۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۱۲۱۳۳۳
رییس مجلس لبنان در کنفرانس اسلام و مسیحیت:

کشورهای عربی در دام ایران هراسی نیفتند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس لبنان ضمن هشدار نسبت به تلاش دشمنان برای معرفی ایران به جای رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن اصلی اعراب و مسلمانان، اعراب را از گرفتار شدن در دام ایران هراسی برحذر داشت.
نبيه بري در همايش «اسلام و مسيحيت و چالش هاي پيش رو»
به گزارش خبرگزاری رسا، نبیه بری، رییس مجلس لبنان، شامگاه گذشته در همایش «اسلام و مسیحیت و چالش های پیش رو» که از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت برگزار شد، خطاب به دولت های عرب حوزه خلیج فارس گفت: تلاش هایی در جریان است تا ایران را به جای رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن اصلی اعراب و مسلمانان معرفی کنند.

نبیه بری از دولت های شورای همکاری خلیج فارس خواست که در دام ایران هراسی نیفتند و از دشمنی با رژیم صهیونیستی و خطراتی که بیت المقدس را تهدید می کند، غافل نشوند و تبدیل شدن این رژیم اشغالگر به کشوری منسجم و محوری در خاورمیانه را مهم ترین خطری دانست که منطقه را تهدید می کند و افزود: ما در خصوص طرح یک دسیسه سخن نمی گوییم و نمی خواهیم با خلق یک طرح مردم را به هوشیاری در خصوص بحران های موجود فراخوانیم.

وی با تاکید بر اینکه بحث موجود در خصوص طرحی است که هدف دشمنان از آن خنثی کردن هرگونه مقابله با رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: مقصود دشمنان از این طرح ضمانت عناصر یک نظام جدید در منطقه است تا جایگزین انقلاب ها شود و هیچ خللی در توافق نامه های صلح با رژیم صهیونیستی ایجاد نکند.

رییس مجلس لبنان با اشاره به اینکه آمریکایی ها سعی دارند سوریه و عراق را وارد جنگ داخلی کنند، اظهار داشت: مردم مصر نیز که خواهان پیروزی، تحقق و دستیابی به شعارهای انقلابشان هستند، تحت فشار عناصری قرار گرفته اند که فتنه طایفه ای را دامن می زنند.

وی با ابراز اینکه امنیت کشورها به شکل بی سابقه ای به بازی گرفته شده و فتنه گران به دنبال راه انداختن جنگ های طایفه ای و مذهبی هستند به شکلی که در نیجریه نمونه ای از آن را شاهدیم، گفت: اکثر ملت های منطقه که مسیحی و مسلمان هستند در معرض خطر طرح جنگ دایمی هستند.

نبیه بری هدف از این جنگ که با بهانه هایی از جمله آزادی، دموکراسی و حقوق بشر پیش برده می شود را تسلط بر ثروت های منطقه دانست و گفت: لبنان می تواند مرکز گفت وگوی اسلام و مسیحیت باشد و پیشنهاد این طرح به میشل سلیمان، رییس جمهور این کشور نیز داده شده تا از حالت یک طرح نظری به مرحله عمل برسد.

رییس مجلس لبنان با اشاره به اینکه تحولات کنونی باعث تحرک قدرت های بزرگ جهانی شده و طرح خاورمیانه بزرگ را تنظیم کرده اند، اظهار داشت: قدرت های جهانی قصد دارند که از وقایع فعلی به منظور بر هم زدن ثبات منطقه بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته انقلاب هایی که رخ می داد تنها به تغییر نظام ها و حکومت ها می انجامید، خاطر نشان کرد: هم اکنون در انقلاب های جدید وجود کشورها هم به خطر افتاده و برای مثال کشور سودان که به وسعت قاره اروپاست در شورشی که در جنوب این کشور رخ داد، تجزیه شد.

نبیه بری با اشاره به طرحی که بر اساس آن برخی از کشورهای عربی از جمله لبنان و اردن به عنوان وطن جایگزین برای فلسطینی ها در نظر گرفته می شود، ادامه داد: در این طرح فلسطینی بودن این افراد نادیده گرفته شده و آرزوهای آنها به منظور بازگشت به وطن اصلی خود به باد داده می شود.

وی تصریح کرد: حوادث و تحولاتی که در خاورمیانه در حال روی دادن است بیش از حد ممکن متناقض به نظر می رسد و به اطمینان نمی توان گفت که در این مسیر، کشورها به سوی یک دموکراسی سالم پیش می روند.

رییس مجلس لبنان با تاکید بر اهمیت فراوان وحدت سرزمینی و ملی در تمامی کشورهای عربی و اسلامی، نخستین گام در این راستا را برقراری گفت و گو میان تمامی گروه ها و مذاهب اسلامی برای برطرف ساختن اختلاف میان مذاهب دانست و در این خصوص از مراجع مذهبی در الازهر مصر، نجف اشرف و قم خواست که باب گفت وگو میان مذاهب اسلامی را که به مصلحت اسلام است باز کنند.

وی همچنین سیاستمداران کشورهای عربستان، ایران، ترکیه و مصر را به تشکیل نهادهای رسمی برای گفت گو میان مذاهب و سوق دادن افکار عمومی جوامع اسلامی به سوی وحدت فراخواند و گفت وگو میان اسلام و مسیحیت را نیز یکی از دیگر ضرورت ها برشمرد./981/ب901/گ
ارسال نظرات