونگی همراهی با مردم در این مسأله، برخوردهای خشن و عملکرد ضعیف رسانه ای باعث شد تا اوضاع عمومی در سوریه بحرانی شود.

وی با بیان این‌که سوریه هم با برخی مشکلات سیاسی و اجتماعی روبه‌رو است، گفت: با این وجود هیچ کدام از مشکلات عامل اصلی بحران در کشور سوریه نیست و جنس اعتراضات در سوریه با دیگر کشور های عربی متفاوت است و این تفاوت‌ها باعث شده تا موضع ایران به مسائل سوریه متفاوت باشد.

وی در ادامه به بیان این تفاوت ها پرداخت و با اشاره به دلایل حمایت های ایران از سوریه خاطرنشان کرد: در سوریه شخص رییس جمهور برخلاف دیگر کشورهای عربی دست نشانده غرب نبوده و همچنین سوریه محور مقاومت اسلامی در منطقه است و به همین خاطر عربستان در آغاز درگیری ها در سوریه به مقامات سوری پیغام می دهد که اگر از رابطه با ایران دست بردارند و از حزب الله حمایت نکنند مشکل آن ها بر طرف خواهد شد.

حجت الاسلام خیاط با اشاره به این که جنس اتفاقات در سوریه وارداتی است، به برخی از مطالبات مردم سوریه اشاره کرد و گفت: مطالبه مردم سوریه انجام اصلاحات در سوریه است و دولت نیز این اصلاحات را آغاز کرده، ولی جریان معارض نمی خواهند که این اصلاحات به نتیجه برسد.

رایزن فرهنگی ایران در سوریه با اشاره به اینکه در هیچ کدام از کشور های عربی که انقلاب صورت گرفته مثل مصر و بحرین و تونس مردم اصلا وارد جنگ مسلحانه نشدند، بیان داشت: در سوریه معارضان از همان روز سوم وارد درگیری مسلحانه شدند و با سلاح آمدند و بررسی ها نشان داد که این آشوب ها از قبل برنامه ریزی شده بود و بنابر این دولت چاره ای جز برخورد با این معارضان نداشت.

وی با بیان اینکه که در حمص کانالی به طول سه کیلومتر کشف شد که در آن اتاق جنگ‌، بیمارستان و اماکنات جنگی دیده می شود، تصریح کرد: این ها نشان می دهد که آنچه در سوریه اتفاق می افتد نوعی جنگ است و نه حرکت مردمی.

وی سپس به اقدامات معارضان در سوریه اشاره کرد و بیان داشت: آن ها از همان روز اول با یک جنگ تبلیغاتی و روانی گسترده وارد شدند و در شبکه های عربی از جمله الجزیره به اطلاع رسانی پرداختند و ضعف اطلاع رسانی از طرف دولت سوریه باعث شد، تا آن ها تا حدودی به اهداف شان که فریب مردم بود برسند.

حجت الاسلام خیاط با بیان این‌که پس از حمایت اتحادیه عرب از معرضان مردم فهمیدند که همه این ها یک توطئه بر علیه سوریه است به حمایت های گسترده مردمی از دولت بشار اسد اشاره کرد و با انتقاد از ضعف رسانه های سوریه در پوشش و اطلاع رسانی این حمایت ها عنوان داشت: درخواست رسمی از نیروهای خارجی برای کمک رسانی ، درخواست منطقه پرواز ممنوع و به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی نیروهای معارض موجب نگرانی مردم شد و حمایت آن ها از دولت سوریه باعث شده تا اندکی از فشار ها بر دولت سوریه کاسته شود.

رایزن فرهنگی سوریه در بخش دیگری از سخنانش دستیابی ایران به هواپیمای جاسوسی آمریکایی و حمایت لبنان، چین و روسیه از دمشق را در کاسته شدن از فشار علیه سوریه مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: با عقب نشینی آمریکا و فرانسه در مورد سوریه خسارت های زیادی به ترکیه وارد شد چون ترکیه با موضع گیری علیه سوریه بازار این کشور را از دست داد.

حجت الاسلام خیاط در پایان سخنانش ریاست عراق بر اتحادیه عرب را باعث کاسته شدن فشارها علیه سوریه از سوی این اتحادیه عنوان کرد و افزود: با توجه به مسائلی که بوجود آمده و حمایت‌های نیروهای خارجی از معارضان سوریه اکثر مردم سوریه که جزء نیروهای خاکستری بودند به سمت دولت گرایش پیدا کرده اند و همه این ها بیانگر این است که اوضاع در سوریه رو به بهبودی است./968/پ202/س
ارسال نظرات