۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۱:۱۰
کد خبر: ۱۲۱۴۵۵
وزیر امور خارجه لبنان:

امام موسی صدر و همراهانش زنده اند

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه لبنان با ابراز اطمینان نسبت به اینکه امام موسی صدر و دو همراهش در قید حیات هستند از همکاری کامل مقامات لیبی با لبنان در این مساله خبر داد.
امام موسي صدر
به گزارش خبرگزاری رسا، عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان که اخیرا از سفر خود به لیبی برای پیگیری پرونده امام موسی صدر و دو همراهش، بازگشته است در گفت و گو با شبکه تلویزیونی NBN لبنان، تاکید کرد: پیگیری سرنوشت امام موسی صدر مساله ملی لیبی به شمار می رود و مقامات این کشور با بیروت همکاری بسیار خوبی دارند.

عدنان منصور با ابراز اطمینان نسبت به اینکه امام موسی صدر و دو همراهش شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین در قید حیات هستند، گفت: رهبران لیبی با قاطعیت آمادگی خود را برای پاسخگویی و پیگیری سرنوشت امام موسی صدر اعلام کردند، گرچه در لیبی زندان هایی وجود دارد که وابستگان به رژیم معمر قذافی همچنان در آنها وجود دارند، این زندان ها دور از طرابلس پایتخت لیبی هستند و نمی توان زمان دقیقی را برای یافتن این حقیقت اعلام کرد.

وزیر امور خارجه لبنان با اشاره به پیگیری های مستقیم مقامات لبنان، زمان رسیدن به این حقیقت را بسیار نزدیک دانست و افزود: نبیه بری، رییس پارلمان لبنان نیز بر کشف این حقیقت و آزادی امام موسی صدر و دو نفر از همراهانش از چنگال رژیم قذافی اصرار دارد و مقامات لیبی نیز بر این مساله صحه گذاشتند.

عدنان منصور با اعلام اینکه هم اکنون وارد مرحله جدیدی از کشف سرنوشت امام موسی صدر شده ایم که تکیه بر همکاری مشترک میان لبنان و لیبی در آن اهمیت زیادی دارد، گفت: مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی تاکید کرد در حال حاضر ما مشکلات زیاد و اولویت های زیادی داریم ولی مساله امام موسی صدر از اولویت های اصلی لیبی است.

وزیر امور خارجه لبنان افزود: تحقیقات سری به صورت محرمانه تکمیل خواهد شد و لبنان از محققین لیبیایی که این مساله را دنبال می کنند در آینده نزدیک استقبال خواهد کرد.

این در حالی است که هیات لبنانی متشکل است از عدنان منصور، وزیر امور خارجه لبنان و هیثم جمعه، مدیر کل مهاجران وزارت امور خارجه لبنان و قاضی حسن الشامی، دو عضو کمیته پیگیری و سید صدر الدین صدر و علی یعقوب و جمعی دیگر اخیرا از لیبی به لبنان بازگشتند و نتایج این سفر را مثبت ارزیابی کرده اند.

این هیات لبنانی در سفر اخیر خود دیدارهایی جداگانه با مصطفی عبدالجلیل، رییس مجلس انتقالی لیبی، عبدالرحیم الکیب، نخست وزیر، عاشور الخیال، وزیر امور خارجه، قاضی فوزی عبدالعال، وزیر کشور، قاضی علی احمید عاشور، وزیر دادگستری و اسامه الجوینی، وزیر دفاع داشت.

یادآور می شود که این دیدار رسمی، دومین دیدار هیات لبنانی از لیبی بود و دیدار نخست با حضور هیثم جمعه و حسن الشامی در 25 اکتبر 2011، یعنی پنج روز پس از کشته شدن معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در حالی صورت گرفت که هنوز دولت لیبی شکل نگرفته بود.

مقامات مذاکره کننده لیبیایی به هیات لبنانی اعلام کردند که علاوه بر تثبیت مبانی همکاری میان دو طرف لبنانی و لیبیایی، تمامی اخباری که در مورد این پرونده منتشر شده است، خواه مبنی بر زندانی بودن و وفات امام موسی صدر و خواه پیرامون ترور فوری امام صدر و دو همراهش را تکذیب می کنیم.

همچنین فتحی باجا، رییس کمیته سیاست خارجی شورای ملی انتقالی لیبی، روز چهارشنبه، شایعه درگذشت امام موسی صدر در زندان های لیبی در سال 1998 را رد کرد و گفت: احتمالا از اسنادی که از نهادهای امنیتی، پلیسی و سیاست خارجی رژیم پیشین به دست آمده می توان سرنخ هایی به دست آورد.

گفتنی است که امام موسی صدر، بنیان گذار و رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در سوم شهریور ماه سال ۱۳۵۷ و در آخرین مرحله از سفر دوره ای خود به کشورهای عربی، بنا بر دعوت رسمی معمر قذافی وارد لیبی شد و در روز نهم شهریور ماه ربوده شد. دستگاه های قضایی دولت های لبنان و ایتالیا و همچنین تحقیقات انجام شده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج صدر از آن کشور و ورود او به رم را رسما تکذیب کردند. مجموعه اطلاعات آشکار و پنهانی که طی دو دهه پیش به دست آمده، تماما گواه آن است که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نکرده است./981/ب903/گ
ارسال نظرات