۳۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۲۱۵۰۸
مدیر کل اوقاف خراسان رضوی:

70 درصد اراضی خراسان رضوی وقفی هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام گنابادی نژاد بر لزوم آموزش احکام وقف به مردم به خصوص در استان خراسان اشاره و خاطرنشان کرد: حدود 70 درصد اراضی این استان را موقوفات شکل می دهند و زندگی مردم به نوعی با وقف گره خورده است.
حجت‌الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير كل اوقاف خراسان رضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته مشهد، دو اصل امامت محوری و مردم سالاری دینی را اساسی ترین برکات محورهای مورد توجه در هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو دانست و گفت: حضرت در استقبال بی نظیر مردم نیشابور از ایشان با استفاده از همین دو اصل، استراتژی جهانی شیعه را در حدیث سلسله الذهب بیان کردند که شامل جامعه توحیدی، جامعه امام محور و جامعه مردم سالار در سایه دین بود.

وی افزود: مشهد مقدس به برکت وجود حضرت رضا(ع) همواره منشأ خدمات فراوانی در ماندگاری فرهنگ ایرانی ـ اسلامی ما بوده است که از جمله می توان به ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد.

حجت الاسلام گنابادی نژاد تصریح کرد: امامت جامعه اسلامی در دوره های مختلف، اهتمام ویژه ای نسبت به خیراندیشی، نیکوکاری، دستگیری از محرومین و نوعدوستی داشته است و وقف از جمله مسالی است که ائمه اطهار(ع) حتی زمانی که در مصدر حکومت بر جامعه نبوده اند نیز بدان توجه و اهتمام داشته اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به نقش امام خمینی(ره) و امام خامنه ای در ترویج و حراست از فرهنگ وقف، بر لزوم آموزش احکام وقف به مردم خصوصا در استان خراسان اشاره و خاطرنشان کرد: حدود 70 درصد اراضی این استان را موقوفات شکل می دهند و زندگی مردم به نوعی با وقف گره خورده است که این ضرورت فراگیری احکام آن را بیش از پیش نشان می دهد.

وی در ادامه از حوزه علمیه و علما و روحانیت خواست تا بیش از پیش نسبت به تریج فرهنگ وقف تلاش کنند و افزود: با وجود اینکه اغلب موقوفات استان مربوط به اهل بیت(ع) است اما آمار موقوفات مربوط به حضرت زهرا(س) بسیار پایین است از این رو اداره کل اوقاف خراسان بیش از 250 مراسم عزاداری در سراسر استان برگزار کرد تا مردم هرچه بیشتر به موقوفات فاطمی تشویق شوند.

حجت الاسلام گنابدی نژاد با اشاره به اهمیت جلب اعتماد مردم نسبت به حفظ موقوفات اظهار کرد: با ایجاد سامانه جامع ملی در سازمان اوقاف تحت شبکه وب، سامانه تجدید اجارات و مسائل مالی موقوفات و بقاع متبرکه، امروز هیچگونه کوتاهی در ارائه آمار و اطلاعات مربوطه وجود ندارد.

وی همچنین با اشار به اهمیت به روزرسانی اجارات و مال الاجاره موقوفات یادآور شد: اداره کل اوقاف خراسان هم اکنون بیش از 15 هزار سند برای موقوفات در اختیار دارد./930/پ202/ص
ارسال نظرات