۰۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۲۱۷۶۶

گزارشی از نشست تخصصی ‌مبلغان آذربایجان غربی

خبرگزاری رسا ـ نشست تخصصی روحانیون و مبلغان آذربایجان غربی در راستای بررسی موانع و مشکلات پیش روی تبلیغ و اطلاع رسانی دینی و همچین ساماندهی فعالیت‌های این حوزه در ارومیه برگزار شد.
گزارشی از نشست تخصصی ‌مبلغان آذربایجان غربی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، نشست تخصصی روحانیون و مبلغان مذهبی استان در راستای بررسی موانع و مشکلات پیش روی تبلیغ و اطلاع رسانی دینی و ساماندهی فعالیت های این حوزه چهارشنبه شب با حضور بیش از 50 نفر از مبلغان، روحانیون و همچنین مسؤولان استانی از جمله وحید جلال زاده، استاندار آذربایجان غربی در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

نبود محل اسکان مشکل اصلی نیروهای تبلیغی غیر بومی

در این نشست حجت الاسلام محمد‌جواد قهرمانی، مدیر استانی حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی، با تشریح فعالیت های مبلغین و روحانیون گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات نیروهای تبلیغی غیر بومی در استان نبود محل اسکان های دائمی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر امکانات اولیه رفاهی موجود از جمله امکان اسکان و ایاب و ذهاب برای حضور فعالتر نیروهای تبلیغی اعزام شده از استان قم و یا سایر استان‌ها در آذربایجان غربی کافی نیست.

وی ادامه داد: البته حوزه های علمیه وظیفه دارند در حد توان امکانات رفاهی را برای رفاه هر چه بیشتر نیروهای غیر بومی درهنگام ورود به شهرستان فراهم سازند، ولی با این حال رفع این مشکل نیازمند حمایت های جدی مسؤولان از فعالیت‌های تبلیغی در استان است.

وی با بیان این‌که بیان بی پیرایه و صریح معارف دینی برای جلوگیری از ورود شبهه و خرافه به متن معارف اسلامی رسالت خطیر مبلغان مذهبی است، اضافه کرد: مبلغان باید با حضور به موقع و با بصیرت در حوزه های مختلف زمینه را بسط و توسعه مضامین دینی که حقیقتا جامعه امروز تشنه آن است فراهم سازند.

بسیج امکانات دستگاه‌های اجرایی استان برای اسکان مبلغان

در این نشست وحید جلال زاده، بر تشکیل شورای استانی تبلیغ برای ساماندهی فعالیت مبلغان در جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های روحانیون در عرصه تبلیغ و اطلاع رسانی دینی تاکید کرد.

وی همگام‌شدن با فن آوری‌های روز و تکنولوژی‌های مدرن در عرصه تبلیغ دینی برای زیر پوشش قرار‌دادن گستره وسیعی از افکار عمومی را ضرورتی انکارناپذیر عنوان و تصریح کرد: استان آذربایجان غربی به سبب موقعیت خاص فرهنگی و ظرفیت‌های بالای تبلیغی همچنان نیازمند حضور فعالانه و متعهدانه نیروهای تبلیغی و جامعه روحانیت است.

جلال زاده اظهار داشت: در حال حاضر در استان مشکل اسکان نیروهای تبلیغی وجود ندارد و ما آمادگی آن را داریم تا ظرفیت دستگاه های مختلف را برای اسکان نیروهای اعزامی برای تبلیغ به کاربگیریم.

این مقام مسؤول با بیان اینکه اتخاذ تمیهداتی اصولی و تخصصی برای ساماندهی مبلغین در ایام تبلیغی همچون محرم و صفر و ماه مبارک رمضان ضرورتی است که در نتیجه تعامل، هم اندیشی و برگزاری جلسات مشترک در جهت شناسایی موانع و کاستی های موجود و ارائه راهکارهای عملی با مسئولین حوزوی می‌توان به آن دست یافت.

وی، تعمیق شعایر دینی را از رسالت های مهم روحانیون و مبلغان مذهبی عنوان و خاطرنشان کرد: روحانیون و مبلغان ‌باید بتوانند با طراحی ایده های خلاقانه در حوزه اطلاع رسانی دینی به تعمیق ارزش‌ها و باورهای دینی در بین مردم به ویژه نسل جوان بپردارند.

