۲۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۱۲۱۴۴۵

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ ثبت مسجد حاج آقا بابا در فهرست آثار ملی کشور و اعلام زمان برگزاری همایش بزرگ دخیل مراغه ای از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام قهرمان احمدی، مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت امروز در سومین جلسه توانمندسازی مدیران ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: مشاغل خانگی امروزه یکی از راهکارهای اصلی اشتغالزایی و درآمد هستند و باید این نوع اشتغال را ترویج دهیم.

وی افزود: در این نوع اشتغال با سرمایه‌گذاری کم می‌توان به بهره‌وری زیادی دست پیدا کرد و این امر سبب ایجاد مزایای زیادی برای شاغلان این عرصه می‌شود که از جمله می‌توان به حذف رهن و اجاره کارگاه، ایاب و ذهاب و از همه مهم‌تر انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد و شاگردی بین اعضای خانواده اشاره کرد.

حجت الاسلام احمدی، منشاء همه فسادها را بیکاری دانست و گفت: مسؤولان باید تلاش خود را برای ریشه‌کنی بیکاری دو چندان کنند که راهکار اصلی این امر اشتغالزایی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای فراهم کردن بسترهای لازم برای فعالیت جوانان است.

مسجد حاج آقا بابا در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

رییس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان شرقی از ثبت ملی مسجد حاج آقا بابا تبریز در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و افزود: این مسجد با 350 متر مربع مساحت مربوط به دوره قاجاریه است.

وی با بیان اینکه این مسجد به نام بانی و سازنده آن حاج آقا بابا معروف شده، خاطرنشان کرد: بنا با پلان مستطیل شکل با ابعاد 22.30 در 17.5 متر و در دو طبقه ساخته شده است، این مسجد دارای چهار ستون سنگی بسیار زیباست که یکی از ستون ها که آجری بوده بعد از الحاق قسمت جلویی شبیه ستون های سنگی در آورده شده است.

محمدی افزود: پوشش مسجد گنبدی بوده و آجر کاری و زیبای گنبد و طاق در آن به چشم می خورد، این مسجد همچنین از فضاهای ورودی، کفش کنی، آبدارخانه، انباری، حیاط، قسمت الحاقی، سرویس بهداشتی زنانه و مردانه و پایگاه در زیرزمین ساختمان تشکیل شده است.

وی یادآورشد: الحاق قسمت شمالی، تعویض کف از چوبی به سیمانی، ایزوگام سقف، تعویض درب و پنجره ها و آجرهای تخریب شده از جمله تعمیرات انجام شده در مسجد حاج آقا بابا به شمار می رود.

از دو شاعر متعهد و ارزشی آذربایجان شرقی تجلیل شد

همزمان با همایش سراسری بزرگداشت استاد محمد عابدتبریزی که در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار شد از محمد سهرابی متخلص به صدیق و میرعلی اکبر صدرالدینی متخلص به صدری تجلیل شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این آئین با اشاره به اجرای طرح مفاخر آذربایجان نماد عزت و سربلندی ایران در تبریز، بر لزوم تکریم مفاخر و پیشکسوتان فرهنگ و هنر متعهد و ارزش مدار تاکید کرد.

براساس این گزارش محمد سهرابی متخلص به "صدیق" در سال 1319 خورشیدی در شهر ادب پرور تبریز در خانواده ای پاک و مذهبی دیده به جهان گشود. وی دارای مدرک کارشناسی در رشته زبان و ادبیات فارسی است.

استاد صدیق سرایش شعر را از دوران نوجوانی آغاز کرده و در زمینه خوشنویسی و طراحی و بافت فرش نیز آثار کم نظیری را خلق کرده است.

همچنین علی اکبر صدرالدینی متخلص به "صدری" در سال 1310 خورشیدی و در خانواده ای علوی در شهر تبریز دیده بر جهان گشود. وی موفق به اخذ کارشناسی در رشته های زبان فرانسه، زبان انگلیسی و علوم تربیتی و روانشانسی گشته و صاحب 10 عنوان کتاب تالیفی و تحقیقی است.

برگزاری همایش بزرگ دخیل مراغه ای در مراغه

دبیر خانه ستاد همایش مرحوم دخیل مراغه ای مستقر در اداره تبلیغات اسلامی مراغه زمان دقیق برگزاری همایش مرحوم دخیل را اعلام کرد.

حجت الاسلام علی امیری دبیر ستاد همایش اعلام کرد: پس از بررسی های بعمل آمده و تشکیل جلسه کمیته علمی ادبی ، مقرر گردید همایش مرحوم دخیل مراغه ای در روز 28 اردیبهشت ماه 1391برگزار خواهد شد./935/د101/س

ارسال نظرات