۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۲۰۹۵۵

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ آغاز ‌نام‌نویسی اینترنتی سفرهای نوروزی عتبات عالیات عراق از بهمن و تشکیل کارگروه علمی و ادبی همایش مرحوم دخیل در مراغه از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مرتضی آقایی، مدیر حج و زیارت آذربایجان شرقی گفت: ثبت نام اینترنتی یا پیش ثبت نام سفرهای نوروزی زایران عتبات در عراق در استان از اول بهمن ماه امسال آغاز می شود.

وی گفت: پیش ثبت نام گروه هایی که در محدوده زمانی 19 اسفند ماه امسال تا یازدهم خرداد سال آینده به عتبات عالیات عراق مشرف می شوند، از ساعت هشت صبح روز شنبه اول بهمن ماه سال جاری آغاز و تا ساعت 24 روز چهارشنبه 19 بهمن ماه ادامه می یابد.

آقایی با اشاره به اینکه گروه های اعزامی از بیست و چهارم اسفند ماه امسال تا هفتم فروردین سال آینده گروه های نوروزی هستند، افزود: متقاضیان تشرف در روز های یاد شده خواست در زمان مقرر به سایت اینترنتی www.atabat.haj.ir مراجعه و برای پیش ثبت نام اقدام نمایند.

گفتنی است، روزانه پنج هزار نفر از مردم آذربایجان شرقی به عتبات عالیات عراق اعزام می شوند که در ایام تعطیلات نوروز 65 هزار نفر به کربلا، نجف، کاظمین و سامرا اعزام خواهند شد.

کارگروه علمی و ادبی همایش مرحوم دخیل در مراغه تشکیل شد

حجت الاسلام علی امیری، رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه خبر ازتشکیل کارگروه علمی و ادبی همایش بزرگداشت مرحوم دخیل مراغه ای به منظور گلچین آثار این شاعر خبر داد و گفت: این کارگروه به منظور انتخاب برترین اشعار و همچنین تصحیح چاپی کلیات هشت جلدی این شاعر تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه اعضای این کارگروه متشکل از فرهیختگان ادبی و پیشکسوتان شعرهای آیینی این شهرستان و استان هستند، گفت: با توجه به اینکه همایش ملی مرحوم دخیل مراغه ای در اردبیهشت ماه سال آینده در این شهرستان برگزار می شود، نتیجه این کارگروه بصورت کتابی منظم برای عموم و شرکت کنندگان در این همایش چاپ می شود.

گفتنی است، آخوند ملاحسین مراغه ای متخلص به دخیل از شعرای قرن سیزدهم هجری قمری بوده و ادبیات نوحه ترکی را به حالتی مدون و نظام مند درآورده است.

دخیل به شاعر مقتل ‌نویس معروف بوده و یک مقتل شش جلدی بصورت نظم و نثر نوشته و این مجموعه مشتمل بر وقایع کربلا و به زبان ترکی چاپ شده است. بنابر روایات مختلف، آخوند ملاحسین مراغه ای شاعری از روستای خرمازرد از توابع این شهرستان است.

برگزاری سوگواره اربعین در تبریز

سیدرضا علوی مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز از خبرگزاری سوگواره اربعین حسینی خبر داد و اظهار داشت: سوگواره اربعین حسینی روز چهارشنبه 21 دی میزبان عزاداران حسینی در شهر تبریز خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به استقبال گسترده طیف‌های مختلف شهروندان از برنامه‌های دینی و مذهبی برگزار شده توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و با در دست داشتن تجربه برپایی سوگواره با کاروان نیزه در دهه اول محرم سال گذشته، «سوگواره اربعین حسینی» با حضور مردم متدین شهر تبریز برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز خاطرنشان کرد: این برنامه با حضور مداحان برجسته اهل بیت عصمت و طهارت رنگ و بویی متفاوت خواهد یافت، افزون بر اینکه پرده‌خوانی و اجرای نمایش فرم از دیگر بخش‌های سوگواره اربعین حسینی را تشکیل می‌دهند تا برنامه‌ای جامع و مفید برای عزاداران سالار شهیدان برگزار شود.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: سوگواره اربعین حسینی، ساعت 17.30 روز چهارشنبه 21 دی‌ماه سال جاری، در محل مجتمع سینمایی 22 بهمن، واقع اول سربالایی ولیعصر برگزار می‌شود و حضور عموم همشهریان در این مراسم آزاد است.

آیین پرده‌خوانی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد

آئین سوگواره حسینی پرده‌خوانی در آستانه اربعین حسینی با د احیای هنرهای اسلامی و ایرانی 20 دی‌ماه در دانشگاه هنر اسلامی تبریز به اجرا درآمد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم پرده‌خوانی که در محوطه باز حیاط دانشکده هنرهای کاربردی برگزار شد مرشد پرده‌خوان در بخش‌های مختلف نظیر پیش واقعه، مناجات، غزل، معارفه تصاویر پرده و قصه و دعا مراسم را اجرا کرد.

عاق والدین، بازار شام، داستان سر مبارک امام حسین (ع) و داستان‌های بعد از واقعه کربلا پرده‌هایی بودند که توسط مرشد به اجرا درآمدند./935/پ201/س

ارسال نظرات