استاندار آذربایجان غربی‌ با بیان این‌که مساجد زیربنای اصلی فرهنگ اسلام ناب محمدی و پایگاه اصلی تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در نظام اسلامی است، گفت: مبلغان مذهبی باید بتوانند مطالبات دینی، تبلیغی و معنوی افراد را از طریق مساجد و منابر پاسخ دهند.

گفتمان معارف دینی به ادبیات نسل امروز نزدیک شود

کاظم علی‌نژاد، مدیرکل سیاسی استاندار آذربایجان غربی، با بیان این‌که روحانیون و علمای دینی ذخایر اصلی فرهنگ اسلامی هستند، گفت: جایگاه کنونی روحانیت در جامعه اسلامی نیز گواه صادقی بر این مدعا است.

وی با اشاره به سخن علامه محمد‌تقی جعفری گفت: ایشان می‌فرماید زیارت علما در نزد خدا از هفتاد مرتبه بالاتر از طواف خانه خدا است.

این مسوول تبلیغ و اطلاع رسانی صریح و درست مفاهیم و ارزشهای قرآنی را از مهم‌ترین رسالت‌های جامعه مبلغان و روحانیون عنوان و خاطرنشان کرد: هر چه قدر گفتمان معارف دینی به ادبیات نسل امروز جامعه نزدیکتر باشد مفاهیم و باورهای انتقالی اثرگذار‌تر و ماندگار‌تر خواهد بود.

مسائل دینی و تبلیغی دغدغه اصلی مسؤولان و متولیان اجرایی باشد

حجت الاسلام حسین منافی، دبیر گروه منتظران مصلح، در این نشست حجت الاسلام منافی یکی از آسیب‌های جدی توسعه و نشر معارف اسلامی و تعمیق آن در بین نسل جوان را وجود شکاف های عمیق میان مسؤولان و جوانان دانست و افزود: وقتی برنامه فرهنگی ترتیب می یابد و مسؤولان علی رغم دعوت قبلی در این برنامه‌ها حضور نمی یابند به خودی خود این نگرش در ذهن جوان امروز پیدا می‌شود که مسؤولان که خود داعیه صیانت از ارزش های دینی را سر می دهند، دغدغه مسائل و موضوعات دینی را ندارند.

وی اضافه کرد: ما به عنوان عضوی از جامعه مبلغان انتظار داریم تا مسؤولان در این برنامه‌ها حضور پیدا کنند تا نسل امروز خلاء میان خود و مسؤولان اجرایی را احساس نکنند که اگر چنین باشد خروجی فعالیت‌های تبلیغی چندان که باید تأثیرگذار و ماندگار نخواهد بود.

دبیر گروه منتظران مصلح در ادامه با تشریح عملکرد این گروه در حوزه نشر و توسعه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: این گروه از زمان آغاز فعالیت خود از سال 85 تا کنون با عضوگیری بیش از یکصد طلبه و مبلغ دینی توانسته است خدمات شایانی در حوزه اطلاع رسانی دینی به ویژه در سطح روستاهای محروم استان ارائه دهد.

وی از اعزام بیش از 140 مبلغ و روحانی جهت ترویج و توسعه معارف و دستورات دینی به مناطق روستایی در ایان تبلیغی سالجاری خبر داد و اذعان داشت: در برخی از این روستاها چندین سال بود که هیچ مبلغ مذهبی حضور نیافته بود.

حجت الاسلام منافی همچنین به فعالیت‌های این گروه در حوزه تبلیغ دانش آموزی اشاره و خاطر نشان کرد: در سال جاری بیش از 90 مدرسه در طرح تبلیغ دانش آموزی از حضور طلاب و روحانیون بهره‌مند شدند که بازدهی مناسبی نیز داشت.

دبیر گروه منتظران مصلح، در همین راستا به برگزاری مسابقه فرهنگی پیامکی از خدا با محوریت تبیین و تعمیق احکام و دستورات دینی در بین دانش آموزان اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از 2 هزار نفر از دانش آموزان در مقاطع تحصیلی متوسطه در این مسابقه شرکت داشتند.

