۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۲۱۱۹۴
محقق حوزه علمیه قم:

آینده پژوهی در مدیریت حوزه های علمیه جدی گرفته شود

خبرگزاری رسا ـ عضو انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم گفت: افق پژوهش حوزه های علمیه روشن است و می توان با رایزنی با مراکز جدید، قوت های دورنی حوزه ها را به فعلیت رساند.
آينده پژوهي
حجت الاسلام حبیب الله مکوندی، محقق حوزه علمیه و عضو مرکز مدیریت راهبردی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اظهار داشت: یکی از مباحث مهم در حوزه های علمیه، بحث آینده پژوهی است که باید مورد مداقه جدی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اگر سیر تاریخی مباحث حوزه علمیه را بررسی کنیم که چگونه حوزه ها از زمان ائمه(ع) و به طور مشخص از زمان امام باقر(ع) و تا زمان غیبت چگونه اداره شده است به نکات جالبی می‌رسیم.

این محقق حوزوی بیان داشت: یکی از اصولی که باید مد نظر قرار گیرد، اینکه آینده را بر اساس گذشته تفسیر کنیم که حوزه در آینده چگونه خواهد بود و معلوم کنیم که در تبلیغ چگونه عمل کنیم، در پژوهش چه برنامه ریزی داشته باشیم و در آموزش چه کار کنیم.

وی گفت: به نظر من پژوهش در حوزه های علمیه بسیار کمرنگ است ونیاز به نوآوری بیشتر دارد و باید میان نسل فعلی و آینده ارتباط بیشتر برقرار باشد تا طلاب جوان بیشتر فعال شوند.

این محقق حوزوی ادامه داد: هر استادی که صاحب تخصص است باید بتواند تعدادی ازشاگردانش را تحت حمایت علمی خود قرار دهد و تعدادی موضوعات را ارائه دهد تا آنها کار تحقیقی کنند و به استاد گزارش دهند، که در این صورت ما حوزه علمیه نخبه پرور داریم.

عضو انجمن مدیریت اسلام حوزه علمیه قم، بیان داشت: اینکه شاگردان گرد استاد باشند همان طرح استاد محوری است و البته نه آنگونه که اساتید حوزه گلایه داشتند ، یعنی طرح اصلاح شده استاد محوری که نقاط ضعفش برطرف شده است.

وی بیان داشت: افق پژوهش حوزه های علمیه روشن است و می توان با رایزنی با مراکز جدید، قوت های دورنی حوزه ها را به فعلیت رساند.

این محقق حوزه های علمیه بیان داشت: پژوهش در حوزه های علمیه با برنامه ریزی دقیق و مدیریت بهینه می تواند شکوفا شود و بیش از آنچه شاهد هستیم در مسائل و مشکلات پیش رو، در مقام جواب گویی حاظر شود. /909/ت303/ع
ارسال نظرات