۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۱۲۱۳۶۰
در گفت‌وگو با رسا مطرح شد؛

حجت الاسلام و المسلمین حسنی حماسه‌ساز دوم بهمن 57

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در تشریح نقش روحانیت مبارز در شکل گیری حماسه های ضد استبدادی گفت: نقش حجت الاسلام والمسلمین حسنی به عنوان پیشگام حرکت های انقلابی کفرستیزانه و رهبری مبارزات مردم در برابر رژیم پهلوی،‌ پر‌رنگ و تأثیرگذار است.
حجت الاسلام و المسلمين حسني امام جمعه اروميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پافشاری ملت ایران بر خاسته‌های آرمانخواهانه و دینمدارانه مبتنی بر استقرار حکومتی برخاسته از متن صریح آیات الهی در برهه ای از زمان که جان حوامع بشری در زیر پای حاکمان جور و استبداد به تنگ آمده بود انقلاب اسلامی ایران را به عنوان یکی از شگفت انگیزترین انقلاب های جهان که بسیاری از معادلات و تحلیل های سیاسی، اجتماعی و بین المللی را بر هم ریخت و در صحنه های جهانی مطرح کرد.

بی شک در مسیر تحقق این انقلاب رویدادهای حماسی و ماندگاری در تاریخ ملت ایران به ثبت رسیده است که بررسی و تامل در فرآیند چرایی و چگونگی آنها گواه صادقی بر رشادت‌ها و ایثار مردم ایران اسلامی برای احیا و صیانت از باورهای عمیق اسلام ناب محمدی(ص) است.

در این مجال حماسه دوم بهمن سالروز به توپ بسته شدن مسجداعظم ارومیه را به عنوان یکی از اسناد مبارزات حق طلبانه مردم آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با حجت الاسلام سیدمحمد فخری، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی به تحلیل گذاشته ایم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در این‌باره به پیشینه مبارزاتی مردم ارومیه اشاره کرد و افزود: در سال‌های 1341 و 42 که آرام آرام شعله‌های حرکت‌های انقلابی در محافل مختلف جان تازه ای می گرفت، همزمان با سراسر کشور در ارومیه نیز تحرکات روشنگرانه ای با رهبری جامعه روحانیت در جهت دست یابی به آرمان‌ها و ارزش‌های والای دینی و استقرار حکومتی مبتنی بر عدالت اجتماعی شکل گرفت.

این مسؤول اظهار کرد: گرچه فراز و فرودهایی در مسیر این تحرکات به سبب اعمال فشار از سوی رژیم منحوس پهلوی وجود داشت؛ اما این پستی و بلندی ها هرگز تنوانست اراده ملت ایران به ویژه مردم آذربایجان غربی و شهر ارومیه را از دست یابی به مطالبات حق طلبانه خود گامی عقب کشاند.

حجت الاسلام فخری با اشاره به فرارسیدن دوم بهمن سالروز به توپ بسته شدن مسجد اعظم ارومیه‌ گفت: در این روز ارومیه به عنوان شهر پیشگام در تاریخ انقلاب، اولین تجربه جنگ مسلحانه را پشت سر گذاشت.

وی به تبیین جایگاه حماسه دوم بهمن 57 ارومیه در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: با توجه به تاثیرگذاری اولین جنگ مسلحانه در ارومیه، این روز را می توان سند افتخار مبارزات حق طلبانه مردم ارومیه خواند که نقش بزرگی در تسریع پیروزی انقلاب اسلامی داشته است.

حجت الاسلام فخری در تشریح نقش روحانیت مبارز به ویژه حجت الاسلام حسنی در شکل گیری حماسه های ضد استبدادی تصریح کرد: نقش مجاهد نستوه ، امام جمعه ارومیه به عنوان پیشگام حرکت های انقلابی کفرستیزانه و رهبری مبارزات مردم در مقابل رژیم پهلوی در شهر ارومیه بسیار پر رنگ و تاثیرگذار است به ‌گونه‌ای ‌که پیروزی در نخستین جنگ مسلحانه با عوامل رژیم ستم‌شاهی نیز به رهبری این روحانی بزرگوار صورت گرفته است.

این مسوول ادامه داد: این شخصیت بزرگ انقلابی همیشه و در همه حال در مسیر آرمان های مقدس انقلاب اسلامی قدم برداشته و جزو یکی از ارکان اصلی مبارزات برای پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع از آرمان های انقلاب به شمار می رود.

حجت الاسلام فخری از شخصیت برجسته حجت الاسلام والمسلمین غلامرضاحسنی در پیروی از ولایت و رهبری تجلیل کرد و گفت: ایشان جزو افراد نادر در کشور هستند که در تشخیص مسیر رهبری و ولایت هیچ اشتباهی را مرتکب نشده و با شجاعت در تمامی صحنه های دفاع از آرمان های انقلاب حضور دارند.

وی با بیان اینکه مجاهدت ها و روشنگری های علما و روحانیون فقید استان همچون آیت الله قریشی، آیت الله قره باغی را نمی توان در روند فعالیت‌های انقلابی استان نادیده گرفت، تصریح کرد: فعالیتهای روحانیت در شکل دهی تحرکات انقلابی در قالب بیانات روشنگرانه و همچنین سازماندهی و تثبیت این فعالیت ها تا حصول نتیجه نهایی که همانا استقرار حکومتی اسلامی مبتنی بر اصول و ارزشهای دینی است ادامه داشت.

این مسؤول با انتقاد از عدم بازشناسی و بازخوانی حماسه تاریخی دوم بهمن اظهار کرد: هنوز پس از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی حماسه مسجد اعظم ارومیه، آن‌چنان که باید مورد توجه قرار داده نشده است این درحالی است که به توپ بستن گنبد مسجد اعظم از سوی سربازان رژیم منحوس پهلوی در سال 1357 به عنوان اولین جنگ مسلحانه با نیروهای نظامی شاه حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: باید این افتخار بزرگ در سطح ملی ثبت شود و سالگرد آن در سطح بسیار گسترده و به عنوان نقطه عطف مبارزات مردم آذربایجان غربی در مقابله با رژیم پهلوی در سینه تاریخ باقی بماند.

حجت الاسلام فخری با بیان این‌که دوم بهمن 57 در ارومیه گواه صادقی بررشادت‌ها و جانفشانی‌های مردم مومن و ولایتمدار شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی است، گقت: مردم استان در همه حال ملتی صبور، ثابت قدم در مسیر نورانی و مبارک اسلام و انقلاب بوده و هستند./936/ت302/س
ارسال نظرات