۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۲۱۴۴۴
مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی:

رونق حوزه‌های علمیه در گرو احیای موقوفات است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: احیای وقف در جامعه بار دیگر رونق حوزه‌های علمیه و گسترش فعالیت‌های فرهنگی را در پی دارد.
حجت الاسلام سيدشهاب الدين حسيني، مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان شرقي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی، امروز در دیدار با آیت الله مجتهدشبستری اظهار داشت: اگر موقوفات به معنای حقیقی کلمه احیا شوند، دیگر نیازی به جذب بودجه از دولت نخواهیم داشت و بسیاری از معضلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه با عمل به نیات واقفان محقق خواهد شد.

وی با بیان این‌که 13 هزار رقبه و 431 بقاع و اماکن متبرکه در استان آذربایجان‌شرقی وجود دارد، افزود: در حال حاضر 18 امام‌زاده فعال در معنای حقیقی کلمه به مراکز قطب فرهنگی مناطق مختلف تبدیل شده اند که روند بازسازی و مرمت اماکن متبرکه با همکاری نهادهای مختلف ادامه دارد.

حجت الاسلام حسینی تجهیز بقاع متبرکه به امکاناتی از قبیل کتابخانه، قرائت خانه و گنجینه‌های کتاب و نرم افزارهای قرآنی و مذهبی را مورد تاکید قرار دارد و افزود: تا پایان سال 90 برای تمام امامزاده های استان هیات امناء مشخص خواهد شد که با تحقق این امر وضعیت اماکن متبرکه و امامزادگان استان ساماندهی خواهد شد.

وی بازگرداندن موقوفات از دست رفته و یا تصرف شده از سوی موقوفه خواران، را اصلی ترین اولویت این اداره کل دانست و با تاکید بر این‌که بایستی اوقاف به عنوان فدک اهل بیت شناخته شوند، اظهار داشت: برای احیای مکتب قرآن و اهل بیت و همچنین احیای فرایض و شعائر دینی راهی جز احیای موقوفات وجود ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در ادامه خواستار ورود طلاب و روحانیان به بحث های فقهی وقف و آشنایی عموم مردم با مبانی فکری و احکام وقف شد و تصریح کرد: اگر مبانی فقه وقف و مسائل آن احیا شود، دیگر نیازی به بحث بودجه های فرهنگی نخواهیم داشت زیرا خود وقف دارای صبقه فرهنگی و اقتصادی است که می تواند با آن فرهنگ ما را تأمین کند.

حجت الاسلام حسینی همچنین از فعالیت کمیته احیای موقوفات مدارس علمیه استان خبر داد و گفت: احیای موقوفات مدارس علمیه و عمل به نیات واقفان در جامعه بار دیگر رونق حوزه‌های علمیه و گسترش فعالیت‌های فرهنگی را در پی دارد./935/پ202/س
ارسال نظرات