اهتمام مسؤولان در احداث و ساماندهی خانه‌های عالم

حجت الاسلام جعفری، نماینده طلاب و مبلغان شهرستان نقده‌ گفت: رفع مشکلات و موانع پیش روی تبلیغ و اطلاع رسانی دینی در استان نیازمند تعامل جدی و همراهی مسؤولان اجرایی با نیروهای تبلیغی است.

وی حضور جدی و موثر مسؤولان اجرایی در جلسات خارج از مرکز استان برای پیگیری مسائل تبلیغی را ضروری دانست و اضافه کرد: برگزاری جلسات مشترک با حضور روحانیون و مسؤولان در شهرستان‌ها بدون شک سبب تسریع و تسهیل روند اجرای فعالیت‌ها و طرح های تبلیغی در این مناطق خواهد شد.

وی تعلل در ساماندهی خانه های عالم را یکی دیگر از مشکلات روحانیون مستقر عنوان و خاطرنشان کرد: اهتمام مسؤولان در احداث و ساماندهی خانه های عالم ضروری است.

حجت الاسلام جعفری با بیان این‌که ترویج و توسعه هر امری در مقیاس کلان نیازمند فراهم کردن شرایط و زیرساخت‌های فیزیکی است، تصریح کرد: تبلیغ مفاهیم و مضامین دینی در جامعه مبتنی بر حکومت اسلامی نیز در شرایطی که بسترهای لازم مهیا باشد اثر‌گذار و مطلوب خواهد بود.

در فعالیت‌های تبلیغی ارتباط بین مسجد و مدرسه مغفول مانده است

حجت الاسلام شهرستانی از مبلغان طرح تبلیغ دانش آموزی در استان، با تشریح فعالیت های انجام شده در این حوزه خاطرنشان کرد: این طرح از سال 85 به سرپرستی حجت اسلام بهروز لک در آذربایجان غربی کار خود را آغاز کرده و بر طبق آخرین آمار تا کنون بیش از سه هزار و هفتصد دانش آموز از برنامه های طرح بهرهمند شدند.

وی با بیان این‌که در همین عرصه بیش از دو هزار و هفتصد و نود و شش ساعت کار تبلیغی با حضور یکصدو نود مبلغ دانش آموزی صورت گرفته است، گفت: در طراحی فعالیت های تبلیغی ارتباط میان مسجد و مدارس متاسفانه مغفول مانده است.

حجت الاسلام شهرستانی بر حضور فعالانه و همکاری آموزش و پرورش برای باورکردن برنامه‌های تبلیغ دانش آموزی تأکید کرد و افزود: آموزش و پرورش با رفع قوانین دست و پاگیر اداری زمینه را بیش از پیش برای حضور مبلغان دینی و مذهبی در مدارس فراهم سازد.

این مبلغ دانش آموزی، با بیان این‌که بسیاری از ناهنجاری های فردی واجتماعی ریشه در عدم بهره‌مندی فرد از نعالیم و معارف دینی دارد، گفت: از آنجایی که در شرایط کنونی نوجوانان بیشترین وقت خود را در مدارس می گذرانند، مدارس مناسبترین مکان برای حل بسیاری از ناهنجارها است.

حجت الاسلام شهرستانی، استمرار را یکی از دلایل موفقیت برنامه های تبلیغی عنوان و خاطرنشان کرد: موفقیت در طرح تبلیغ دانش آموزی نیز به طور یقین نیازمند برنامه ریزی اصولی، کارشناسی شده و تخصصی است.

در ادامه این نشست چند تن از طلاب و روحانیون به نمایندگی از حوزه های فعالیتی خود به طرح مشکلات و ارائه راهبردهای عملی پرداختند.

گفتنی است، در این نشست تخصصی که در پی درخواست های طلاب و مبلغان مذهبی در سفر اخیر استاندار آذربایجان غربی به قم ترتیب یافته بود، بر تشکیل شورای دائمی تبلیغ برای ساماندهی و رفع موانع تبلغ دینی در استان تاکید شد./936/ز502/س
ارسال نظرات