۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۲۱۳۶۴
پس از 32 سال؛

غبار غفلت از حماسه مسجد اعظم ارومیه برداشته شد

خبرگزاری رسا ـ با توجه به اهمیت روز تاریخی دوم بهمن در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی و جایگاه این حماسه در منطقه شمال‌غرب کشور؛ استانداری آذربایجان غربی از سال گذشته با تشکیل ستاد بزرگداشت دوم بهمن برنامه‌هایی را جهت بازشناسی حماسه تاریخی این روز در دستور کار خود قرار داده است.
نمايشگاه خياباني عکس انقلاب در اروميه/ آرشيو
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حماسه دوم بهمن 57 ارومیه از جمله رویدادهای تاریخی انقلاب ایران و آذربایجان غربی محسوب می شود که متاسفانه با گذشت بیش از سه دهه از آن رخداد تاریخی، آن‌گونه که شایسته و درخور رشادت‌ها و دلاورمردمی‌های مردان مبارز آن روز است، پرداخته نشده است.

دوم بهمن 57 که به حماسه مسجد اعظم ارومیه نام گرفته است، نیروهای نظامی رژیم منحوس پهلوی برای مقابله با حرکت‌های مردمی که حجت الاسلام و المسلمین حسنی، رهبری آن را برعهده داشتند، با تعدادی تانک به مبارزان حمله می‌کنند.

مبارزین در این روز به دستور حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ غلامرضا حسنی به صورت مسلح به مقابله با نیروهای نظامی شاه می پردازند و به این ترتیب نخستین جنگ مسلحانه انقلاب در ارومیه و از سوی این روحانی نستوه شکل می گیرد.

با توجه به اهمیت این روز تاریخی در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی و جایگاه این حماسه در بین مردم استان و به ویژه مردم ارومیه بازخوانی و بازشناسی آن به عنوان یکی از خواسته های مردمان خطه سرسبز آذربایجان غربی مطرح است.

بعد از سی و دو سال استانداری آذربایجان غربی از سال گذشته با تشکیل ستاد بزرگداشت دوم بهمن برنامه‌هایی را جهت بازشناسی حماسه دوم بهمن در دستور کار خود قرار داده است.

آیین بزرگداشت سالروز دوم بهمن 57 سال گذشته با حضور آیت الله سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در مسجد اعظم ارومیه برگزار شد.

در این مراسم امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این‌که دوم بهمن باید زنده بماند، گفت: این روز باید در تاریخ ایران و به ویژه آذربایجان غربی ثبت شود تا نسل‌های آینده با شکوه و با عظمت‌تر از این روز یاد کنند.

گنجانده شدن حماسه مبارزه مسلحانه مردم ارومیه و به توپ بسته شدن گنبد مسجد اعظم در کتاب‌های درسی از دیگر مواردی بود که آیت الله خاتمی در آیین گرامیداشت سالروز دوم بهمن 89 به آن تاکید کرد.

استاندار آذربایجان غربی نیز سال گذشته در مراسم بزرگداشت حماسه دوم بهمن، این روز را روز سرنوشت ساز تاریخ انقلاب ارومیه و سند مبارزه مردم این استان علیه رژیم پهلوی خواند.

نکته حائز اهمیت مراسم بزرگداشت سالروز دوم بهمن در سال گذشته تقدیر مردم ارومیه از حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی، حماسه ساز نخستین جنگ مسلحانه مردم با رژیم پهلوی بود.

در این مراسم مردم قدرشناس ارومیه دسته دسته برای تقدیر از حماسه ساز این روز تاریخی به دیدار حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حسنی، که هنور هم در سنگر ولایت و امامت در خدمت مردم است، رفته و از موضع گیری‌های وی در صحنه های سیاسی کشور و پشتیبانی از ولایت فقیه قدردانی کردند.

اجرای برنامه‌هایی نظیر چاپ پوستر های متعدد و نصب آن در نقاط مختلف، مستند سازی دوم بهمن از سوی صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی، ارسال پیامک از طریق مخابرات، برگزاری مسابقه انشاء و مقاله و تجمع مردمی با حضور آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران از برنامه های سالروز دوم بهمن ماه 57 در سال 89 بود.

اصلاح سردرب مدارس به «دوم بهمن، حماسه مسجد اعظم ارومیه»، ثبت این حماسه بزرگ در فهرست آثار معنوی و میراث فرهنگی کشور، ورود حماسه مسجد اعظم ارومیه به تقویم ملی کشور، بازسازی صحنه به توپ بسته شدن مسجد اعظم و آزاد‌سازی اطراف مسجد اعظم تا مسجد جامع ارومیه و ساخت میدان بزرگی با نام حماسه دوم بهمن از برنامه‌های آینده در راستای حفظ ارزش معنوی این حماسه تاریخی است./936/ز502/س
ارسال نظرات