۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۲۱۳۵۶

حماسه مسجد اعظم ارومیه در تقویم ملی ثبت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر اهمیت حماسه مسجد اعظم و به توپ بسته شدن گنبد این مسجد در دوم بهمن 57 گفت: استانداری آذربایجان غربی مصمم بر بازشناسی این واقعه تاریخی انقلاب و ثبت ملی این روز به عنوان نخستین جنگ مسلحانه مردم ایران با رژیم شاهنشاهی است.
نمايشگاه خياباني عکس انقلاب در اروميه/ آرشيو
ابراهیم فتح الهی، معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با اشاره به جایگاه تاریخ ملت‌ها در ساختن آینده‌ای روشن تر، اظهار داشت: اگر گذشته ملتی با روزهای پر افتخاری همراه باشد به صورت طبیعی نسل‌های آینده نیز با احساس غرور در پی ساختن آینده خواهند بود.

وی با بیان این‌که بازشناسی هویت تاریخی یک ملت راه آینده را هموارتر می‌کند، گفت: آذربایجان غربی از روزهای منحصر به فردی در تاریخ انقلاب اسلامی برخوردار است که باید این روزها یادآوری و بازخوانی شوند.

معاون استاندار آذربایجان غربی افزود: یکی از زمینه‌های جدی برای بازشناسی تاریخ انقلاب اسلامی در ارومیه حماسه مسجد اعظم ارومیه است که خوشبختانه پدید آورندگان آن در قید حیات هستند و می‌توانند خاطرات خود را بازگو کنند.

وی تصریح کرد: به توپ بسته‌شدن مسجد اعظم ارومیه در دوم بهمن 57 نخستین جنگ مسلحانه در تاریخ انقلاب اسلامی است که به عنوان برگ زرینی در تاریخ مبارزات اسلامی مردم ارومیه ثبت شده است.

فتح الهی تأکید کرد: بازشناسی و درس‌گرفتن از رویداد دوم بهمن 57 یادآور قهرمانی‌ها، دلاوری‌ها و ایثارگری‌های مردمی است که در دفاع از آرمان‌های امام راحل به پا خواستند و رژیم پهلوی را مجبور به عقب نشینی کردند.

وی با تاکید بر بزرگداشت رویداد تاریخی دوم بهمن 57 در ارومیه خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از نابودی هویت تاریخی باید یاد این حماسه زنده نگه داشته شود تا بر اساس آن روزهای پر افتخار آینده را ترسیم کنیم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به بزرگداشت برخی از رویدادهای انقلاب اسلامی همچون 15 خرداد ورامین و قم، 19 دی ماه قم، 29 بهمن 56 تبریز اظهار کرد: دوم بهمن 57 برای مردم آذربایجان غربی به ویژه ارومیه از اهمیت تاریخی و انقلابی بالایی برخوردار است که استانداری آذربایجان غربی مصمم است سالروز این رویداد تاریخی را به عنوان حماسه مردم ارومیه و به توپ بسته شدن مسجد اعظم ثبت ملی کرده و جزء میراث معنوی این شهر ماندگار کند.

فتح الهی از تشکیل ستاد بزرگداشت دوم بهمن خبر داد و اذعان داشت: بعد از 32 سال برنامه های بزرگداشت در سال 89 با محوریت حجت الاسلام و المسلمین حسنی شکل گرفت و با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمدخاتمی، امام جمعه موقت تهران از این روحانی مبارز تجلیل به عمل امد.

وی برگزاری نمایشگاه از عکس‌های حماسه دوم بهمن که تا‌کنون منتشر نشده بود، برگزاری مراسم بزرگداشت در مسجد اعظم ارومیه و پخش برنامه‌های متنوع و تصاویری به یادماندنی از لحظه‌های حماسه مردم ارومیه در دوم بهمن 57 از سیمای مرکز آذربایجان غربی را از برنامه‌های ستاد در سال گذشته اعلام کرد.

شوق دیدار رهبر در سالروز حماسه دوم بهمن 57

معاون استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تلاش های این مجموعه برای ثبت تاریخی حماسه دوم بهمن 57 ارومیه، ادامه داد: طوماری از سوی نمایندگان مردم استان در خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و امام جمعه ارومیه، استاندار آذربایجان غربی امضا و به محضر رهبر انقلاب ارسال شد تا در این روز پذیرای مردم این استان باشند.

وی تاکید کرد: دیدار مردم استان آذربایجان غربی در سالروز دوم بهمن به ثبت تاریخ مبارزات مردم ارومیه کمک می کند.

فتح الهی در تشریح برنامه های ستاد بزرگداشت دوم بهمن در سالجاری گفت: امسال با چاپ و انتشار ویژه نامه در مطبوعات، برپایی نمایشگاه عکس، نصب پوستر و بنرهای مزین به عکسهای دوران انقلاب فضای عمومی شهر متوجه سالروز دوم بهمن خواهد شد.

وی یادآور شد: با همکاری اصحاب جراید استان در حال گردآوری خاطرات افراد حاضر در حماسه دوم بهمن 57 هستیم که در آینده به همراه اسناد و عکسهای موجود در قالب یک کتاب منتشر خواهد شد.

کارنامه حجت الاسلام حسنی مملو از رشادت های آغازین روزهای انقلاب

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در ادامه به تبیین ویژگی های شخصیتی حجت الاسلام و المسلمین حسنی پرداخت و گفت: بعد از سی و سه سال هنوز رشادتهای آغازین روزهای انقلاب در چهره ایشان قابل رویت است، همچنان استوار حضور دارند و هر جا که اقتضا کند در صحنه های انقلاب قدرت و دلاوری خود را نشان می دهند.

فتح الهی تصریح کرد: هدایت ها و موضع گیری های انقلابی مبارز نستوه باعث رفع بسیاری از شدائد از شهر و استان می شود به طوریکه موضع گیریهای هوشمندانه ایشان در جریان تظاهرات مربوط به دریاچه ارومیه همه نقشه های مغرضانه را نقش برآب کرد.

وی اعطاء نشان عالی درجه شجاعت توسط رئیس جمهور به حجت الاسلام و المسلمین حسنی را از دستاورهای ستاد دوم بهمن در بزرگداشت جایگاه مبارزاتی ایشان عنوان و خاطرنشان کرد: بزرگداشت این شخصیت روحانی در حقیقت بزرگداشت انقلاب اسلامی در منطقه است.

درختان چنار سنگر جوانان مبارز ارومیه ای در برابر تانکها

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در ادامه گفتگو خاطره ای از دوم بهمن 57 بازگو کرد و گفت: تانکها برای حمله به مسجد اعظم ارومیه در حال حرکت بودند که جوانان برای مقابله با آنها درختان چنار خیابان پهلوی سابق را قطع و با استفاده از آنها سنگربندی کرده بودند.

شهر کاملا حالت نظامی به خود گرفته بود غیر از اطراف مسجد اعظم که مدافعان مسلح در آنجا بودند سرتاسر خیابان امام از نیروهای مسلح پر بود و تمامی عابران را کنترل بدنی می کردند.

از داخل یکی از مراکز خرید صدای شعار‌ «درود بر خمینی» جمع زیادی از مردم به گوش رسید و نظامیان بلافاصله به آنجا حمله ور شدند. در این درگیری دو نفر از نظامیان رژیم با مسلسل یوزی به داخل پاساژ تیراندازی کردند که موجب مجروح شدن چند نفر شد اما علی رغم این موضوع فریاد "مرگ بر شاه و درود بر خمینی" یک لحظه هم قطع نشد. /936/ت302/س

ارسال نظرات