۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۲۱۱۲۳
خطیب جمعه ربیعیه عربستان:

جوانان شیعه در برابر گلوله های آل سعود ایستادگی خواهند کرد

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه ربیعیه عربستان تاکید کرد که تدابیر امنیتی آل سعود به ایستادگی جوانان شیعه در برابر گلوله ها منجر می شود.
شيخ عبدالکريم الحبيل خطيب جمعه ربيعيه عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ عبدالکریم الحبیل، خطیب جمعه ربیعیه عربستان در خطبه های نماز جمعه روز گذشته این شهر که در مسجد حضرت عباس (س) برگزار شد ادامه خشونت علیه معترضان شیعه از سوی نیروهای امنیتی آل خلیفه را به شدت محکوم کرد و گفت: مقامات سعودی در هفته های گذشته با خشونت به قلع و قمع اعتراضات مسالمت آمیز در شهر عوامیه می پردازند و به معترضانی که به صورت مسالمت آمیز در حال راهپیمایی هستند، تیراندازی کرده که جمعی از شهروندان در پی این تیراندازی ها کشته و زخمی شدند.

وی نسبت به پیامدهای این جنایت ها هشدار داد و افزود: ادامه خون ریزی ها و افزایش آمار شهدا، سوختی است که بر حماسه آفرینی، اصرار، ثبات و ایستادگی جوانان در برابر گلوله را در پی خواهد داشت تا به زندگی کریمانه دست یابند.

حجت الاسلام الحبیل با اشاره به شهادت جوان 22 ساله در روزهای گذشته در عوامیه تصریح کرد: تیراندازی و شهادت عصام محمد ابوعبدالله سبب بحرانی تر شدن اوضاع خواهد شد. اعتراضاتی که شهروندان شیعه در عربستان انجام می دهند کاملا مشروع است و آنها حق این اعتراضات را دارند.

خطیب جمعه ربیعیه اظهار داشت: پافشاری دولت و عدم پذیرش خواست های مردم به ملتهب تر شدن خیابان ها منجر می شود و اگر دولت از ابتدای اعتراضات با خواسته های مردم موافقت می کرد، کشور از وضعیت کنونی نجات می یافت و مردم به زندگی طبیعی و روزمره خود بازمی گشتند.

وی بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره شهادت جوانان شیعه تاکید کرد و ادامه داد: مساله شهدا باید زنده باقی بماند و کسانی که اقدام به تیراندازی کرده اند در دادگاه محاکمه و قصاص شوند و اگر این امر عملی نشود به خون شهدا توهین شده است.

شیخ عبدالکریم الحبیل بیان داشت: ما تنها چیزی که حقمان است را خواستاریم و اموری که ما را بر سایر شهروندان برتر جلوه دهد را خواستار نیستیم. شیعیان از تبعیض شدیدی در عربستان رنج می برند و می خواهند این تبعیض از بین رود.

این عالم سعودی از برخی موارد تبعیض علیه شیعیان در عربستان یاد کرد و گفت: عدم وجود دادگاه جعفری از بزرگ ترین تبعیض علیه شیعیان است و پیروان اهل بیت (ع) مجبورند احکام ظالمانه سایر دادگاه ها را تحمل کنند. عدم وجود دادگاه مخصوص شیعیان، توهین به شیعیان و به حاشیه راندن علمای آنان به شمار می آید. آیا شهروندان سایر مناطق می پذیرند که علمای شیعه به صدور احکام ویژه آنان بپردازند؟

وی افزود: قطیف از استان های بسیار محروم کشور به شمار می آید و از ساده ترین امکانات و سازمان های پیشرفته محروم است، پارک هایی که شهروندان برای تفریح به آنها بروند، باشگاه های ورزشی که جوانان به پرورش بدن خود بپردازند، دانشگاهی که جوانان شیعه در آن درس بخوانند و پروژه هایی که به پیشرفت منجر شود به هیچ وجه در قطیف وجود ندارند و حتی استادان و نخبه های علمی این استان نیز نمی توانند در سایر استان ها به تدریس بپردازند.

حجت الاسلام الحبیل با اشاره به مشکلات دانشجویان شیعه در دانشگاه ها خاطر نشان ساخت: دانشجویان استان قطیف که در دانشگاه های خارج از این استان به تحصیل مشغولند با مشکلات طایفه ای بسیار زیادی روبرو هستند و همانگونه که در دانشگاه الجوف رخ داد بر روی آنان شمشیر کشیده می شود.

خطیب جمعه درباره آخرین وضعیت مسجد حضرت عباس (س) تصریح کرد: بر خلاف خبرهای منتشره مبنی بر کناره گیری عبدالحلیم کیدار از سرپرستی این مسجد باید تاکید کنم که سید علی ال درویش که سرپرست مشروع این مسجد به شمار می آید همچنان از مسوولیت خود دور است.

وی تاکید کرد: سرپرستی هر فردی غیر از سید علی ال درویش غیرقانونی است و ما تنها این فرد را به عنوان سرپرست مسجد می پذیریم. اقدام مقامات در برکناری علی ال درویش و تعیین کیدار به عنوان سرپرست مسجد، تجاوز آشکار به مقدسات دینی و نوعی از تبعیض طایفه ای به شمار می آید.

گفتنی است نیروهای امنیتی آل سعود، پنجشنبه شب به سوی شهروندان عوامیه عربستان به شدت تیراندازی کرده که در پی عصام محمد ابوعبدالله، جوان 22 ساله به شهادت رسید و سه تن دیگر زخمی شدند./980/ب901/گ
ارسال نظرات